כבכל ירידה, השיח בשבועות האחרונים ברשת נע בין הספדים למטבע הווירטואלי הפופולרי, לבין המאמינים האדוקים שהמשיכו לטעון כי זו רק מהמורה קלה בדרך. ונראה שהפעם, המזל היה לטובת המאמינים: הביטקוין שוב חצה הבוקר (ב') את רף ה-50 אלף דולר והגיע לשווי הגבוה ביותר שלו מאז חודש מאי האחרון, אז חווה מפלה חדה והגיע לשפל של פחות מ-30 אלף דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, מטבעות פופולריים נוספים נסחרים במגמת עלייה: האת'ריום עומד על סביב 3,350 דולר, קרדנו עולה בלמעלה מ-10% לשווי של 2.79 דולרים והדוג'קוין על 0.322 דולרים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מטבע ביטקוין
אילוסטרציה מטבע ביטקוין
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כאמור, רק לפני מספר חודשים נסחר הביטקוין בשווי שיא של למעלה מ-64 אלף דולר, אולם אז לחצים מצד הממשל הסיני והתבטאויות שונות של המיליארדר האמריקני אילון מאסק באשר לזיהום הרב הכרוך בשימוש במטבע, הובילו לירידה חדה בשוויו. כעת הוא נסחר סביב 50,250 דולר, לאחר שעלה בכ-3% מאתמול.
בין הגורמים המיוחסים לעלייה: ההודעה של קוינבייס (Coinbase), אחת מבורסות המסחר במטבעות וירטואליים המובילות כיום, על כך שתרכוש נכסים קריפטוגרפיים בשווי 500 מיליון דולר ואף תקצה 10% מהרווחים שלה בכל רבעון לרכישות נוספות. כמו כן, ענקית התשלומים פייפאל (PayPal) הודיעה כי תאפשר ללקוחותיה בבריטניה לקנות, למכור ולהחזיק במטבעות וירטואליים.

הביטקוין בדרך למעלה?

אין ספק שתחום המטבעות הווירטואליים והביטקוין בפרט הם אחד התחומים הפחות יציבים בשוק ההון העולמי. פעם אחר פעם ראינו את המטבעות המובילים מזנקים וצונחים בעשרות אחוזים בתוך שעות וימים ספורים.
אולם, אחת הטענות המרכזיות של העוסקים בתחום, היא שבהתסכלות אחורה ולאורך זמן, השווי של הביטקוין רק עלה והוא עתיד להמשיך לעלות - יש הסבורים שאף לשווי של חצי מיליון דולר למטבע.
אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של הבנק השווייצרי הייפוסוויס (Hyposwiss), סבור כי "על אף שלאורך זמן ובאופן עקבי פועלים כנגד הביטקוין כוחות רבים, החל מרגולטרים ברחבי העולם ועד לממשלת סין - הוא עדיין מראה איתנות ולא צריך להתרגש מהתנודתיות אשר מאפיינת אותו מאז תחילת דרכו".
שי דתיקה, מייסד ומנכ"ל חברת הקריפטו INX, מדגיש: "אנו עדים להפיכתו של הביטקויין ושל נכסים דיגיטליים לנכס לגיטימי בסל ההשקעות של פרטיים, חברות ציבוריות וקרנות חסכון לסוגיהן. מחזורי המסחר והרווחים של חברות ציבוריות בתחום עולים בעשרות ומאות אחוזים בשנה, ומצד שני אנו רואים את הרגולטור משית קנסות על מי שאינו פועל תחת רישוי.
שי דתיקה, מנכל ומייסד חברת הקריפטו INX שי דתיקה, מייסד חברת הקריפטו INX צילום: INX
"אימוץ טכנולוגיית הבלוקצ'יין ויישומה על ידי רגולטורים מובילים בעולם מעניקה גושפנקא כי הביטקוין, מטבעות וניירות ערך דיגיטליים, כאן בשביל להישאר. ומה לגבי הספקנים? אני שמח לשמוע דעות ומגוונות, במקרה הזה, לדעתי, הם ימשיכו ויביטו מבחוץ על העתיד בהתהוות".
ואכן, על אף נפילה חדה של למעלה מ-50% לפני מספר שבועות, גם אז, כאשר עמד על שווי 30 אלף דולר "בלבד", נסחר הביטקוין בכ-200% יותר ממה שהיה שוויו רק לפני שנה, אז עמד על כ-10,000 דולר. יחד עם זאת, כפי שמדגיש גם דתיקה, "צריך לזכור שמדובר בשוק תנודתי מאוד ויכולות להיות ירידות חדות ומימושי רווחים".
לדברי יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), בתקופה האחרונה נרשמה עלייה ברכישות הביטקוין מצד ישראלים. "דווקא לאורך תקופת הירידות היחסיות בשער, ראינו כי הישראלים רוכשים יותר ויותר ביטקוין וצוברים לאורך התקופה. באופן מפתיע, המגמה הזו התהפכה דווקא בימים האחרונים, עם העליות החדות בשער, והתחלנו לראות מימושי רווחים באופן כזה שכמות המכירות עלתה על כמות הרכישות במערכת. הימים הקרובים יהיו ימי מבחן, גם עבור הישראלים, ואנו צופים שאם גל העליות יתחזק וישברו שיאי השער במטבע, נראה את מגמת הרכישות חוזרת שוב לשלוט".