תל אביב רשמה את הצניחה הגדולה ביותר בדירוג האקונומיסט של הערים שהכי טוב לגור בהן בעולם בעקבות המלחמה עם חמאס. העיר צנחה מהמקום ה-92 למקום ה-112, מתוך 173 הערים שמדורגות בסקר השנתי של האקונומיסט.
הסקר השנתי של האקונומיסט מדרג את הערים לפי מספר קטגוריות, שבשכלול שלהן נקבע באיזו עיר הכי טוב לגור. הקטגוריות הן יציבות, בריאות, תרבות, סביבה, חינוך ותשתיות. במסגרת הסקר השנה היציבות היא הקטגוריה שרשמה את הירידה הגדולה ביותר מכל הקטגוריות במדד, כאשר באירופה הסיבה המרכזית לכך היא שכיחות ההפגנות שגדלה ומשכה חלק מערי מערב אירופה לרשימת עשרות היורדות הגדולות ביותר במדד, ובישראל, בה המלחמה בעזה הובילה את תל אביב לירידה הגדולה ביותר במדד. כותבי הסקר מציינים כי ישראל נתונה תחת לחץ להכריז על הפסקת אש בעזה, אך המלחמה צפויה להמשיך להתנהל ברמה כלשהי במהלך 2024.
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: shutterstock)

וינה במקום הראשון זו השנה השלישית ברציפות

וינה שוב תפסה את המקום הראשון בשנת 2024, וזכתה בתואר העיר הכי טובה למגורים בשנה שלישית ברציפות. שלוש ערים אירופאיות נוספות הגיעו לרביעייה הראשונה: קופנהגן, ציריך וז'נבה, כאשר שלושתן בולטות לטובה בגודל האוכלוסייה הנמוך יחסית, שלפי הסקר נוטה להוביל לשיעורי פשיעה נמוכים יותר, לכבישים פקוקים פחות ומערכות תחבורה ציבורית טובות יותר. משלימות את העשירייה הראשונה שתי ערים קנדיות - קלגרי וונקובר - שתי ערים אוסטרליות – מלבורן וסידני, וגם אוקלנד שבניו זילנד ואוסקה שביפן.
דמשק נותרה גם השנה בתחתית הטבלה, כאשר מאז 2013 היא מדורגת במדד כעיר שהכי פחות טובה למגורים, בעיקר בגלל ציון נמוך בסעיף היציבות על רקע המצב בסוריה. גם קייב הציגה ביצועים גרועים בקטגוריה הזו, מה שדחף אותה לעשר הערים הגרועות ביותר למגורים זו השנה השנייה ברציפות. תל אביב גם היא כמובן נפגעה בעיקר בסעיף היציבות, וגם ציוניה על מצב התשתיות התרבות והסביבה ירדו באופן ניכר בעקבות המלחמה.
גם משבר יוקר המחיה ניכר בתוצאות הסקר. למרות שהאינפלציה במגמת ירידה במדינות רבות, השפעותיה, במיוחד על עלויות הדיור, עדיין מורגשות. המחירים הגבוהים מכבידים על ציוני התשתית, במיוחד באוסטרליה וקנדה - שחלק מהערים שלהן נשארו בעשירייה הראשונה, אך ירדו מהמקומות הראשונים בעקבות משבר הדיור.
לאחר הירידה החדה וההתאוששות שהגיעה אחריה בשנות מגפות הקורונה, כותבי הדירוג של האקונומיסט מציינים כי הציון הממוצע לאיכות החיים עלה ב-0.06 בלבד בשנה האחרונה, בהשוואה לעלייה של 2.84 ב-12 החודשים עד יוני 2023. בסקר מציינים את ההפגנות האירופה כאחד הגורמים המרכזיים שגרמו לירידה במצב היציבות, כאמור, ומוסיפים שההפגנות בקמפוסים בארה"ב, שהתרחשו בעיקר אחרי הסקר, לא מבשרות טובות עבור המדד של השנה הבאה.