ההודעה של יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב על כך שהריביות צפויות להמשיך לעלות ולהישאר גבוהות בתקופה הקרובה על מנת להילחם באינפלציה, הפילה את שווקי ההון בארץ ובעולם, אך הקפיצה את שער הדולר. המטבע המוביל זינק הבוקר (שני) לשיא של כ-20 שנה אל מול מספר מטבעות מובילים אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם בישראל הדולר התחזק אל מול השקל, ושערו היציג נקבע על 3.319 שקלים, בעוד שער האירו נקבע על 3.317 שקלים. ברקע להיחלשות האירו, המלחמה הנמשכת עם רוסיה ומשבר האנרגיה שתוקף את גוש האירו מזה תקופה ארוכה.
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
(AP)
ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או "הפד"), אמר ביום שישי האחרון בנאומו בבכנס הנגידים העולמי בעיירה ג'קסון הול שבמדינת וויומינג ארה"ב, כי "נשתמש בעוצמה בכל הכלים שברשותנו על מנת לתקוף את האינפלציה שעדיין דוהרת קרוב לשיא של 40 שנה - נמשיך בהעלאות הריבית החדות". הוא הוסיף כי מדיניות של ריבית גבוהה במשק ככל הנראה תימשך "לעוד זמן מה. ההיסטוריה מזהירה אותנו מפני מדיניות רפה, מול האינפלציה".
בהתאם, וול סטריט ננעלה כאמור בשבוע שעבר בירידות שערים חדות: מדד נאסד"ק נפל ב-3.9%, S&P 500 ב-3.3% ודאו ג'ונס ב-3%. אמש, מגמה זו הגיעה גם לבורסה המקומית שננעלה גם היא בירידות שערים.
"עם ריבית גבוהה, האטה בצמיחה ושוק תעסוקה רפה ייווצרו תנאים שיאטו את האינפלציה, אך גם יסבו כאב למשקי הבית ולבתי עסק", אמר פאוול מוקדם יותר בטרם החל לנאום. "אלה הם המחירים שיש לשלם על מנת להוריד את האינפלציה".
פאוול נחוש להילחם באינפלציה הדוהרת באמצעות מדיניות אגרסיבית של הבנק המרכזי אותו הוא מוביל. הבנק המרכזי בארצות הברית העלה השנה את הריבית בחדות עד לשיעור של 2.5% בשל האינפלציה הדוהרת, שזינקה ביוני לשיא של 41 שנה ל-9.1%. מאז הספיקה לרדת ל-8.5%.
פאוול ציין לאחרונה כי מדיניות הפד הניצית מול האינפלציה צפויה להימשך, עד אשר תגיע ליעד של הבנק. בחודש שעבר אמר במסיבת העיתונאים לאחר שהבנק הקפיץ את הריבית ב-0.75% כי "תיתכן העלאה נוספת של 0.75% בישיבה של ספטמבר. אם הדבר יתאים תיתכן גם העלאה חזקה יותר".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר היום ל-ynet כי "כבר בסיום המסחר ביום שישי האחרון בארה"ב ובעקבות דבריו של יו"ר הבנק המרכזי, הדולר זינק בכ-1.5% מרמת השפל של 3.24 שקלים לדולר לעבר רמת 3.29 שקלים. הדולר מזנק בעקבות פעילות מסחרית בהיקפים משמעותיים מזרימת ביקוש של מאות מילוני דולרים למסחר בדולר-שקל מאז".
עוד ציין פריימן, כי "בנוסף לכך, קיימת פעילות ערה מאוד מצד הגופים המוסדיים הנדרשים להתאים את היקפי הגידור שברשותם לתיק ניירות הערך, שרשם ירידות חדות בסוך השבוע האחרון בארה"ב ובראשית השבוע בישראל.
התוצאה של ההתחזקות הניכרת בשערי המטבעות הזרים מאז יום שישי היא גם התייקרות של הוצאות הישראלים בחו"ל וקניית מוצרים מחברות באמצעות האינטרנט מחד, ורווחים גדולים יותר של התעשיינים והיצואנים בחו"ל, כאשר הם מקבלים היום שבעה שקלים יותר על יצוא של 100 אירו ודולר מאשר ביום חמישי האחרון".
פורסם לראשונה: 07:58, 29.08.22