"מרכיב הבושה בולט בפניות על רקע מצוקה כלכלית, זה מאפיין מאוד את מי שפונה לער"ן על הרקע הזה". כך הסביר מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, על רקע פרסום דוח עמותת ער"ן לשנת 2022 שהוגש השבוע לנשיא המדינה יצחק הרצוג. לריאיון המלא תוכלו להאזין באמצעות הסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
מהדוח עלה כי בשנה החולפת בעמותה העניקו סיוע למעל 300 אלף פניות, 7,221 מהן הוגדרו על רקע מצוקה כלכלית ותעסוקתית. אמנם מדובר "רק" ב-2.4% מכלל הפניות, אבל המשמעות היא שכ-600 אנשים בממוצע פנו בכל חודש בשנה שעברה לסיוע נפשי על רקע מצוקה כלכלית. ב-2021 מספר הפניות על רקע מצוקה כלכלית ותעסוקתית הגיע ל-9,172, לפי העמותה בשל מגפת הקורונה, הבידודים, חוסר היציבות בעבודה ועוד, שהקשתה על רבים בתחום זה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
איור של בני זוג וכסף
איור של בני זוג וכסף
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
"המצוקה הכלכלית נוכחת בחיי המשפחה ובחיים של רבות ורבים מאיתנו כל הזמן, בכל רגע נתון, ויש לה השפעה ישירה על מצב הנפש שלנו", אומר קורן. "כשאדם נמצא במצב של מחסור ובעיקר אדם שעובר איזשהו שינוי, כמו למשל פיטורים מעבודה, שזה אחד המשברים הכי קשים, או כניסה למצוקה תזרימית זמנית, זה מתחבר באופן ישיר לתחושות של חוסר אונים. ואז זה מוביל למצוקה שיכולה להיות מצוקה חריפה, תופעות של דיכאון, וכמובן גם עד לאירועים קריטיים וחמורים של ניסיונות אובדניים על רקע כלכלי. זה דבר שקיים, ואנחנו מתמודדים איתו".
אתה יודע להעריך כמה מהפניות על רקע כלכלי הן של אנשים במצוקה קשה שממש על סף אובדנות? "חשוב להגיד שהנושא של אובדנות, ככל שהוא דרמטי וככל שהוא קשה, אנחנו מדברים על אחוזים בודדים. אנחנו לא חברה שאנשים מתאבדים בה באופן כללי. אנחנו פוגשים בממוצע שניים-שלושה מקרים כאלה ביום, שלא כולם כמובן שייכים לסיפור הכלכלי, ולכן מתוך ה-7,000 האלה, באופן גס אני יכול להגיד שלא יותר מ-2%-3% נמצאים בקצה. לגבי היתר כמובן שמדובר לעיתים במצוקה חריפה, אבל בינה לבין אובדנות המרחק גדול. יש הרבה מצוקה עוד לפני שאנחנו מגיעים לאירועים של אובדנות וגם את זה חשוב להגיד".
עוד הוסיף קורן כי "יש משהו שמגביר את המצוקה וזה חוסר היכולת שלנו להודות שאנחנו בקשיים, משום שזה מייד מתחבר עם תפיסת הערך העצמי שלנו - וזה אחד הדברים שאנחנו רואים בפניות האלה אלינו".
על אף שמתוך 300 אלף הפניות לער"ן בשנה האחרונה 62.5% היו פניות של נשים, כשמסתכלים על הפילוח המגדרי בפניות על רקע מצוקה כלכלית התמונה שונה: "יותר גברים פונים אלינו בקטגוריה הזאת מאשר נשים, ככל הנראה בשל התפיסה המסורתית שהגבר אחראי על הפרנסה של המשפחה - תפיסה שהיא כמובן לא בהכרח נכונה", מסביר קורן.
"מי שלא נמצא בקטגוריה הזאת הזאת כמעט בכלל הם לרוב דווקא האנשים המבוגרים, או יותר נכון הקשישים. זאת משום שהם לא חווים את השינוי הדרמטי, כי בדרך כלל הם מתקיימים מקצבאות או מפנסיה או משניהם - ושם לרוב אין שינויים קיצוניים. זה לא אומר שהם לא עניים או שהם לא במצוקה, הם פשוט לא חווים את השינוי בדרך כלל, שהוא זה שמגביר את המצוקה, ובקטגוריה הזאת הוא בדרך כלל על רקע של אובדן הכנסה, פיטורים וכו'".
עוד מספר קורן כי "בקרב הפונים יש גם שכירים שפוטרו וגם עצמאים שהעסק שלהם קרס, בפירוש יש משניהם. עצמאים בדרך כלל חוויית הכישלון שלהם חזקה יותר מפיטורים בקרב שכירים, כי עצמאים מרגישים שהם אחראים על זה, לעומת אדם שהוא שכיר, שפוטר, שזה פחות באחריותו. אז אכן יש פה חיבור של שני דברים שמחריף את המצוקה, והפניות האלה הן בהחלט פניות קשות".

ההמלצה של ער"ן: ממונה רווחה נפשית בכל מקום עבודה

בדוח של העמותה ציינו גם המלצה להתמודדות עם המצוקה על רקע כלכלי ותעסוקתי במקומות העבודה, והיא למנות מי שיהיה אחראי על הרווחה הנפשית של העובדים. "לאחר שנתיים של מגיפה, עכשיו יותר מתמיד ברור כי החוסן הנפשי של העובדים הוא אבן יסוד ברווחת העובד/ת אשר משפיע ישירות על התפקוד והיכולות להתמודד עם הלחצים, ההצלחות והכישלונות".
"הריחוק החברתי והשפעתו על סביבת העבודה לצד החזרה לעבודה ביתר שאת גובים מחירים - אם בקרב אלה שכבר הגיעו למגיפה עם רקע נפשי מורכב שהתעצם, ואם בקרב מי שפיתחו קשיים רגשיים חדשים בשנתיים הללו. האדם העובד מושפע מכלל מעגלי חייו ומביא עמו למקום העבודה את כל המטען הרגשי עמו הוא מתמודד ותפוקת העבודה עלולה להיפגע.
"התמודדות עם מצוקה נפשית כמו דיכאון, התמוטטות עצבים או חרדה משפיעה על יכולת העבודה אבל גם מושפעת ממקום העבודה שיכולה להביא לשחיקה ולחץ נפשי אשר ישפיעו לרעה על תפקודו של האדם במשפחתו, בקהילה ובחברה.
"בכל חברה/ארגון חיוני להכשיר ולמנות ממונה רווחה נפשית שיבנה תשתית משאבים מתאימים לקידום רווחתם הנפשית של העובדות והעובדים בו. הממונים אשר יקבלו כלים והכשרה יפעלו לגלות את סימני המצוקה המקדימים של העובדים ויידעו לתת מענה מותאם לצרכים".
אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.