בית משפט השלום בבאר שבע קבע לאחרונה שבני זוג ממושב הודיה בדרום, שהסבו מחסן חקלאי לבית מגורים והקימו במשק מתחם אירוח ומסיבות ללא אישור, ייאלצו להרוס אותם תוך כמה חודשים. השופטת אורית ליפשיץ קבעה כי עבור השימושים החורגים לאורך השנים הם יצטרכו לשלם כ-320 אלף שקל לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
בתביעה שהגישה רמ"י נגד בני הזוג בנובמבר 2018 נטען שמזה תקופה הם עושים שימושים מפרים בדמות הפיכת מחסן שיועד במקור לשמש כבית אריזה לפרחים, לבית מגורים המכיל שלוש יחידות דיור, ובנוסף הקמת מתחם אירוח הכולל בריכה סגורה, חצר, פינות ישיבה, ומכולות המשמשות לשירותים ומלתחות – כל זאת, ללא היתר או אישור.
1 צפייה בגלריה
בריכה
בריכה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לטענת רמ"י, בשל התעלמות בני הזוג מנהליה, מוצדק להורות על הריסת הבית והמתחם, ובנוסף לחייב אותם לשלם לה דמי שימוש בסך כ-450 אלף שקל.
מנגד טענו בני הזוג שהפיכת המחסן לבית בוצעה עוד בשנות ה-90 ואת מתחם האירוח הקימו בתחילת 2016. לדבריהם הם פועלים ללא לאות כדי להכשיר את הבנייה. הם ביקשו להתחשב בהם נוכח מצבו הרפואי של הבעל, נכה צה"ל החולה בסרטן שבריאותו מידרדרת מיום ליום.
עו"ד נתי אוסטרעו"ד נתי אוסטר
השופטת ליפשיץ הבהירה שאין למעשה מחלוקת כי הסבת המחסן למבנה מגורים, כמו גם הקמת מתחם האירוח, הינן בגדר שימושים חורגים. היא חידדה שעצם טענת בני הזוג, שלפיה בשנים האחרונות הם עושים מאמצים להסדיר את הבנייה, מהווה הודאת בעל דין מצדם כי כלל המבנים מושא התביעה – הבית ומתחם האירוח – הוקמו למעשה ללא היתר בנייה או אישור מרמ"י, והם מהווים שימושים מפרים.
"הנתבעים הפרו הפרה יסודית ומתמשכת את הוראות הסכם המשבצת ואת מטרת החכירה העומדת ביסודו. בנסיבות אלו, יש ליתן צו מניעה קבוע ולהורות על הפסקת השימושים המפרים ועל הריסתם", כתבה. בהתאם לכך היא קבעה שתוך חודשיים ממועד פסק הדין יופסקו השימושים המפרים בבית ובמתחם האירוח, והריסתו של המתחם תבוצע חודש לאחר מכן.
אשר לבית המגורים הורתה השופטת שהריסתו תבוצע תוך שמונה חודשים ממועד פסק הדין, וזאת על מנת לתת לבני הזוג צ'אנס אחרון להסדיר אותו.
בתוך כך היא קיבלה את דרישת רמ"י לפסיקת דמי שימוש ראויים לטובתה. בהתאם לכך היא חייבה את בני הזוג לשלם לרשות 322,489 שקל עבור השימושים החורגים רבי-השנים בבית ובמתחם האירוח. בנוסף הם חויבו לשלם לה שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ רמ"י: עו"ד אילנה בר טוב • ב"כ בני הזוג: עו"ד נטע בן חמו • עו"ד נתי אוסטר עוסק בנחלות ומשקים במושבים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין