ועדת הכספים קיימה היום (ב') דיון בנוגע לעוולות שונות של הבנקים, ובראשן שהבנקים מחייבים בעמלת דמי כרטיס גם לקוחות שקיבלו כבר פטור מעמלות. עינב הכט עמיר, מנהלת המחלקה לפניות הציבור, מהפיקוח על הבנקים הציגה נתונים לפיהם בשנים 2021-2020 הושבו מעל ל-20 מיליון שקל ללקוחות בעקבות פעילות היחידה, לצד הטלת עיצומים כספיים, בנושא גביית עמלות וביטול כרטיס חיוב: "יכולות להיות טעויות אבל אנחנו מורים לבנקים להגדיל בקרות, כדי שיהיו פחות תקלות. בכל בנק יש נציב תלונות ציבור, בשנת 2020 הם טיפלו במעל 35 אלף תלונות והשיבו 7 מיליון שקל בטרם הטיפול שלנו. אני קוראת למי שלא קיבל מענה מהבנק שלו, לפנות אלינו".
1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
(צילום: Shutterstock)

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדיון התקיים בשל הצעתם של חברי הכנסת ינון אזולאי, מיכל שיר סגמן ויצחק פינדרוס, בעקבות כתבה ששודרה בחדשות קשת.
עוד אמרה הכט אמיר כי "התחלנו ללמוד את האירועים. בשנה אנחנו בודקים כעשרת אלפים פניות, ובערך באלפיים פניות ציבור אנחנו מעמיקים ובוחנים אם הפנייה מוצדקת או לא, ויש לנו סמכות להורות לבנק להשיב את הכסף. אנחנו חושבים אם כל פנייה יכולה להיות רלוונטית לעוד לקוחות, אנחנו מאתרים את הקבוצה ואז אנחנו מורים לבנק להשיב את הכסף לכלל הקבוצה. במקרים בהם הכנסת נתנה לנו סמכות, הטלנו עיצומים, גם במקרה הזה של דמי כרטיס. אני שמחה על הדיון הזה, פניות ציבור הם המקור לתיקון ושיפור מערכת. לעניין הטבות שהבנק מפרסם, או להסכמה עם קבוצת אוכלוסייה, יש לקיים אותן ואנחנו נאכוף את זה".
בנוסף הציגה נציגת פניות הציבור בפיקוח, כי בעקבות פנייה של נכד לניצול שואה, בנק הפועלים השיב 1.7 מיליון שקל לניצולי שואה שלא קיבלו ריבית בפיקדונות הרנטה, וכי בשנים 2020 - 2021 הושבו מעל ל-20 מיליון שקל ללקוחות בנושא גביית עמלות וביטול כרטיס חיוב, בעקבות פעילות המחלקה.

"אנחנו מקיימים 700 אלף מגעים עם הציבור ביום, יש טעויות"

טיבי רבינוביץ מאיגוד הבנקים: "כל כסף שנגבה מסטודנט או אזרח אחר זה כסף שצריך להיות מוחזר לו. יש טעויות שאנחנו עושים, אנחנו מקיימים בערך 700 אלף אינטראקציות עם הציבור ביום, ויכול להיות שאנחנו גם עושים טעויות, והכסף צריך להיות מוחזר. הבנקים הם מערכות כבדות, לוקח זמן לעיתים עד שמתקנים טעויות. אנחנו עושים מאמץ כדי להקטין את הנזקים כלפי הלקוחות וכדי שמקרים לא ישנו, אני לא התרשמתי אבל שיש פה תופעה מערכתית".
ח"כ אזולאי: "יש מקרים שאזרחים לא יודעים על העוולות וגם אנחנו לא, אלא אם זה מגיע לתקשורת. יש עמלות של כרטיסי אשראי ויש 2 בעיות: אדם שהוציא כרטיס, אולי כסטודנט או כל דבר אחר, ויש לו פטור מעמלה, לאחר כשנה או שנתיים לוקחים לו עמלה בכל זאת, מדובר על עמלות לא גדולות, בסביבות 10 עד 20 שקל, אבל דין מאה כדין פרוטה ובימים כאלה גם סכום כזה הוא הוצאה. בנוסף, אנשים שביטלו את הכרטיס שלהם, וממשיכים לגבות מהם עמלה ואומרים להם שזה בגלל שיש להם חיובים, למרות שכבר אין שימוש בכרטיס. אם זה אזרח ותיק יכולות לעבור כמה שנים מבלי ששם לב שמחייבים אותו, וזה מגיע גם למאות שקלים בשנה".
אזולאי הוסיף: "אני שואל, למה האחריות של הבנקים היא תמיד לקחת ולא להחזיר? אם סגרתם עם אותו לקוח שאתם לא גובים ממנו, אז למה לגבות? זה קורה גם אצל בחורי ישיבות, וכל הבנקים חולים בדבר הזה. יש לכם הבנקים מספיק כסף שאתם גובים מהלקוחות, ובריביות מטורפות, אל תיקחו את ה-20 שקל האלה מהלקוח, ואם אדם התווכח אתכם על העמלה הזו, כנראה שהוא לא איזה טייקון. אחריות הבנקים לא להחזיר אלא לא לקחת בכלל".
ח"כ יצחק פינדרוס, מיוזמי הדיון: "עצם הדיון חשוב, מעצם הידיעה עליו, אנחנו מקבלים תלונות, וגם משמיעת הגורמים. זה אומר לאותו בנק ואותו מנהל אזור ומנהל שירות לקוחות, שיש פיקוח על הדבר הזה".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, קרא לציבור לפנות לפיקוח במקרי הצורך, וקרא לבנקים לפעול למזער מקרים דומים: "נכון שיש לעיתים טעויות, אבל אנחנו מזהים פה הרבה מאוד טעויות, שורש הבעיה נמצא באזור של העדר התחרות. אני שמח שאנחנו מקדמים הרבה מאוד צעדים לפתיחת התחרות".