היצרנית הסינית של מוני חשמל חכמים, חברת קאיפה, שזכתה במכרז הראשון של חברת החשמל לאספקת 200 אלף מונים חכמים בהיקף של עשרות מיליוני דולר, תייצר את חלקם במפעל IPU שבקרית גת. החברה הסינית תעביר לצורך כך קו ייצור לעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
יצוין, כי חברות זרות הזוכות במכרזים ממשלתיים לאספקת סחורות מחויבות על פי החוק בארץ ברכש גומלין - רכישה או ייצור בישראל בהיקף של 35% מסכום המכרז. במסגרת המימוש אליו התחייבה קאיפה ייוצרו בקרית גת כ-15 אלף מונים בחודש, עם צפי לגידול לכ-20 אלף מונים בחודש בהמשך.
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
במקביל, תבחן הרחבת שיתוף הפעולה בין שתי החברות לייצור מונים לתחומים נוספים ואפשרויות ייצוא לשוק האירופי. קאפיה התחייבה גם להעברת ידע והכשרה מקצועית לחברה הישראלית.
חברת IPU הוותיקה פועלת בתחום תעשיות הפלסטיק ומעסיקה כ-70 עובדים. החברה בבעלות פרטית ומנכ"ל החברה, אייל בן עמי שהוא גם מבעליה, אמר כי "זאת הזדמנות עבורנו לנצל את היכולות הרבות שלנו בתחומי התכנון, הפיתוח והייצור של מוצרים ותבניות להזרקות פלסטיק, לרבות פיתוח וייצור מוצרים היברידיים המשלבים פלסטיק, גומי, מתכת והרכבות אלקטרוניקה על מנת להיכנס לתחומי מוצרים ושווקים חדשים ולהרחיב את פעילות החברה".
IPU גייסה עבור קו הייצור החדש כ-20 עובדים נוספים וכן רכשה מכונות וציוד נוספים. בנוסף לייצור המונים עבור חברת החשמל, החברות דנות גם בשיתוף פעולה רחב יותר לייצור מוני גז ומים, הן עבור השוק הישראלי והן עבור השוק האירופי. פוטנציאל העסקאות בין החברות נאמד בעשרות מיליוני דולר.
נציין כי על רקע התהליכים המתרחשים במשק החשמל, חברת החשמל נערכת לפריסה משמעותית של מונים חכמים שיאפשרו לציבור ניוד ליצרני חשמל פרטים ופילוח של צריכת משק הבית שיאפשר שימוש יעיל יותר בצריכת חשמל לפי התעריפים השונים במשך היום. בהמשך יאפשר תמיכה בבית חכם.
בעקבות כך החלה חברת החשמל ברכש מסיבי של מונים מיצרנים זרים, שבדרך כלל מגיעים לארץ כמוצר מוגמר, דבר המצמצם באופן משמעותי את האפשרויות למימוש שת"פ תעשייתי ישיר העומדות בפני אותם יצרנים. על רקע זה, בולטת פעילות הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי ליצירת אפשרות למימוש המחויבויות ע"י העברת קווי ייצו לארץ ועידוד השת"פ העסקי בין החברות.
מחברת קאיפה נמסר כי "החברה פועלת מול חברת החשמל מאז שנת 2016 בתחום תשתית חשמל חכמה ופיתוח פתרונות למוני חשמל חכמים. במקביל, החברה פעלה לאיתור שותפים ישראלים מקומיים שיכולים לגשר בין ישראל וסין מבחינה גיאוגרפית והבדלי תרבות. לאורך הדרך היו לא מעט אתגרים, אולם בסיוע הרשפ"ת התקדמנו. שתי החברות סיכמו על מפת דרכים לשנים הקרובות שכוללת, מעבר למוני החשמל, גם ייצור מוני מים, מוני גז, רכיבי תקשורת ומוצרים נלווים נוספים. קאיפה החליטה בנוסף לנצל את הידע והיכולות הקימות בישראל בתחומי ההייטק גם בתחום עיצוב ותכנון המוצר. השאיפה המשותפת שלנו היא להקים שותפות עמוקה וארוכת טווח בין החברות לצורך יצירת מרכז לפיתוח, תכנון וייצור מונים חכמים לכלל אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה".