"חוק חופשת לידה לסבים וסבתות" בשבדיה נכנס אתמול (שני) לתוקף, ויאפשר להם לסייע לילדיהם עם הטיפול בתינוקות לתקופה של עד שלושה חודשים בשנה הראשונה לחייו של הילד, בתשלום.
הפרלמנט השבדי אישר כבר בדצמבר האחרון את הצעת הממשלה לקיום החוק, וזה קורה 50 שנים לאחר שהמדינה הסקנדינבית הייתה הראשונה בעולם שהנהיגה חופשת לידה בתשלום גם לאבות, ולא רק לאימהות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
על פי החוק, הורים יכולים להעביר חלק מקצבת חופשת הלידה שלהם לסבים ולסבתות של התינוק, כאשר זוג הורים יוכל להעביר יחד קצבה של עד 45 ימים, ואילו הורה יחידני 90 ימים.
שבדיה ידועה במערכת הרווחה הסוציאלית הנדיבה שלה, במימון משלמי המיסים, ובנתה במשך דורות חברה שמטפלת באזרחים שלה מלידה ועד זקנה.
לפי החוק בשבדיה, הורה יכול לצאת לחופשת לידה למשך שנה וחצי, כאשר הוא מקבל על כך קצבה במשך שנה ושלושה חודשים - לפי הכנסתו לפני הלידה. בשלושת החודשים הנוספים הוא מקבל קצבה של 17 דולר ליום. יש הטבות נוספות להורים שכוללות אפשרות לעבוד פחות שעות עד שהילד מגיע לגיל 8, בעוד שעובדי מדינה מקבלים את ההטבה הזו עד שלילד מלאו 12.
לקבלת קצבת חופשת הלידה לסבים וסבתות יש תנאים. פנסיונר יקבל את התגמול לפי הקצבה שלו, ולא לפי הקצבה של ההורים. כמו כן, אסור לו לחפש עבודה או ללמוד בזמן שהוא נמצא בחופשת לידה.
כאמור, לפני 50 שנה שבדיה שינתה את מנגנון חופשת הלידה ואפשרה לשני ההורים לקחת אותה. בהתחלה התאפשר לזוג הורים לקחת יחד תקופה של חצי שנה לחופשת הלידה עבור כל תינוק שנולד. זה פחות היה משתלם לאבות, ולפי נתוני הביטוח הלאומי בשבדיה רק 0.5% מהם אכן היו בחופשת לידה באותו הזמן. עם השינוי והשדרוג המשמעותי בתנאים האחוז עלה, וכיום אבות במדינה לוקחים כ-30% מחופשות הלידה.