חברת יהלומי המעבדה לוסיקס (Lusix) של בני לנדא על סף בקשה לעיכוב הליכים לפי סעיף 4 לחוק חדלות הפירעון החדש. החברה עדכנה את נושיה כי בכוונתה לעשות זאת ולא נקבה במועד המדויק.
עוד נודע לכלכליסט כי בשבוע שעבר הודיעה החברה לבעלי המניות שלה כי עליה לגייס בדחיפות 15 מיליון דולר לתפעול שוטף וכי ללא הגיוס היא תגיע לחדלות פרעון. ככל הידוע, למרות שחלק מהמשקיעים שקלו להזרים הון נוסף, זה לא קרה בינתיים.
1 צפייה בגלריה
בני לנדא
בני לנדא
בני לנדא
(צילום: יובל חן)
לוסיקס סבלה מהצניחה במחיר חומרי הגלם של יהלומי המעבדה. הצניחה מ-300 ל-30 דולר לקראט תוך מספר שנים הביאה לסגירתן של מספר חברות בעולם שהתקשו להתמודד עם המשבר. זאת בעוד המחיר של יהלום מעבדה לצרכן כמעט ולא השתנה.
לוסיקס הוקמה ב-2016 על ידי לנדא, שביצע אקזיט גדול כשמכר את חברת המדפסות הדיגיטליות אינדיגו ל-HP העולמית בשנת 2002 תמורת 830 מיליון דולר. החברה מייצרת יהלומי גלם במעבדה, כלומר יהלומים סינתטיים, שאותם היא מוכרת למלטשות שמייצרות מהם יהלומים מעובדים שמשמשים את חברות התכשיטים.
יהלומי המעבדה מהווים אלטרנטיבה ליהלומים טבעיים שנחצבים מהאדמה - הליך שמזהם את הסביבה וגובה גם חיי אדם. לנדא, שמכהן כיו"ר לוסיקס, השקיע מהונו האישי כ-60 מיליון דולר במימון החברה לאורך השנים, ולמעשה עד אמצע 2022 הוא מימן את החברה לגמרי לבדו. בעלי מניות אחרים הם חברת הגמל מור וקרן רגנאר, אבל בעל המניות הנוצץ היא הקרן של לואי וויטון שהובילה גיוס של 90 מיליון דולר ב-2022.
בסוף 2023 גייסה החברה 15 מיליון דולר לפי שווי 50 מיליון דולר בלבד, שהספיקו לה עד כה. לוסיקס, שפועלת מרחובות, מקווה לעבור לייצר גם יהלום מלוטש וכך להציל את החברה.
בני לנדא מחזיק בחברת לנדא דיגיטל פרינטינג, חברת מדפסות תלת מימד שגייסה לפי שווי של מיליארדי דולרים והונו מוערך במעל מיליארד דולר גם היום. העובדה שלוסיקס הגיעה לסוף דרכה מצביעה על כך שהרים ידיים מהחזון לייצר יהלומי מעבדה.