סמוטריץ' באולפן ynet. רמז שצריך לעצור את העלאות הריבית
(צילום: ניצן דרור, ירון ברנר)

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם הערב (ב') הוא בעיקר בשורה רעה מאוד לרכושי הדירות ולמי שמתכוונים לרכוש דירה. אין למעשה עוד ספק שבשבוע הבא בנק ישראל יאלץ להעלות עוד את הריבית הבסיסית במשק לפחות ברבע אחוז לשיעור של 4.75%. במצב הזה תזנק ריבית הפריים לשיעור גבוה במיוחד של 6.25%, הגבוה מאז נובמבר 2006. אז ריבית בנק ישראל עמדה על 5.0% וריבית הפריים על 6.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המשמעות של עליות הריבית הללו, וזאת תהיה העשירית במספר מאז אפריל 2022, היא תוספת תשלום ממוצעת לנוטלי הלוואות דיור של קרוב ל-1,000 שקלים בחודש. בבנקים מתחילים לחשוש שלווים לא יוכלו לעמוד בהחזרים, אפילו כאלה שכבר פרסו את החוב לשנים נוספות.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
גם הקבלנים חוששים שייתקעו עם דירות, שכן מי שתכננו לקנות דירות חדשות ימתינו לירידת הריבית, כיוון שיתקשו לעמוד בהחזרים כאשר ריבית הפריים כבר תחצה את 6%.
הוועדה המוניטארית של בנק ישראל תזומן כבר מחרתיים, יום רביעי, לישיבה ראשונה לקראת החלטת הריבית שנקבעה ליום שני הבא, 22 בחודש. בפני הוועדה יעמדו הפעם נתוני האינפלציה הגבוהים של חודש אפריל בישראל, לצד המשך העלאות הריבית בארה"ב ובאירופה בימים האחרונים בעוד רבע אחוז.

ומה הרעיון של סמוטריץ'? להפסיק את העלאות הריבית

אולם, בעוד שגורמים כלכליים בבנקים ובבתי ההשקעות העריכו הערב שלא יהיה מנוס מהמשך העלאות הריבית בישראל בעת הקרובה, כאשר גם מדד חודש מאי צפוי להיות גבוה במיוחד, בעיקר בשל ההתייקרויות שעליהן כבר הכריזו חברות המזון והיבואנים הגדולים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' יש פתרון מקורי אחר.
לא, השר לא מתכוון להחזיר לחוק ההסדרים את הפרק המגביל את צעדי היבואנים ונלחם במונופולים. לא, הוא לא מתכוון לזמן כבר למחר בבוקר דיון דחוף עם בכירי משרד האוצר כדי לדון בתוכנית כלכלית דחופה - עוד לפני אישור תקציב המדינה בשבוע הבא - למאבק עיקש בהמשך ההתייקרויות.
לשר האוצר יש פתרון אחר, שיכול להשיב במהרה את הביקורת בעולם הכלכלי על ממשלת ישראל. "אני סבור שנכון לרגע זה צריך להמתין עם המשך העלאות הריבית", אמר השר בראיון לאולפן ynet רק ביום חמישי האחרון. "כרגע צריך לתת למשק לנשום, צריך לראות את ההשפעות של העלאות הריבית המאוד גדולות שקרו בתקופה האחרונה", הוסיף. איך אמרו הגששים? "זה רעיון".


בעוד שברחבי העולם העלאות הריבית הביאו לבלימת האינפלציה, שכבר ירדה בארה"ב מ-9% אל מתחת ל-5% ובאירופה מ-10% ל-8.5% - לשר האוצר הישראלי יש "תוכנית כלכלית" מקורית. לא חלילה גיבוש תוכנית כלכלית דחופה ומקיפה, אלא בלימת עליות הריבית. ובא לציון גואל.
כל זה קורה, כאשר בקנה יש עוד שלל עליות מחירים בחודש מאי וכצפוי גם ביוני - ואין לכן להוציא מכלל אפשרות לראשונה שגם ב-10 ביולי יאלץ בנק ישראל (אם לא תבוטל עצמאותו עד אז) להעלות את הריבית בישראל בעוד רבע אחוז. זאת, אם אכן מדד חודש מאי - שיפורסם ב-15 ביוני - יהיה גבוה במיוחד. מצב כזה יביא לכך שהריבית בישראל תהיה גבוהה יותר כנראה מאשר בארה"ב, בגוש האירו, באירופה ובבריטניה.
בבנק ישראל ובבתי ההשקעות העריכו וצפו עד לאחרונה שכבר בחודש מאי יהיה אפשר לעשות אתנחתא בהעלאות הריבית וכי לקראת סוף השנה או תחילת 2024 יהיה אפשר אולי אפילו להתחיל להוריד את הריבית במשק. כעת מצב כזה נראה רחוק מתמיד.
ורק בלשכת שר האוצר – שלא מפנים את חומרת הצעתו - דורשים שהעניין הזה יהיה קרוב מתמיד: כבר בשבוע הבא יפסיק בנק ישראל את העלאות הריבית, וזה מה שיוביל את עצירת ההתייקרויות. מילה אחת מתאימה ליוזמת שר האוצר: מדהימה.
אדוני השר, יש לך עדיין - עד לאישור התקציב וחוק ההסדרים ב-22 בחודש - שבוע ימים. אתה שר האוצר, וכדאי שתשקיע פחות זמן בהיותך גם רבע שר הביטחון וחצי שר התיישבות. אנחנו מבקשים, כמעט מתחננים, שתטפל בבקשה עכשיו בדחיפות בהשתוללות המחירים, לפני שיהיה קשה לפרוץ את מעגל הקסמים. אחרת, ייוותר לנו רק להרבות בתפילות ולעשות באמת שימוש בהגדלת תקציבי קברות הצדיקים, שאישרה הממשלה רק השבוע במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. ונאמר אמן.