הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה אישרה אתמול (שלישי) תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במקום מחנה בת גלים בחיפה, שלראשונה בארץ אמורה לעודד שימוש מופחת ברכבים פרטיים.
במסגרת התוכנית, יוקמו 1,240 יחידות דיור במבני מגורים בני 25-8 קומות, לצד 260 יחידות דיור מיוחד עבור דיור מוגן ומעונות סטודנטים, וכן כ-280 חדרי מלון. בנוסף, התוכנית כוללת כ-20 דונם עבור מבני ציבור מתוכם יוקצה שטח לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש, טיילת עירונית לאורך קו המים ו-10,000 מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה. כמו כן, מציעה התוכנית לשמר חלק ממבני הבסיס ההיסטורי שחלקם הוקמו עוד בתקופת המנדט הבריטי ומשמשים עד היום את המחנה הצבאי.
1 צפייה בגלריה
שכונה
שכונה
"דלת רכבים". השכונה החדשה
(הדמיה: דרמן וברקל)

מדובר כאמור בשכונה "דלת רכב פרטי" שמטרתה להגדיל את הצפיפות ואת ייעול השימוש בקרקע ולשפר את המרחב הציבורי, את איכות האוויר ואת הנגישות התחבורתית באמצעות הימנעות מגודש תנועה. זאת בניגוד למצב כיום בו כ-20%-40% משטח שכונות מגורים מיועד לדרכים, ועל כך מתווספים שטחי חנייה וחניונים.
איך עושים את זה? מקטינים כמעט לחלוטין את החניונים הפרטיים בבניינים ואת שטחי ה"כחול לבן" ברחובות, בונים בתי ספר ומרכזי שכונות במרחקי הליכה (לרוב עד רדיוס של 120 מטר), סוללים כבישי אופניים, מגדילים משמעותית את מספר כלי ה"מיקרו-מוביליטי" (קורקינטים, אופניים וכו') ופורסים אותם ליד פתחי מבנים, ומצמצמים את אזורי החנייה המותרים לחניונים ייעודיים בלבד. כמו כן, שכונות אלה כוללות לרוב גם מרכזי הפצה לוגיסטיים במרכזי תנועה ורשת תחנות חלוקה, הממוקמות במרחק קצר מכל פתח בניין.
במינהל התכנון מציינים כי "כיום, אלמנט החנייה הוא חלק בלתי נפרד במערכת השיקולים כשמגיעים לתכנן מבנה או שכונה (מרתפי חנייה, השפעה על גודל המגרש, על איכות השטח שמעל לקרקע, רציפות המדרכות ועוד). במקביל, כיום ברוב המקרים רכישת דירה מלווה בחניות שצמודות בטאבו, ללא יכולת להפריד ביניהם וללא קשר לצרכי הרוכשים.
"עד להתבססות של תחבורה ציבורית משמעותית, הרכב הפרטי עדיין נדרש ולכן הפתרון אינו ביטול החניות, אלא מעבר למרחבים נטולי רכב. המודל החדש מציע כינוס התשתיות במקום אחד, דבר שיאפשר את הרחבת ושיפור איכות המרחב הציבורי, הרחבת ושיפור איכות השטחים הפתוחים בשכונה, שיפור אפשרות ההליכה והרכיבה ללא סכנה של מדרכות לא רציפות שנקטעות בשל כניסה לחניונים, שיפור באיכות האוויר הנפלט מכלי הרכב, צמצום הרעש ועוד".
המודל החדש צפוי להציע מרכזי חנייה שכונתיים, בהם ניתן יהיה להשכיר או לרכוש חניות. את אותם מבני החנייה, ניתן לשלב במרחב העירוני על ידי שימוש בחזיתות מסחריות, הוספת שימושים ציבוריים על הגג ואולי אף לשנות את תפקוד המבנה לחלוטין – אם הצורך בחנייה אכן יפחת משמעותית.
מודל זה אינו ייחודי לישראל, והוא כבר קיים במספר ערים בעולם, בהן וינה, המבורג וברצלונה. הפרויקט בבסיס הצבאי בחיפה נבחר בין היתר כי מדובר בשכונה גדולה יחסית, המצויה בשלב מוקדם של תכנון וממוקמת בסמיכות לתחבורה ציבורית בהיקף משמעותי.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, בירך על אישור התוכנית ואמר כי "השכונה תעניק לתושביה איכות חיים גבוהה שתבוא לידי ביטוי במרחבים ירוקים גדולים יותר, מרחב ציבורי בטוח ונוח יותר ופחות זיהום סביבתי זאת על ידי הפחתת מספר הרכבים שינועו במרחב המחייה השכונתי. מדובר במודל שקיים במספר ערים גדולות בעולם וזכה להצלחה גדולה ומינהל התכנון נערך ליישום הפיילוט החדש בשטח".