הביטוח הלאומי הודיע היום (ג') כי העביר יותר מ-148 מיליון שקל למפוני הצפון והדרום שבחרו שלא להיכנס לבתי מלון אלא למצוא לעצמם לינה באופן עצמאי. הזכאים יראו את התשלום בחשבונם מחר - 48 יום מתחילת המלחמה, יותר מחודש מאז ההבטחה שיקבלו את הכסף, ואחרי בלגן גדול במשרדי הממשלה ועיכובים ארוכים. מדובר ב-200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד ליום.
במשרד התיירות, שם אחראים על העברת הנתונים, הבהירו כי ב-10 בדצמבר יבוצע תשלום נוסף למפונים הזכאים עבור התקופה שמתחילה ממחר, וניתן יהיה להגיש בקשה נוספת לצורך כך במהלך הימים הקרובים באתר הביטוח הלאומי. תשלום מענקי האכלוס צפוי להימשך בשלב זה עד ה-31.12.
1 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)

לפי הביטוח הלאומי, הכסף הועבר לאחר שבימים האחרונים הצליב, לפי דרישת משרד התיירות ומשרד האוצר, את הרשימות של השוהים בבתי המלון שהועברו על ידי משרד התיירות לבין ההצהרות שהתקבלו במערכת הייעודית שהקימו בביטוח הלאומי.
נזכיר, כי הסיבה לעיכוב נעוצה במחדל ניהולי ותפקודי של משרדי הממשלה שלמעשה לא ידעו איפה נמצאים כל המפונים, וכך לא יכלו לדעת למי מהמבקשים אכן מגיע התשלום, שלמשפחה עם שני ילדים מגיע ללא פחות מ-18 אלף שקל בחודש - החל מהרגע שפונו.
לפי הביטוח הלאומי, ברשימות שהועברו אליו היו רשומים כ-78 אלף שוהים ולאחר טיוב הנתונים נמצאו כ-13 אלף רשומות שגויות ובלתי ניתנות לזיהוי שהועברו חזרה אל משרד התיירות.
כמו כן, נמצא שכ-11 אלף אלף מפונים היו ברשומות של בתי המלון ובמקביל הצהירו שלא היו. לאחר ניתוח מעמיק של הנתונים על ידי הביטוח הלאומי נמצא שכ-6,200 מתוכם נכחו בבתי המלון לתקופה חלקית ויהיו זכאים על הזמן בהם לא שהו במלון, ועבור כ-1,700 מתוכם ההצהרות תאמו לעדכון המלונות על שהייה חלקית והתשלום יועבר להם עבור הזמן בו שהו מחוץ למלונות.
החלטת הממשלה קבעה כי הזכאות למענק תיקבע למי שכתובת המגורים שלו עודכנה ברשות האוכלוסין וההגירה ומקום מושבו פונה בעקבות המלחמה ושאינו לן בבית מלון במימון המדינה.
כאמור, היום הועברו התשלומים ל-53,532 זכאים מבוגרים ועבור כ-25 אלף ילדים. עם זאת, ל-2,675 זכאים לא מעודכנים פרטי חשבון הבנק שלהם והביטוח הלאומי קורא להם להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולעדכן את חשבון הבנק. כמו כן, הביטוח הלאומי יישלח לזכאים אלה מסרונים על הצורך בעדכון חשבון הבנק כדי להעביר אליהם את התשלום.