תנובה יצאה מעסקי הביצים אך הסתכסכה עם מכון המיון איתו עבדה: חברת טבע גב הגישה היום (שלישי) תביעה בסכום כולל של 2,751,877 שקל נגד תנובה. התביעה מוגשת לביהמ"ש המחוזי בת"א כחמישה חודשים אחרי שתנובה הודיעה על כוונתה לסגור את פעילותה בתחום הביצים, ממנה יצאה בסוף פברואר האחרון.
טבע גב, חברה בבעלות משפחת אשוש ממושב היוגב, שעבדה עם תנובה במשך 30 שנה, תובעת ממנה 1,646,746 שקל בגין הפרת הסכם וסירובה לשלם לה על שירותי מיון ושירותים נלווים שסיפקה לה. כן היא תובעת מתנובה 108,631 שקל בגין ביצים אורגניות שסיפקה לתנובה, שלטענתה לא שילמה עליהן ובכל זאת שיווקה אותן הלאה.
3 צפייה בגלריה
ביצים
ביצים
ביצים
(צילום: מוטי זיו)
היא גם תובעת מתנובה 650 אלף שקל דמי שימוש בנכסיה, שכן לטענתה תנובה, שקיבלה אישור לפעול בשטחי טבע גב, השתמשה ללא רשות וסמכות בשטחי אחסון וקירור לטובת פעילותה העסקית עם גורמים אחרים. כמו כן, היא תובעת מתנובה 346,500 שקל בגין נזקים שנגרמו לה לטענתה בעקבות השימוש בנכסים. טבע גב כיום ממיינת ביצים של משווקים אחרים בענף.

"תנובה הביעה שביעות רצון מוחלטת מרמת השירות"

לפי כתב התביעה שהוגשה באמצעות עו"ד חן ויינשטיין ועו"ד עופר ענבר, באוקטובר 2020 חתמו תנובה וטבע גב על הסכם חדש. טבע גב היא אחת מחברות מיון הביצים הגדולות בישראל, שמתמחה בקליטה, מיון, סימון אריזה, אחסון והכנה להפצה של ביצי מאכל. היא בודקת את תקינותה של כל ביצה שמגיעה למפעל המיון. אחרי הבדיקה הביצה נשקלת ומוטבע עליה תאריך שיווק. תנובה פעלה אז כקבלן מורשה לשיווק ביצי מאכל תחת השם ביצי תנובה והייתה בהליכים לסגירת מכון המיון שלה בחיפה - לכן במסגרת ההסכם החדש - בעצם העבירה את מלוא פעילות המיון לטבע גב.
קודם לכן, טבע גב מיינה 50% מביצי תנובה, ועוד קודם לכן עבדה עם תנובה בתחום הביצים המיוחדות בלבד - המשפחה גידלה, מכרה וארזה ביצים אורגניות, ביצי חופש וביצי אומגה לתנובה.
"עבדנו שנים עם תנובה", אמר רועי אשוש מבעלי החברה ל-ynet. "תנובה הייתה בית לכל דבר, חיבקה אותנו והיה נעים לעבוד איתה. משפחה. אבל ההנהלות התחלפו והבנו שהחוזה החדש שחתמנו עליו משמעותו לעבוד שנתיים כמעט בחינם – בגלל מחירים נמוכים, עבודה קשה ומסובכת וכוח האדם הרב. עבדנו עד 2:00 בלילה כדי לסיים את העבודה בזמן. למרות זאת עמדנו בחוזה עד סופו בפברואר 2023",
לפי כתב התביעה בינואר 2021, טבע גב ביקשה לסיים את ההתקשרות משום שלטענתה נחשפה להתנהלות בעייתית של תנובה (נטען כי הליכי העבודה שלה היו רשלניים לכאורה) וצפתה כי ההסכם מולה יהיה הפסדי. למרות זאת, היא העניקה לתנובה את מלוא השירותים עד סיום החוזה. בתום החוזה הגיעו החברות להבנות חדשות, לפיהן טבע גב תספק לתנובה שירותי מיון ביצים בלבד ואת יתר השירותים שסיפקה לה עד כה - תנובה תבצע בעצמה בשטח מכון המיון באמצעות עובדים שלה שיגיעו למפעל ויעבדו בו בשטחים ייעודיים.
טבע גב מצידה המשיכה לספק שירותי מיון לתנובה, לטענתה: "תוך הקפדה על סטנדרטים גבוהים ומחויבות לאיכות. תנובה הביעה שביעות רצון מוחלטת מרמת השירות ולא העלתה כל טענה או תלונה בנושא".
3 צפייה בגלריה
מימין: גל, שלום ורועי אשוש בעלי חברת "טבע גב"
מימין: גל, שלום ורועי אשוש בעלי חברת "טבע גב"
משפחת אשוש. גל (מימין), שלום ורועי
(צילום: פרטי)

תנובה יצאה בפתאומיות מעסקי הביצים ולטענת טבע גב - לא שילמה לה

אף על פי כן, לקראת סוף 2023, תנובה צמצמה את היקף הביצים שנשלחו למיון בטבע גב ללא כל התראה או נימוק, כך נטען בכתב התביעה. בתקופה ההיא החלו אף להתפשט שמועות בענף לפיהן בכוונת תנובה לחסל את פעילותה בענף הביצים. רק לאחר בירורים יזומים ונחושים מצד טבע גב, נודע לה כי אכן יש לתנובה תוכניות קונקרטיות בכיוון זה שצפויות להתממש בטווח המיידי. טבע גב הודיעה לה מצידה כי בכוונתה להיערך לשינוי הזה ביחסים.
הצדדים סיכמו כי תנובה תתחייב לשלם מינימום 1.62 מיליון שקל לשירותי מיון עבור 12 מיליון ביצים בחודש, לכל הפחות (כלומר גם אם בפועל תמוין כמות נמוכה מכך), בין ינואר-מרץ 2024. טבע גב תשלם לתנובה 4.5 אגורות עבור כל ביצה, כך סוכם. הצדדים אף סיכמו מפורשות כי היחסים ביניהם יסתיימו באופן סופי ומוחלט בתום התקופה. למרות זאת, נטען כי תנובה לא שילמה את הסכום הזה.
כמו כן טוענת טבע גב כי תנובה לא שילמה חוב נוסף בסך 108,631 שקל בגין ביצים אורגניות: "תנובה קיבלה לחזקתה את מלוא הביצים הללו ואף מכרה אותן הלאה בשווקים השונים, אך נמנעה מלשלם לטבע גב את התמורה לה עבור הסחורה שרכשה. מדובר בהתנהלות חסרת תום לב", כך נטען.

הפצת שמועות

במקביל "ובאופן תמוה ומחשיד, במסגרת פגישה בין הצדדים, החלה לפתע תנובה "להטיח בטבע גב האשמות שווא בדבר התנהלות בעייתית לכאורה בפעילות מיון הביצים, כל זאת במטרה להתנער מחובותיה הכספיות ולפגוע בשמה הטוב של טבע גב על בסיס טענות מופרכות וחסרות שחר".
במכתב שנשלח ליו"ר תנובה חיים גבריאלי כתב רועי אשוש כי אנשי תנובה הפיצו לכאורה שמועות שטבע גב גנבה ביצים מתנובה. "אלה האשמות שווא, כל פעילותינו נעשתה ללא רבב וכולה מתועדת היטב. החברה מפיצה את עלילת השווא הזאת בקרב חקלאים באופן שמוציא את דיבתנו רעה, פוגע בשמנו ומזיק לחברתנו ולמוניטין המעולה שלנו. אני מזמין אתכם להגיש תלונה במשטרת ישראל הרי ברגע שנגיש את כל התיעוד יוכח שהיא מופרכת מיסודה".
3 צפייה בגלריה
תנובה
תנובה
תנובה
(צילום: רויטרס)

"השתמשה במתקני טבע גב כמחסן לוגיסטי ללא אישור"

לפי כתב התביעה, תנובה גם "ניצלה את הרשאת הכניסה שהייתה לה למתקני החברה ועשתה שימוש בלתי מורשה בשטחי האחסון והקירור שבבעלותה בהיקף של כ-1,000 מ"ר למשך כעשרה חודשים. תנובה השתמשה במתקני טבע גב כמרכז לוגיסטי לטובת אחסון ביצים שמוינו במתקני ספקים אחרים ושאינם קשורים לפעילות המשותפת שבין טבע גב לתנובה, תוך שהיא מנצלת את תשתיות טבע גב ומסבה לה עלויות תפעוליות כבדות".
לטענת טבע גב, לפי ההסכם היא נתנה הסכמה לשימוש במתקניה רק עבור ביצים שטופלו במסגרת התקשרות הדדית שבין הצדדים. לכן על תנובה לשלם דמי שימוש בסך 650 אלף שקל.
בנוסף נטען שלקראת סוף החוזה, עובדי תנובה גרמו לכאורה נזק בסך 346,500 שקל: "דלתות מתרוממות שבורות, פלאשוונגים הרוסים, נזקים בלתי הפיכים לפנלים ומשרדים שהושארו במצב מזעזע ובלתי שמיש. בנוסף, נגרמו נזקים חמורים לארון תקשורת המרכזי של מכון המיון שמשבשים את עבודתה השוטפת".
טבע גב טוענת כי מכתבי התראה ששלחה לתנובה לא הועילו לכן היא פונה לביהמ"ש בטענות של הפרת הסכמים בין הצדדים, לרבות אי תשלום עבור שירותים שסיפקה טבע גב לתנובה: "תוך ניצול כוחה העודף, האמון והגישה שניתנו לתנובה למתקני טבע גב, מנסה תנובה לכפות על התובעת לוותר על כספים המגיעים לה כדין עבור שירותים שהעניקה במסירות ובמקצועיות".
מתנובה נמסר בתגובה: "לתנובה לא נמסר כתב תביעה ולא ידוע לה אם הוגש לבית-המשפט. לתנובה טענות קשות נגד התובעים, וככל שתוגש תביעה - תנובה תטען את טענותיה בפירוט בפני בית המשפט".
פורסם לראשונה: 00:15, 25.06.24