הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בירושלים תדון ביום שני ביוזמה של חברת מובילאיי להקים מנחת מסוקים על גג בניין הקמפוס שלה באזור התעסוקה הר חוצבים בירושלים. התוכנית נתקלה בהתנגדות תושבים שטענו שאין הצדקה להקמת המנחת ושיש חשש שיגרום לרעש לא סביר ובכל זאת קודמה על ידי החברה. מכתב ששלח בשבוע שעבר פרופ' סטליאן גלברג, ראש האגף למניעת רעש במשרד להגנת הסביבה, מלמד שההתנגדות ליוזמת הקמת מנחתי מסוקים רחבה יותר.
קמפוס מובילאיי בירושלים, שנמצא בבנייה בימים אלה, כולל חמישה בניינים בגובה תשע קומות ובשטח של 135 אלף מ"ר על שטח של 12 דונם. הבקשה להקמת מנחת מסוקים בקמפוס, שקודמה כתוספת מאוחרת לתב"ע, אושרה במרץ 2022 על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים, בתנאי שיתקבל אישור רשות התעופה האזרחית (רת"א).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עמותת "ירושלים שקופה", בראשות הרב נתן קרמר, יחד עם שכנים, הגישו ערר לוועדה המחוזית בטענה כי מנחת מסוקים אינו נכלל ברשימת השימושים המותרים בתוכנית בניין העיר ולפיכך לא ניתן לאשר את הבקשה. המתנגדים לתוכנית טענו בערר כי להקמת מנחת מסוקים יש השלכות משמעותיות על הסביבה ועל איכות החיים בעקבות הרעש הבלתי נסבל הצפוי מפעילותו.
בדיון שהתקיים בחודש אוגוסט 2022 בוועדת הערר לתכנון ובנייה הסביר עו"ד שרון פטל ממשרד הרצוג פוקס נאמן, שייצג את מובילאיי, כי למטה החברה יש צורך דחוף במנחת כדי לאפשר אירוח בכירים "כמו בפאלו אלטו או במנהטן: צריך להבין, חברת מובילאיי אמורה לאכלס את הפרויקט כמרכז הפיתוח העולמי שלה, פרויקט שעלותו למעלה ממיליארד שקל, עם 2,700 עובדים. מובילאיי כחברה בינלאומית מקדמת פניהם של ראשי מדינות, נשיאים, מנכ"לים של חברות בינלאומיות, ובהחלט כחברה מובילה אנו רוצים לאפשר נגישות תעופתית למקום, כשימוש נלווה לפעילות העיקרית. המנחת לא ישרת אנשים מבחוץ".
עו"ד פטל אף נתן דוגמא למקרה המוכיח את הדחיפות בנחיצות המנחת: "לפני כמה חודשים הגיע מנכ"ל פולקסווגן, חברה של 500 אלף עובדים, למובילאיי, ובגלל הקישוריות המקרטעת בתחבורה של הכבישים הוא לא הגיע להר חוצבים אלא בסופו של דבר היו צריכים להביא אליו את האבטיפוס או דוגמה של רכב אוטונומי ולהציג לו את התפעול בצורה קצת עקומה בשדה התעופה, מה שלדעת ראשי מובילאיי השפיע לרעה על הביקור ותוצאותיו".
בעקבות הדיון בוועדת הערר המחוזית החליטו במובילאיי לשנות אסטרטגיה ובמקום לקדם את היוזמה כבקשה להיתר, להגיש לוועדה המחוזית תוכנית בניין עיר חדשה (תב"ע). עיתוי שליחת מכתבו של פרופ' סטליאן גלברג, ראש האגף למניעת רעש במשרד להגנת הסביבה אינו מיקרי כנראה. במכתב הוא מסביר באופן ברור: "לאחרונה מתקבלות במסגרת הליכי תכנון בקשות להקמת מנחתים על גגות בניינים, גם כאשר הבניינים נמצאים בצמוד לאזור מגורים וגם כאשר לא מדובר על שימוש במסוקים לצורכי גופי הביטחון או לצורכי חירום רפואי. לאור העובדה שמחירי המסוקים יורדים סביר להניח שיהיו עוד ועוד בקשות כאלה. למנחת שלא לצורכי גופי הביטחון או לצורכי חירום רפואי אין הצדקה ציבורית, ולכן שאר הקריטריונים, הפחתה ועמידה בסף, אינם רלוונטיים. מבקש להנחות כך גם את מוסדות התכנון".
מחברת מובילאיי נמסר: "מובילאיי משקיעה משאבים ומאמצים עצומים, בכינוס הנהלתה ופעילותה הגלובלית של החברה דווקא בישראל, ובפרט בירושלים. עיסוקה המשמעותי של החברה, מושך בכירים מכל העולם המגיעים לבקר בה תדיר, לרבות ראשי מדינות, וראשי תאגידים בינלאומיים, המקבעים את מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית. מובילאיי עובדת לפי כל הפרוטוקולים והנהלים ובהנחיה מלאה של הרשויות וזאת תוך כיבוד צביון העיר".