בעוד שבארה"ב האינפלציה כבר צנחה מסביבות תשעה אחוזים ל-7.1%, ובאירופה מורגשת בלימה מסוימת, בישראל האינפלציה אומנם נמוכה יותר מרוב העולם אך הנתונים שפורסמו היום (חמישי) מצביעים על כך שהיא עדיין נמצאת במגמת עלייה, והבעיה היא שהתייקרויות רבות שכבר ידועות עוד לפנינו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
 סניף רמי לוי באשקלון
 סניף רמי לוי באשקלון
סופרמרקט
(צילום: רועי עידן)
כמה מההתייקרויות שישפיעו מאוד על סלי הצריכה המשפחתיים ממש בשבועות הקרובים:
מחיר החשמל צפוי לזנק שוב בתחילת חודש ינואר בשיעור גבוה של 8.2%, לאחר שעלה רק בסוף הקיץ בשיעור משמעותי של 8.6%. שיעור העלייה בינואר הקרוב אולי יצטמצם במעט, שכן בסוף החודש הזה יישמעו ברשות החשמל הערעורים על שיעור העלייה הגבוה. תרומת התייקרות החשמל לאינפלציה צפויה להסתכם בכ-0.2%.
מחיר המים, כבר נקבע ויעלה בחודש ינואר בשיעור של 3.5%, מה שיתרום לאינפלציה עשירית אחוז. מיסי הארנונה צפויים לעלות כמעט בכל הארץ, כאשר בקשות להעלאות חריגות הוגשו כבר לשרי האוצר והפנים, שיתחלפו בימים הקרובים. גם מענה שלילי לבקשות הנוספות לא ימנע עלייה של הארנונה בשיעורים שונים בישובים רבים, וההשפעה על המדד תהיה לפחות עוד 0.1%.

"ויתרתי אתמול בקניות על הקרונפלקס, זה נהיה מותרות"
(צילום: אסף חן)

אסם, תנובה, שטראוס ומי לא

רשתות המזון נכנעות בזו אחר זו להעלאות המחירים של היבואנים. עליות המחירים, בעיקר של מוצרי יסוד שמשפיעים מאוד על סל הצריכה המשפחתי ויוקר המחיה, עלולות להעלות את האינפלציה בעוד כמה עשיריות האחוז ברבעון הראשון של שנת 2023.
כמו כן, יצרניות המזון הישראליות החלו לייקר אחת אחרי השנייה את המחירונים לקמעונאים, שישפיעו ישירות גם על הצרכנים. רק היום אסם הודיעה על התייקרות של עד 5.9% במוצרים שמיוצרים בארץ כמו למשל מוצרי טבעול, סלטי צבר, ביסלי, בייגלה, שקדי מרק, קטשופ ופסטה אסם. אתמול הייתה זו זוגלובק שעדכנה כי מוצרי הבשר ומוצרי זוגלובק טבע יתייקרו ב-9.8%.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. כיצד שר האוצר המיועד יפעל בנושא יוקר המחיה?
(צילום: קובי קואנקס)
כזכור, קדמו לאסם וזוגלובק - שטראוס שהעלתה בתחילת החודש מחירים לקמעונאים בעד 9%, כשברשימה ניתן למצוא דנונה, מילקי, סלטי אחלה, מוצרי יד מרדכי וחלק מחטיפי השוקולד והממתקים שרק חזרו לשוק אחרי ריקול הסלמונלה הגדול. תנובה ייקרה את רוב מוצריה שמחיריהם לא מפוקחים בעד 4.9%, וביניהם כל גבינות פיראוס, גבינות צהובות במדף (עמק, גלבוע וגוש חלב), חמאה ועוד.
גם עליית מיסים של 10% על רכבים חשמליים בינואר, וביטול ההנחה על המס על הדלק בעוד שבועיים בשיעור של 33 אגורות לליטר, ישפיעו על עליית במדד בכ-0.2%. לאלה יש להוסיף הערכות שלא יהיה מנוס מייקור של מוצרי תעשייה בשל העלייה במחירי החשמל והמים, וגם כאן תהיה השפעה לרעה על האינפלציה.
התייקרויות צפויות גם בתחומי הבריאות (תרופות, קופות החולים) והחינוך (חוגים, טיולים), וגם כאן מדובר בשירותים ובמוצרים שמהווים משקל לא מועט בסל הצריכה המשפחתי. מחירי הדירות אינם כלולים במדד המחירים לצרכן, אולם שכר הדירה מחושב והוא צפוי להמשיך בעלייה, בשל הקיטון בהיצע, לצד הירידה ברכישת דירות, שתחייב יותר השכרה של דירות.
כל אלה גם יחד יביאו לעליית מדרגה של האינפלציה בישראל דווקא בעת שבארה"ב ובמדינות באירופה ובאסיה האינפלציה נבלמת במידת מה. כפי שהעריכו אנליסטים בעקבות העלאת הריבית ביום רביעי בארה"ב במחצית אחוז נוספת, והיום גם בבריטניה ובגוש האירו. העלאות הריבית של בנק ישראל צפויות לכן להימשך, כנראה בקצב של רבע אחוז בכל פעימה, כבר ב-2 בינואר וב-20 בפברואר.