מרכז אודי: אדריכלות שמייצגת ערכים

משרד אדריכלים אורבך הלוי נרתם להקמת מרכז מצוינות לבני נוער מהפריפריה ע"ש קצין מצטיין שנפל בלבנון
לא רבים מבני ה־22 מסוגלים להתוות דרך ומורשת ייחודיות, הממשיכות לאחר לכתם. כזה היה סגן אודי יהודה אלגרבלי ז"ל, לוחם הצנחנים וקצין הקשר והתקשוב, שנפל בקרב בלבנון, בעודו מגן על חייליו. דרכו ודמותו של הקצין המצטיין והמוכשר, מנהיגותו הכריזמטית, צניעותו, הדוגמה האישית והיחס האישי והישיר שהעניק לפקודיו ולחבריו לנשק הם מודל לחיקוי בקרב קציני הקשר והתקשוב בצה"ל עד היום.
אודי היה מדריך בתנועת בני עקיבא, עם חיוך תמידי על פניו ואהבת האדם בליבו. בני משפחתו בחרו להנציחו על־פי דרכו הערכית, וייסדו את עמותת "בנתיבי אודי", הפועלת במגוון תוכניות חינוכיות וחברתיות לטובת חיזוק החברה הישראלית; ממש כפי שעשה אודי, שהשקיע מזמנו וממרצו לטובת חניכיו, הטמיע בהם את ערכיו, וליכד את כולם סביב אהבת הארץ.
3 צפייה בגלריה
בית אודי למצוינות בבאר שבע
בית אודי למצוינות בבאר שבע
בית אודי למצוינות בבאר שבע
(הדמיה: משרד אורבך הלוי)
אחת מתוכניות העמותה, שאותה מנהל אחיו של אלגרבלי, אופיר, היא התוכנית "ניצנים", הפועלת מאז 2016. התוכנית, שמכשירה בני נוער מהפריפריה למקצועות התוכנה והסייבר, בדגש על שילוב נשים במקצועות האלפא המתקדמים, חוללה מהפכה אמיתית בייצוג ילדי הנגב והגליל בתפקידי מפתח ביחידות הטכנולוגיות המובילות בצה"ל. בשל כך ועוד זכתה התוכנית בפרס הרמטכ"ל לשנת 2022, מה שמציב אותה כנכס לאומי, התורם בפן הביטחוני, הכלכלי והחברתי כאחד ובכך לחוסנה של ישראל.
בימים אלה מוקם במסגרת פעילות העמותה מיזם מרגש: "בית אודי למצוינות" – מרכז מצוינות ומוקד חדשנות טכנולוגית לבני נוער מהפריפריה, שיהווה עבורם הזדמנות להצטרף לתחום ההייטק דרך שילובם בצה"ל ובהמשך בחברות ההייטק.
למשימה של תכנון המבנה המיוחד נרתם בהתנדבות משרד אורבך הלוי אדריכלים. המרכז, שעתיד להיבנות בשכונת רמות בבאר שבע ונמצא בשלב קבלת היתר בנייה, יתפרס על פני 900 מ"ר במגרש ציבורי שגודלו כדונם. לדברי המתכננים, כבר עתה הוא זוכה להתייחסות מיוחדת ולשיתוף פעולה יוצא דופן מצד העירייה וגורמיה השונים.
את מעטפת המבנה תכננו האדריכלים בהקבלה לאישיותו של אודי: מבנה צנוע עם נימה עדינה של תחכום. "היה לנו חשוב לנו שהמבנה יעורר סקרנות וכבוד, וישלב במקביל תרומה ללימודים עצמם", מסביר אדר' אורי הלוי. "בעצם רתמנו את האדריכלות והפכנו אותה למעין איבר פונקציונלי בגוף שבו מככבת, בין השאר, התוכנית המדהימה 'ניצנים'". לדבריו, האפיון הצנוע של המבנה קשור קשר הדוק לסביבה ולצומת הספציפי בשכונה. "הוא אינו בולט כעצם זר, אלא מהווה חלק מהנוף. יצרנו בו גם חללים נעימים ומוצללים, הן בפנים והן בחוץ, הודות לתכנון שמתחשב בתנאי האקלים ובכיווני האוויר", הוא מוסיף.
המבנה פונה לכיוון צפון ומורכב ממסת בטון, שכמו "צומחת" בצורה אורגנית מתוך גינה מלבלבת. חלקו העליון של הבניין, בדומה לרעיון פריצת "תקרת הזכוכית" עבור ילדי הפריפריה, הוא מעין פרגולה פיסולית עשויה פלדה בשילוב רשתות עץ. "לקחנו את רעיון הפרגולה ונתנו לה פרשנות מחודשת של מעין פסל ייחודי", מסביר אדר' הלוי. לדבריו, את התכנון הנחתה העובדה שבתוכנית משתתפים כ־1,900 חניכים, הזקוקים לעמדות עבודה נאותות, ובהתאם האדריכלים יצרו מאות עמדות עבודה זמינות, המייעלות ועוזרות לקדם את מטרות התוכנית.

החובה המוסרית כלפי השורדים

מיזם מרגש של חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין: שיפוץ וחידוש מועדון טיפולי־חברתי לניצולי שואה
שורדי השואה הולכים ומתמעטים מדי יום, והמועדון החברתי־טיפולי של "עמך" משמש כבית שני עבור הנותרים. לאחרונה זכו שורדים הפוקדים את המועדון בתל אביב למנה גדושה של נחת, כאשר חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין הגיעה לשפץ ולחדש את המקום ולשדרג את איכות חייהם.
3 צפייה בגלריה
שיפוץ מועדון עמך של אנשי העיר
שיפוץ מועדון עמך של אנשי העיר
שיפוץ מועדון עמך של אנשי העיר
(צילום: דולי דויטשר)
במסגרת הפעילות, החברה תרמה עבור רכישת ריהוט לעיצוב הפנים המועדון, ועובדיה שיפצו, צבעו וארגנו. השיפוץ מצטרף למגוון פעולות למען הקהילה, דוגמת שיפוץ מבני מגורים לנוער בקצה הרצף הסיכוני, לצד פרויקט הדגל של חברת אנשי העיר: POP-UP MUSEUM TLV - תערוכה חינמית של ציורי אומנים תל אביביים, המקשטים את המבנים המיועדים להריסה במסגרת התחדשות עירונית, בכל פעם במבנה אחר.
"אנשי העיר נטלה על עצמה מחויבות לשיפור תנאי החיים של מגוון אוכלוסיות בתל אביב והסביבה, כחלק מחזון החברה להחזיר לעיר שבה היא פועלת כל השנה", מציינת טל חייטמן, מנהלת משאבי אנוש של חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין. "החברה ועובדיה משקיעים בפעילויות ובפרויקטים עבור אוכלוסיות שונות, ביניהן ילדים בסיכון, ילדים עם מוגבלויות, נוער בסיכון, אוכלוסיית הגיל השלישי ומתמודדי נפש". עוד לדבריה, לפני כשלוש שנים חברה אנשי העיר לעמותת רתם למען הקהילה להקמת המיזם החברתי SocialEyes, ובמסגרת הפעילות המשותפת הם מוציאים לפועל פרויקט משמעותי למען קהילות השונות.
3 צפייה בגלריה
רון חן
רון חן
רון חן
(צילום: דולי דויטשר)