בית המשפט בפתח תקווה דחה לאחרונה תביעה שהגישה אישה לביטול הסכם גירושים מקפח שבוע בלבד אחרי שחתמה עליו. חרף טענתה שלפיה נאלצה לחתום תחת מכבש לחצים מצד עורכי הדין בזמן שסבלה ממיגרנה, השופטת הילה מלר-שלו התרשמה שהיא עשתה זאת בדעה צלולה.
לפני כשלושה עשורים עבר הבעל תאונת עבודה שגרמה לו לנכות בארבע גפיו. מאז הוא לא עובד ומתקיים מקצבאות. בשלהי 2020 חתמו בני הזוג על הסכם גירושין הקובע בין היתר חלוקת רכוש של 55%-45% לטובת הבעל, שמצידו התחייב לשלם לאישה 6,000 שקל בחודש עד לפירוק השיתוף בבית.
1 צפייה בגלריה
מיגרנה
מיגרנה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שבוע בלבד לאחר מכן הגישה האישה את התביעה לביטול ההסכם, והסבירה שחתמה בלחץ שהפעילו עליה עורכי הדין לפני הכניסה לאולם הדיונים כמו גם בכאב הראש שממנו סבלה באותו יום. לטענתה, היא לא הבינה על מה היא חותמת ומכאן שמוצדק לבטל את ההסכם בעילות של טעות, הטעיה, עושק וכפייה.
מנגד טען הבעל שגרושתו הבינה היטב על מה היא חותמת, וידעה שבכוונתם לחלוק את רכושם המשותף באופן לא שוויוני על רקע מצבו הרפואי. הוא התעקש שמדובר בהסכם הוגן ושלא הוכחו הטעיה, עושק או כפייה.
עו"ד יניב גילעו"ד יניב גיל
ואכן, השופטת מלר-שלו שוכנעה שהאישה לא חתמה על ההסכם תחת לחצים ששללו ממנה את יכולה הבחירה החופשית. היא ציינה שהאישה לא בחנה טרם החתימה אפשרות לחלוקת רכוש אטרקטיבית יותר, וכניסתה להסכם הגירושין מהווה לכל היותר טעות בכדאיות העסקה – שאינה עילה שמצדיקה לבטלו.
בפסק הדין נכתב שהאישה הסתירה מבית המשפט שלפני הדיון על אישור ההסכם היא נפגשה עם בעלה לשעבר ועורכי דינם על מנת להסכים על המתווה שאושר: "נמצא אפוא כי מלבד העלאת הטענה מן הפה אל החוץ בדבר הלחץ שהופעל עליה, לא עלה בידי התובעת להוכיח טענה זו".
השופטת הוסיפה שתוכן ההסכם שומט את הקרקע תחת טענות האישה לעושק או כפייה: "בחינת ההסכם על הוראותיו, וביניהם הסדרים רכושיים המגלמים ויתורים לכאורה מצד התובעת, אינו מציב אותה כשידה על התחתונה. כך שבניגוד לטענתה, תוכן ההסכם אינו כולל תניות מקפחות או חריגות במיוחד, והתרשמותי הינה כי אינו כולל ויתורים מפליגים מצד מי מהצדדים והוא אינו חריג באופן בלתי סביר מהסכמי גירושין".
לפיכך הורתה השופטת על דחיית התביעה תוך חיוב האישה לשלם לבעלה לשעבר הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד יניב גיל עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין