מהי ריבית, ממה מרוויח הבנק וכמה עולה בית: מה הילדים שלנו יודעים על כלכלה?
(צילום: סטס קפולו, בימוי: אלי סגל, עריכה: בן חיים)
מהי ריבית, ממה הבנקים מרוויחים, כמה עולה בית ומה עושה בנק ישראל? במסגרת סדרת הכתבות של ynet בנושא חינוך פיננסי בישראל, בדקנו מה ילדים בארץ יודעים על כלכלה.
>> למה לא לומדים על כסף? לפרויקט המלא לחצו כאן
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אם תשאלו את עומר (8.5) למשל, הוא לא רוצה להיות עשיר, אבל חשוב לו שלא יהיה לו "כל כך קצת כסף". נהוראי (9.5) מפקפק באמירה ש"כסף לא גדל על העצים", כי "טכנית הוא נייר". דאני פותחת עסק סליים משלה אבל מעידה על עצמה שהיא לא ממש טובה בלחסוך ואמיתי (13.5) יסביר לכם בדיוק מה היא ריבית אבל יתקשה - כמו רובנו, כנראה - לענות על השאלה "מה בנק ישראל עושה?". רוצים לדעת כמה שיערו הילדים שעולה בית בתל אביב ומה המקצוע שבו מרוויחים הכי הרבה? צפו בסרטון המלא.
1 צפייה בגלריה
צפו: מה הילדים שלנו יודעים על כלכלה?
צפו: מה הילדים שלנו יודעים על כלכלה?
מה הילדים שלנו יודעים על כלכלה? צפו בסרטון המלא
(צילום: סטס קפולו)
על אף שהסרטון שלנו הוא כנראה לא מדגם מייצג מדוייק של האוכלוסייה בישראל, לא חייבים מחקרי עומק או נתונים רב-שנתיים בשביל לדעת מה המצב של החינוך הפיננסי בארץ. מספיק להסתכל מסביב ולשאול. ספק אם מישהו מאיתנו עבר איזשהו שיעור על חינוך פיננסי במסגרת שיעורי מערכת החינוך הציבורית בישראל. ואם כן - שאפו למורים ולמנהלים שככל הנראה חרגו מגבולות הגזרה הפורמליים במערכת והחליטו להעביר לתלמידים עוד קצת ידע שימושי וחשוב.
ובכל זאת, לאלו מאיתנו שכן זקוקים לנתונים, רק לפני כחודש הגיע לפתחה של ועדת החינוך דו"ח מקיף בנושא שכתב ד"ר אלירן זרד ממרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), ממנו עולה כי רק 8,000 תלמידי כיתה י' בלבד ייחשפו השנה (תשפ"ב) לתוכנית לאוריינות פיננסית. אפילו לפני משבר הקורונה, בשנת הלימודים תשע"ט, מספר התלמידים שנחשפו לתוכנית עמד על 24 אלף בלבד.
הסיבה העיקרית לכך: כבר שנים שלא ברור מי הגוף שאחראי על הנושא. חוק מ-2011 מטיל את החינוך הפיננסי בישראל על רשות שוק ההון, אולם שם טוענים כי היעדר התקציב מנע זאת בשנים האחרונות. במשרד החינוך אומרים ש"תוכנית חדשה תחל בשנה הבאה", אך מסרבים לומר אם תהיה חובה או בחירה בלבד - כפי שישנה כיום ומתקיימת בפועל במעט מאוד בתי ספר. בינתיים, גופים שונים בהם בנק ישראל ורשות ניירות ערך מקדמים תוכניות משלהם לפי ראות עיניהם, ללא גוף מרכז.
בחודשים הקרובים נמשיך לעקוב ב-ynet אחר נושא החינוך הפיננסי והמשמעויות שלו עבור ילדינו ועבור כולנו. אתם מוזמנים לפנות אלינו בדואר האדום בכל שאלה שהייתם רוצים לברר בנושא.
פורסם לראשונה: 07:40, 07.01.22