חברת התרופות הבינ"ל Bristol-Myers Squibb - BMS תשלם 10 מיליון שקל למדינה במסגרת צו מוסכם עם הממונה על התחרות, לאחר שבדיקת רשות התחרות העלתה חשד כי החברה ניצלה את מעמדה לרעה והייתה צד להסדר כובל בכך שעיכבה מתן דוגמה מתרופת המקור שבבעלותה לטיפול במחלת סרטן הדם - שנדרשה לחברת תרופות גנרית - כדי לרשום גרסה גנרית לתרופת המקור של בריסטול.
זו הפעם הראשונה שמתבצעת אכיפה של דיני המונופולין ודיני ההסדרים הכובלים נגד חברת תרופות בינלאומית. בריסטול חשודה שנקטה מהלכים במטרה לכאורה לעכב את כניסת הגרסה הגנרית הזולה יותר לשוק ואת התחרות מול תרופת המקור.
1 צפייה בגלריה
חברת Bristol-Myers Squibb
חברת Bristol-Myers Squibb
חברת Bristol-Myers Squibb
(צילום: איי פי)

במקביל, ייערך היום שימוע לחברת ניאופרם, יבואנית ומפיצה של תרופות שבבעלות איש העסקים דוד פורר, המייצגת בארץ את חברת התרופות בריסטול, בגין חשש להפרות בנושא. הרשות שוקלת להכריז על ניאופארם כבעלת מונופולין ולקבוע כי ניצלה את מעמדה ככזו לרעה והייתה צד להסדר כובל באותו עניין. בגין כך שוקלת הממונה להטיל על ניאופרם עיצום כספי בסך של יותר מ-64 מיליון שקל ועל נושא משרה בה עיצום כספי בסך של למעלה מ-600 אלף שקל.
בריסטול היא יצרנית תכשיר האימנוביד, המשמש לטיפול במחלת סרטן הדם המתפתחת בתאי פלזמה במח העצם ונקראת מיאלומה נפוצה. חברה המבקשת לרשום בישראל תרופה גנרית (תרופה המבוססת על אותו חומר פעיל כמו תרופת המקור) על מנת להתחרות בתרופת המקור, נדרשת לעבור הליך שבמסגרתו היא נדרשת להשוות את התרופה הגנרית שאותה היא מבקשת לרשום לתרופת המקור הרשומה בישראל. על כן זקוקה חברת הגנריקה לקבל לידיה דוגמאות של תרופת המקור לצורך ביצוע ההשוואה.
החשד הוא כי בריסטול הייתה שותפה בהצבת תנאים בלתי סבירים לאספקת דוגמאות של תרופת האימנוביד לחברת גנריקה שביקשה לערוך ניסוי לצורך רישום תרופה גנרית לאימנוביד. בין התנאים שהוצבו: עריכת ביטוח בגובה של 10 מיליון דולר; מסירת מידע על חברת הגנריקה, לרבות מידע פיננסי ומידע עסקי ואספקת התרופה רק כעבור חודשיים ממועד החתימה על הסכם התנאים, כאשר התרופה קיימת במלאי. מדובר בתנאים שלא נדרשו מקופות החולים הרוכשות את תרופת האימנוביד, או ממטופלים שרכשו את התרופה באופן פרטי, ומעורכי מחקרים אחרים, אשר ביצעו מחקרים שלא למטרת פיתוח גנריקה מתחרה.
העיכוב נמשך כ-5 חודשים והיה עלול לעכב את כניסת התרופה הגנרית המתחרה לשוק, ואף לגרום לכך שלא ייכנסו לשוק מתחרים גנרים, שהיו עשויים להיות מאוימים מלהתחרות בשוק כתוצאה מהתנאים המחמירים שהוצבו לאספקת התרופה.
הבדיקה שפתחה רשות התחרות התנהלה עוד במהלך תקופת העיכוב. במהלך הבדיקה, סופקה לבסוף התרופה תוך צמצום הדרישות שהוצבו . לאחר דין ודברים בין בריסטול לבין הממונה על התחרות, פורסמה טיוטת הצו המוסכם להערות הציבור. במסגרת זאת מתחייבת BMS לשלם 10 מיליון שקל למדינה, מבלי להודות בהפרותה של הוראות חוק התחרות הכלכלית.