1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעת דיבה שהגיש פקח רשות שמורות הטבע והגנים נגד דייג שאותו חקר בחשד לדיג לא חוקי בשמורת הטבע אכזיב. לאחר האירוע הגיש הדייג תלונה במשטרה בטענה שהפקח ניסה לרצוח אותו, וגם פרסם זאת בפייסבוק, אולם השופט אבישי רובס קבע שמדובר בעלילה שפגעה בשמו הטוב של התובע. הדייג ייאלץ לפצות אותו בכ-145 אלף שקל.
הפקח הוא מנהל מרחב צפון ברשות שמורות הטבע והגנים. ב-2005 הוגדרה שמורת ראש הנקרה-אכזיב כשמורת אלמוגים שהדיג בה אסור. בעשור האחרון הפך תחום דיג החכות למתוחכם ומסוכן יותר לשמורה, ולכן, החל מ-2017 מבצעת הרשות אכיפה מהודקת - כולל של דיג ספורטיבי.
לטענת הפקח, הנתבע הוא דייג חובב שהמשיך לדוג בשמורה, ובנובמבר 2018 אף פרסם סרטון שצולם במקום, שבמסגרתו התגאה שהוא וחבריו דגים. בסרטון הוא פנה אל התובע ואמר: "אם אתה גבר, תגיע אלינו".
ואכן, הפקח זימן אותו לחקירה שנערכה כחודש לאחר מכן בתחנת המשטרה משגב. אחריה הגיש הדייג תלונה שבמסגרתה טען שיום קודם לכן הוא היה עם חבריו בחוף אכזיב כשלפתע התובע התקרב אליו, שלף לעברו אקדח ואמר שיפוצץ לו את הראש. את הדברים הוא פרסם בהמשך בקבוצת פייסבוק של דייגים, מה שגרר עשרות תגובות, חלקן כללו איומים על הפקח.
לטענת הפקח, ביום שבו נטען כי איים על הדייג הוא שהה כל אחר הצהריים בביתו, ויצא רק כדי לקחת את הילדים לחוגים ובחזרה. התיק במשטרה נסגר מחוסר אשמה פלילית, אולם לטענתו התלונה והפרסום ברשת פגעו באופן קשה בשמו הטוב.
עו"ד רונן יצחק גריןעו"ד רונן יצחק גרין
הדייג טען מנגד שהפקח מנסה להתנקם ולהתעלל בו ושאיים עליו גם במקרים אחרים במטרה לפגוע בו כדייג. הוא הוסיף כי עומדת לו הגנת "אמת דיברתי".
אבל השופט אבישי רובס קבע שעדות הדייג הייתה מלאה בסתירות, מה גם שהוא נמנע מלזמן לעדות שני חברים שלו שלדבריו נכחו באירוע. גרסת הפקח, מנגד, הייתה קוהרנטית ואמינה, והוא הוכיח באמצעות צילומי אבטחה בביתו שבכל אותו אחה"צ הוא שהה עם ילדיו.
בפסק הדין צוין כי הדייג ייחס לפקח עבירה פלילית חמורה, ולכן נדרשות ממנו - כמי שטוען לתחולת הגנת "אמת דיברתי" - ראיות בעלות משקל משמעותי. אלא שהוא לא עמד בנטל. להיפך - הוכח שהאירוע הנטען לא התרחש ומדובר בבדיה.
"הפרסומים נשוא התביעה ייחסו לתובע עבירה פלילית חמורה של איום ברצח באמצעות נשק, תוך שימוש לרעה בתפקידו כפקח הרשות", כתב השופט. בהתחשב בחומרת הפגיעה ובכך שהנתבע לא התנצל, הוא חויב לפצות את הפקח ב-120 אלף שקל, בנוסף לשכר טרחת עו"ד בסך 25 אלף שקל ובהחזר אגרות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ב. קרפל ושות' • ב"כ הנתבע: עו"ד ל. ערפאת • עו"ד רונן יצחק גרין עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין