האינפלציה נבלמת, אולם לא ממש יורדת. כך התברר היום (ג') מהנתונים בארה"ב וכך צפוי כנראה להתברר גם מחר בישראל, כאשר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התחזיות מדברות על מדד נמוך יחסית, אם לא תהיה הפתעה, שינוע בין 0.1% ל-0.3%, כאשר בחישוב שנתי בכל מקרה יהיה מדובר בעלייה גבוהה מעט מ-5%. שיעור זה הוא יותר מכפול מ-2% - אמצע היעד שקבעו ממשלות ישראל לאינפלציה בשנה כולה בעשור האחרון שעומד על 1% עד 3%.
2 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
אנשים קונים בסופר ודירה למכירה
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
בינתיים בארה"ב, האינפלציה אומנם פוחתת בהדרגה, אם כי בקצב נמוך מזה שציפו בבנקים ובבתי ההשקעות וגם בבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב (ה"פד"). המשמעות היא אחת: הריבית בארה"ב ככל הנראה תמשיך לעלות גם בהחלטה הבאה, כאשר כבר ברור שגם באירופה הריבית צפויה להמשיך להתייקר.
בהתאם, כך צפוי גם בישראל נכון לעכשיו. זאת, כאשר בצנרת יש כבר כמה וכמה התייקרויות בחודש פברואר, בעיקר בתחום המזון ואחזקת הדירה, וכך גם החזית לחודשים הבאים, כולל לקראת חג הפסח.
בין השאר תהיה כנראה גם עלייה מסוימת נוספת בפברואר במחיר הדלק, לאור התחזקותו הרבה של הדולר על רקע תחילת חקיקת הרפורמה המשפטית, כאשר הממשלה לא צפויה להוזיל עוד את המס על הדלק בחודשים הבאים.
כל אלה מחזקים את ההנחה שבנק ישראל יעלה ביום שני בשבוע הבא את הריבית בישראל וזו תמשיך אולי לטפס גם ב-3 בחודש אפריל, מועד ההחלטה הבאה אחרי ה-20 בפברואר. מה שנותר כעת בסימן שאלה הוא רק האם בשבוע הבא תעלה הריבית הבסיסית של בנק ישראל בבת אחת בחצי אחוז, לשיעור גבוה של 4.25%, ולא רק ברבע אחוז, ל-4% "בלבד" - כפי שנצפה עד לימים האחרונים, או ששמא הריבית תעלה פעמיים בפברואר ובאפריל ברבע אחוז.
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
הריבית צפויה שוב לעלות, השאלה בכמה הפעם. בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
לא רק בבנקים ובבתי ההשקעות צופים שהריבית בישראל תמשיך לעלות ולהקשות על נוטלי ההלוואות ולמי שחשבונותיהם מצויים במינוס בבנק, אלא גם בכירים בבנק ישראל כבר הבהירו מפורשות שהריבית ככל הנראה תחצה את רף ה-4% בקרוב. ריבית של 4.25% פירושה ריבית פריים של 5.75%, כאשר רק לפני 10 חודשים ריבית הפריים עמדה על 1.6% - דהיינו עלייה של יותר מפי שלושה וחצי.
דווקא עלייה משמעותית בריבית עלולה להביא בשבוע הבא לתמיכה בצעד השנוי במחלוקת שיוזם ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, לבלום את עליית הריבית על המשכנתאות, לפחות לחלק מהאוכלוסייה, מהלך שמתנגדים לו בתקיפות בבנק ישראל.
לפי שעה, טרם הגשת תקציב המדינה, הממשלה לא יוזמת מהלכים לבלימת ההתייקרויות במשק, בשל הצורך, באין תקציב מאושר עד כה, להקפיד על ניהול תקציב המדינה בכל חודש באחד חלקי 12 מתקציב שנת 2022.
המצב הזה יקל על בנק ישראל להסביר העלאת ריבית חדשה של חצי אחוז, אולם בכל מקרה שיעור מדד המחירים לצרכן שיפורסם מחר יהיה מכריע לקראת החלטת הריבית של הוועדה המוניטארית בבנק ישראל ביום שני הקרוב.