מדד המחירים לצרכן לחודש מאי הפתיע היום את כולם, לאחר ששיעור העלייה שהציג היה מתחת לתחזיות האנליסטים; אבל אף אחד לא הופתע מכך שמחירי הדירות בישראל המשיכו לזנק. מלחמה? טילים? רוכשי דירות להשקעה בצפון הארץ שממשיכים לשלם משכנתא בלי שוכרים בעקבות הפינוי? שוק הדיור ממשיך לפרוץ גבולות, ובחודשים מרץ-אפריל טיפס מדד מחירי הדיור בשיעור של כמעט אחוז, בהמשך למגמה דומה בחצי השנה האחרונה, ועליות מחירים נצפו בכל המחוזות, גם במחוז צפון.
אפילו מדד מחירי הדירות החדשות השנתי, שהתאפיין בירידות מחירים על רקע ההטבות העמוקות שהעניקו הקבלנים לרוכשי הדירות בעקבות הקיפאון עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, צמצם משמעותית את שיעור הירידה ל-0.3% בלבד, לעומת שיעור ירידה של 1.6% במדד הקודם ושל 2.1% במדד שלפניו. ואילו מדד מחירי הדירות החדשות בתקופה הנוכחית התייקר הרבה יותר מהמדדים הקודמים – בשיעור של 0.9%, לעומת התייקרות של 0.4% ו-0.1%. האם הייאוש של הקבלנים מהירידה במכירות בתחילת המלחמה כבר הרבה יותר נוח, והם מצמצמים את היקף ההנחות? כך זה נראה.
2 צפייה בגלריה
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן בת"א
(צילום: רוני הרמן)
למעשה, הקיפאון במכירת דירות, שאפיין את הרבעון האחרון של 2023 בעקבות מתקפת הפתע של חמאס, כבר מזמן מאחורינו - ראיה לכך ניתן לראות בנתונים האחרונים שפרסמו לפני החג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ואגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, אשר הציגו קפיצה שנתית של כ-80% בהיקף עסקאות הנדל"ן בחודש אפריל.
ולצד העלייה בביקושים לדירות, המחסור בידיים עובדות ממשיך להטיל צל גדול על היצע יחידות הדיור. המצוקה העיקרית של ענף הבנייה נובעת מהיעדרם של העובדים הפלסטינים בעבודות הרטובות, וההמתנה לעשרות אלפי עובדים זרים, כפי שהבטיחה הממשלה פעם אחר פעם, בזמן שבינתיים הגיעו אלפים בודדים, ובשטח קבלנים אף טוענים כי הם אינם מקצועיים. בשבוע הבא צפויה לדון ועדת העבודה והרווחה של הכנסת על כך שעד כה לא יושמה תוכנית מענקים לעידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה, תוכנית לגבי החזרת העובדים הפלסטינים כלל אינה באופק - ובינתיים המעסיקים ממשיכים לחכות לעובדים.
כבר בסוף שנת 2023 הציגו התחלות הבנייה של דירות חדשות ירידה של כ-9% ביחס ל-2022 בעקבות השבתת מרבית אתרי הבנייה באוקטובר השחור בשל המחסור בעובדים. ירידה נרשמה גם במספר היתרי הבנייה שהונפקו, ונתונים דומים נראה, ככל הנראה, גם בשבוע הבא, עם פרסום נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס לרבעון האחרון של 2024.
הבעיה היא שהתייקרות המדד הנוכחי היא רק תחילתה של מגמה, ובענף מעריכים שמחירי הדירות ימשיכו לטפס בעקבות המחסור בעובדים, הירידה בהיצע יחידות הדיור והעלייה העקבית בביקושים למגורים. לכך יש להוסיף את הנתונים ממדד המחירים לצרכן הנוכחי, שהציגו עלייה במדד תשומות הבנייה, אשר עלה בחודש האחרון בחצי אחוז וב-12 החודשים האחרונים ביותר מאחוז, ואשר עלול להתגלגל לכיסם של רוכשי הדירות.
על רקע המלחמה: איפה משקיעים הישראלים בחו"ל
(צילום: ירון ברנר)
ואם זה לא מספיק, אז גם השוק שאמור על פניו להוות אלטרנטיבה לשוק הדירות בבעלות ממשיך להתייקר, ולפי נתוני הלמ"ס שכר הדירה החודשי עבור שוכרים אשר חידשו חוזה עלה ב-2.5% בחודש מאי האחרון ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) קפץ ב-3.7%. נתונים בלעדיים שפרסמנו אתמול הצביעו גם הם על המשך עליות בגובה שכר הדירה, על רקע העובדה שחודש מאי מהווה את תחילתה של עונת הקיץ, שבה מחירי השכירות מגיעים לשיא, ולצד ירידה בהיצע הדירות להשכרה, בין היתר בשל המיעוט של משקיעים בשוק.
קשה להאמין שהממשלה תנסה לטפל במשבר הדיור ההולך ומתמשך על רקע הלחימה המתמשכת, גם התוכניות שקידמה לא מצליחות להביא תוצאות, כן גם תוכניות דירה בהנחה לא היו אלה שהובילו לירידות במחירי הדירות לפי המלחמה – אלא הריביות הגבוהות, שכעת כבר לא ממש מבהילות את הרוכשים, אשר חוששים מפני המשך עליות מחירים ומפני מחסור בהיצע. כוחות השוק לא מפסיקים לעבוד לרגע, אבל אולי אם הרוכשים לא יסכימו לקנות בכל מחיר והשוכרים לא יסכימו לשכור בכל מחיר, הכוח בכל זאת יחזור לידיים שלהם, ונוכל לחזות שוב בירידה מסוימת במחירים.