בית המשפט למשפחה בחדרה קיבל לאחרונה תביעה שהגישה אישה לביטול צו ירושה שניתן אחרי פטירת בן זוגה והעניק את רכושו לילדיו ונכדיו בלבד. השופטת יפעת שקדי שץ קבעה שהיא זכאית לחלקה אף שחתמה עם המנוח על הסכם ממון עם הפרדה רכושית.
צו הירושה ניתן במאי 2017, חצי שנה אחרי שבן הזוג הלך לעולמו, ולפיו היורשים הם שלושת ילדיו וארבעת נכדיו. מי שהייתה זוגתו עד לפטירתו, לא הוזכרה בצו. בתביעה שהגישה ב-2021 היא עתרה לבטל את הצו ולהוציא צו ירושה חדש הכולל אותה.
1 צפייה בגלריה
דיכאון כאב ראש עייפות אישה אילוס אילוסטרציה
דיכאון כאב ראש עייפות אישה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
לטענתה, הסיבה שלקח לה זמן לתבוע נעוצה בכך שנאמר לה בזמן אמת שהמנוח הותיר אחריו צוואה, והיא לא ידעה על צו הירושה. לשיטתה, משאין מחלוקת כי הייתה זוגתו ערב מותו - הרי שהיא זכאית לרשת אותו.
מנגד טענו חלק מהיורשים שהתובעת והמנוח חתמו במהלך נישואיהם על הסכם ממון המנשל אותה מרכושו לרבות אחרי מותו. הם הפנו לסעיף בהסכם שלפיו "כל רכושו של המנוח מכל מין וסוג אשר בבעלותו, הנם בבעלותו הבלעדית הן במהלך הנישואין והן לאחר פקיעתם (גירושים ו/או מוות), ואין לשני כל חלק או זכות בהם".
השופטת שקדי שץ הבהירה שאין מחלוקת שהתובעת והמנוח היו בני זוג, וכי השאלה היא מהי המסגרת המשפטית הרלוונטית עבור האישה: האם ירושה מכוח נישואים (סעיף 11 לחוק הירושה) או מכוח יחסים של ידועים בציבור (סעיף 55 לחוק הירושה).
עו"ד דוד טובולעו"ד דוד טובולצילום: פרטי
השאלה נדונה על רקע עדות האישה, שלפיה היא והמנוח ערכו בזמנו טקס חופה וקידושין בנוכחות 50 איש, כאשר מסיבות כאלה ואחרות נישואיהם לא נרשמו. גם עורך הדין שחיתן אותם אישר שלמרות אי-רישום הנישואים, הם היו בני זוג לכל דבר וניהלו משק בית משותף.
מצד אחד הטיחה השופטת ביקורת בבחירת התובעת והמנוח להינשא באופן פרטי בניגוד לחוק, ואולם מן העבר השני היא קבעה שאין בכך כדי לשלול ממנה את מעמדה כיורשת, לפחות כידועה בציבור של בן זוגה.
בשלב זה עבר הדיון להתמקד בסוגיית הסכם הממון, ובשאלה אם בכוחו לנשל את התובעת מירושת המנוח חרף היותה יורשת על פי דין. השופטת קבעה באופן נחרץ שהתשובה על כך שלילית: "ההלכה בעניין זה ברורה - הסדרת מערכת היחסים הרכושית בין הצדדים בהסכם ממון, כוחה יפה במהלך חייהם של הצדדים. בכדי להסדיר את חלוקת הרכוש לאחר מות אחד מבני הזוג שלא בהתאם להוראות חוק הירושה יש לערוך צוואה".
לפיכך השופטת קבעה שצו הירושה יבוטל ויתוקן באופן שהתובעת תיכלל בו כיורשת המנוח. היא פסקה לטובתה הוצאות משפט בסך 45 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד גולן • ב"כ הנתבעים 1, 3 ו-5: עו"ד פטיתו • עו"ד דוד טובול עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין