אמריקה משוגעת על קבנוס: שוק חטיפי הבשר בארה"ב נהנה מצמיחה חסרת תקדים, והוא מוביל את התרחבות תעשיית החטיפים שמהווה כשלעצמה חלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקנית. על פי נתוני חברת ‏המחקר סירקנה (‏Circana‏), שפורסמו בוול סטריט ג'ורנל, מכירות חטיפי בשר מיובש, לא כולל חטיפי הבשר המיובש הפופולריים (ביף ג'רקי), עלו ב-10.4% והגיעו לכ-3.29 מיליארד דולר עד 29 בדצמבר ‏‏2024, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.‏
בין שמדובר בחטיף מהיר ומשביע בימים של עבודה מבוקר עד ערב או בחלק מטרנד של תזונה עתירת חלבון, שתרם גם לעדנה המחודשת של גבינת הקוטג' - יותר ‏ויותר אמריקנים פונים למקלות בשר. ננסי פלוסי, בהיותה דוברת בית הנבחרים האמריקני, נגסה בחטיף כזה ב-6 בינואר 2021, במהלך ההתקפה על ‏הקפיטול. השחקנית ג'ניפר לורנס לקחה קבנוס של המותג המוכר סלים ג'ים לטקס האוסקר ב-2014, לצורך נשנוש ‏חירום במהלך הטקס הארוך.‏
2 צפייה בגלריה
קבנוס של חברת סלים ג'ים
קבנוס של חברת סלים ג'ים
קבנוס של חברת סלים ג'ים
(צילום: AP Photo/Nati Harnik, File)
החטיף הפופולרי הוא חלק מקטגוריה כוללת, לצד הביף ג'רקי. המוצרים הללו עוברים תהליך של ייבוש, תיבול ועישון בשר. צרכנים ‏שמבכרים את מקלות הקבנוס על פני ג'רקי מעדיפים את הנוחות של האריזה ואת האפשרות שלא להשקיע מאמץ רב בלעיסה. ‏כיום, יש להם שפע של אפשרויות בחירה.‏
נתוני התעשייה מראים כי כ-41 מיליון משקי בית בארה"ב רוכשים חטיפי בשר מדי שנה. השוק התפתח ‏ממוצרים מעושנים פשוטים למגוון טעמים הכולל חלפיניו, תיבול טאקו, טריאקי וחמוצים. אפשרויות החלבון ‏התרחבו מעבר לבקר וכוללות כעת הודו, עוף וכבש.
ואולם, גל הטעמים והאפשרויות היוקרתיות שהגיעס עם הפופולריות הגוברת של החטיף מפלג את המעריצים. המסורתנים, המעריכים את החטיף בזכות פשטותו המעושנת, מתקוממים נגד שטף האפשרויות, בעוד צרכנים ‏אחרים נמשכים לדור חדש של מוצרים ארוזים נטולי סוכר, שמנסים לשלב בין הקולינריה האמריקנית המסורתית של מזון מהיר ועתיר שומן לבין טרנד הבריאות, ומתפארים במוצרים שהופקו מפרות ‏שגדלו על עשב. ואכן, אף שמדובר במזון מעובד מאוד, חלק מחובבי מקלות הבשר והחטיפים המזדמנים מבחינים בין מוצרים הכוללים רכיבים כמו סירופ תירס, כדוגמת סלים ג'ים, לבין אלה שלא, ואחרים בודקים את רמות הנתרן והתוספים.
2 צפייה בגלריה
ג'ניפר לורנס בטקס האוסקר ב-2014. הצטיידה בקבנוס לצורך נשנוש חירום
ג'ניפר לורנס בטקס האוסקר ב-2014. הצטיידה בקבנוס לצורך נשנוש חירום
ג'ניפר לורנס בטקס האוסקר ב-2014. הצטיידה בקבנוס לצורך נשנוש חירום
(צילום: Matt Sayles/Invision/AP)

המגפה בלמה את טרנד הבריאות

להתפתחות המפתיעה של התעשייה הזו, שהתרחשה בניגוד למגמת "אמריקה בריאה" ("Make America Healthy Again"), תרמה במידה רבה מגפת הקורונה: בזמן הסגרים, האמריקנים שנתקעו בבית מצאו את עצמם עסוקים מבוקר עד ערב בחיפוש אחר נחמה ובאכילה רגשית, והחטיפים נראו פעם נוספת כעתיד של התזונה ‏האמריקנית. ‏לפי נתונים של חברת מחקרי השוק מינטל (Mintel), כ-86% מהצרכנים שנסקרו בנובמבר 2023 דיווחו שהם מנשנשים באותה תדירות או יותר ‏מאשר בשנה שעברה. דוח 2024 של החברה מראה ש-22% מהצרכנים מנשנשים שלוש פעמים ביום או יותר.‏
הצמיחה בקטגוריה משכה השקעות תאגידיות משמעותיות, כאשר רכישות אחרונות איחדו כמה מותגים ‏תחת בעלות תאגידית אחת. אנליסטים מצביעים על פיצול ברור בין מוצרים המוניים מסורתיים למוצרי ‏פרימיום המכוונים לצרכנים מודעי בריאות.‏
שחקנים חדשים בשוק מדגישים תכונות כמו בשר מחיות שרעו במרעה, מתכונים ללא סוכר ועיבוד ‏מינימלי. כך למשל, חברת צ'ומפס (‏Chomps‏), סטארטאפ של חטיפי בשר פרימיום מבקר שגדל על עשב, היא מותג המזון הצומח ביותר ‏בארה"ב כרגע, והיא צופה להגיע למכירות קמעונאיות של יותר ממיליארד דולר בשנה הבאה. מגמה זו משקפת עניין צרכני רחב יותר בשקיפות רכיבים ואפשרויות חטיפים בריאות יותר. עם ‏זאת, מוצרים מסורתיים שומרים על נוכחות חזקה בשוק, במיוחד בתחנות דלק ובחנויות נוחות.‏