בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בני זוג חרדים לקבלת פיצוי על הפרת חוזה בשל אי-התאמה בדירה שקנו, משום שהקבלן לא עמד בהתחייבות לתקרה פריקה בסלון, כדי לאפשר לשבת בסוכה כשרה. השופט עדי הדר קבע שהם יפוצו ב-65,300 שקל.
מדובר בדירה בפרויקט "שחר העיר" בבני ברק הפונה לציבור החרדי. בתביעה שהגישו בדצמבר 2022 טענו בני הזוג שחרף ההתחייבות שלפיה בדירה תימצא תקרה הניתנת לפירוק מעל שטח המטבח והסלון, באופן שיאפשר להם לקיים מדי שנה את מצוות הישיבה בסוכה כהלכתה, בפועל היא הוצבה מעל למטבח בלבד באזורים שאינם רלוונטיים לישיבה כמו הכיור והשיש.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדבריהם, אי-ההתאמה אילצה אותם לבחור בין שתי החלטות גרועות: לחיות בדירה ללא מטבח או ללא סוכה. בסופו של דבר הם החליטו למכור את הדירה לאלמנה בודדה שממילא אינה מחויבת על פי ההלכה במצוות סוכה, כשלטענתם היה זה במחיר הפסד. לעמדתם, הפער שבין הבטחת הקבלן לבין התוצאה בפועל מהווה הפרת חוזה המצדיקה לפסוק לטובתם פיצוי כספי.
מנגד טען הקבלן שצמצום שטח הסוכה לעבר המטבח בלבד נבע מבקשת הרוכשים בעצמם לבצע שינויים בדירה, ומכאן שאין להטיל עליו אחריות כלשהי.
עו"ד מיה מאיריעו"ד מיה מאירי
לצורך בחינת טענות הרוכשים מונה מומחה להנדסה מטעם בית המשפט. ממצאיו העלו שבעוד שבתוכניות הציג הקבלן את הסלון והמטבח כאזורים המיועדים לסוכה, בפועל התקרה הפריקה שמאפשרת לשבת תחת כיפת השמיים כדרישת ההלכה צומצמה בכמעט חצי והוצבה מעל לשיש המטבח בלבד.
מאחר שהמומחה לא נחקר על חוות דעתו ומשלא נמצאה בה טעות כלשהי, השופט אימץ אותה במלואה וקבע שאי ההתאמה עולה כדי הפרת חוזה מטעם הקבלן, המזכה את הרוכשים בפיצוי: "צמצום התקרה הפריקה והקמתה מעל למשטח השיש, בשונה מהאמור בתוכניות, מנע ישיבה של בני המשפחה ואורחים מתחת לסוכה כאשר פורקים את התקרה בסוכות לצורך קיום חובת סוכה".
בסוגיית גובה הפיצוי מינה בית המשפט שמאי שקבע כי ירידת הערך שנגרמה לדירה עקב מגבלות השימוש בסוכה עומדת על 65,300 שקל. בנקודה זו ביקש נציג הקבלן להפחית מסכום הפיצוי שכן לטענתו ההסכם שכרתו התובעים עם האלמנה למכירת הדירה אינו משקף נכוחה את התמורה שקיבלו. לדבריו, בנה של האלמנה סיפר לו ששילם לתובעים, בנוסף לסכום החוזי, עוד "בוכטה מתחת לשולחן" - כך שבפועל נזקיהם נמוכים יותר.
אלא שהקבלן לא זימן לעדות את בנה של הרוכשת והטענה לא הוכחה. בנסיבות אלה השופט פסק לתובעים את הסכום שבו נקב המומחה, 65,300 שקל, וכן חייב את הקבלן לשאת בשכר טרחתם של המומחים מטעם בית המשפט והתובעים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד מיה מאירי עוסקת במקרקעין ונדל"ן • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין