מהומה וצעקות בוועדת הכספים | סמוטריץ' לקרובי חטופים: "קמפיין ציני. יש עסקה שחמאס מסכים לקבל? אני לא אתמוך"
(צילום: ערוץ כנסת )

מחזה כזה לא זוכרים בדיוני ועדת הכספים של הכנסת. שר האוצר מוזמן לדווח על מצב המשק, על תחזיותיו הכלכליות של משרד האוצר ועל תוכניות משרדו, עם תחילת גיבוש תקציב המדינה החשוב במיוחד לשנת 2025 - והשר פשוט עוזב את הדיון ומותיר לחברי הכנסת הודעה שיכתבו לו שאלות בכתב.
1 צפייה בגלריה
עימות בוועדת הכספים בכנסת בין משפחות החטופים לבצלאל סמוטריץ'
עימות בוועדת הכספים בכנסת בין משפחות החטופים לבצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת )
נכון. היה ניתן לצפות שאחרי כמה התבטאויות בעייתיות מאוד של השר סמוטריץ' ביחס לאפשרות ביצוע עסקאות להחזרת החטופים, יצפו לו בדיון בוועדת הכספים בני המשפחות שיביעו בפניו אם כעסם.
נכון. לא נעים ששר אוצר מגיע לדיון בוועדה מהחשובות בכנסת ואנשים שחרב עליהם עולמם צועקים עליו ונוזפים בו.
נכון. זאת לא הייתה קבלת פנים לבבית ורגועה, אולם השר סמוטריץ ידע מראש שכך יהיה ולכן תוך זלזול מרתיח בחברי הוועדה ובאורחים רבים שהוזמנו לדיוניה, איחר להגיע לדיון ב-38 דקות.
הכל נכון. זה לא היה נעים. אולם, בעיצומה של מלחמה, כאשר 120 בני משפחות חטופים דואגים ליקיריהם וחלקם מבקשים גם שגופות מי שנרצחו יוחזרו לקבורה מכובדת, גם שר אוצר לחוץ, שלפי הסקרים לא עובר את אחוז החסימה ומצוי בעימות תמידי עם בכירי משרדו, יכול היה להיות קשוב ולהתייחס בכבוד לאנשים שבאו להתחנן על גורל יקיריהם.
ולצד ככך, מששכחה הסערה, אפשר היה לכבד את מי שהוזמנו במיוחד לדיון הכלכלי החשוב בוועדה, בהם נציגי העצמאים מבית ההסתדרות ותושבים מפונים מהצפון הרחוק, ולקיים דיון ענייני.
אולם, שר האוצר בחר "לברוח מהוועדה", כפי שהגדירו זאת בכעס רב יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים בהסתדרות, רמי בז'ה, ומרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולאדימיר בליאק, שכינה את התנהגות השר סמוטריץ "פחדן עלוב".
וכך לא התקיים בימים גורליים אלה של גיבוש תקציב המדינה הבא שום דיון ענייני בוועדה הכלכלית החשובה ביותר בכנסת. שר האוצר עזב לעיסוקיו, שחלקם הגדול ממש לא כלכליים, כמו ענייני משרד הביטחון וההתיישבות ביו"ש, וחברי הכנסת ואורחי הוועדה נותרו המומים במקומם.

שפל חדש במשרד האוצר

המומים מיחסו של שר האוצר בימים אלה הם גם רוב בכירי משרד האוצר.
כך, החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, קיבל מכתב נזיפה משר האוצר, כאילו שאינו עוסק בעניינים שבסמכותו, כאשר ניהול כספי המדינה והישיבות בעיקר הם ממש בסמכותו. ומדובר ללא ספק בחשב אחראי שדואג זה שנים יום ולילה לכספי המדינה.
וכך, ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, קיבל הוראה לדון במשך יומיים בצעדים הנדרשים בתקציב לשנת 2025, דיון שאמור להימשך לפחות חודשיים. בכיר באוצר הסביר את העניין במילים פשוטות: "השר מבקש להשתלט כליל על אגף התקציבים ורק מחכה שגרדוס כבר יחליט לעזוב". בינתיים, גרדוס מגלה אחריות, לא עוזב כרגע ופועל אף הוא יומם וליל כדי להציל את התקציב ההולך ומדלדל.
וכך, ממש כמעט כל בכירי משרד האוצר, כן גם אלה שסמוטריץ מינה בעצמו, מרכינים ראש, מזועזעים מאופן התנהלות המשרד ומתבטאים בכאב בפני עיתונאים כלכליים, כמו גם בפני בכירים לשעבר במשרד האוצר, שמצב רוחם שפוף וכי "כך אי אפשר להמשיך עוד".
רק לאחרונה התכנסו עשרות מבכירי משרד האוצר בשני העשורים האחרונים והביעו במשך שעות את דאגתם הרבה מאשר מתרחש במשרד האוצר. מנכ"לים לשעבר, כמו רם בלינקוב, המנכ"ל הקודם, אמרו כי אינם זוכרים שפל כזה בניהול משרד האוצר.

בדרך לקטסטרופה כלכלית

אין ספק שאלה ימים גורליים למדינה, ולא רק בתחומי הביטחון ויחסי החוץ, כי אם גם בתחום הכלכלי. אם לא יימצא מי שיחזיר את שר האוצר בצלאל סמוטריץ למסלול של ניהול אחראי את המשרד החשוב הזה, הקטסטרופה הכלכלית תהיה בלתי נמנעת:
יציאת תקציב המדינה מכלל שליטה, אינפלציה שכבר מאיימת לזנק שוב, גידול בממדי העוני במדינה וכתוצאה מכל אלה הורדת דירוג אשראי נוספת, שתרחיק עוד מישראל את המשקיעים ואת החברות הגדולות בעולם.
בשלב הזה מי שיכולים לנסות ולהשפיע על סמוטריץ, להנהיג ביד רמה את ניהול כלכלת המדינה, הם רק שלושה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחילוץ המשק הישראלי מקטסטרופה דווקא מוכר לו היטב משנת 2004, כאשר היה שר אוצר אחראי ומצליח. נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שהולך ומחריף את ביקורתו על המתרחש, גם אם עדיין בשפה נימוסית. וועדת הכספים של הכנסת, שללא אישורה שום תוכנית לא הגיונית או חלילה מזיקה שיביא בפניה שר האוצר לא תוכל לזכות באישור הכנסת.
חג מתן תורה הוא הזדמנות טובה לנסות ולהציל את כלכלת ישראל שמתדרדרת בקצב מהיר וללא מעצורים מאז שמחת תורה.