בעוד כעשרה ימים, ב-1 בספטמבר, תיכנס לתוקף האפשרות להטיל קנסות על מי שלא התקין לוחית זיהוי בקורקינט החשמלי או באופניים החשמליים שלו, אולם ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי גם עתה, לעיריות אין עדיין סמכות בחוק לאכוף את התקנות ולהטיל קנסות.
כזכור, בתחילת אוגוסט נכנס לתוקף הצו שמחייב להתקין לוחית זיהוי על קורקינטים ועל אופניים חשמליים, בניסיון להתמודד עם גל עבירות התנועה של נוסעי כלים אלה, שפוגעים לא פעם בהולכי רגל. יחד עם זאת, הקנסות שמוטלים על מי שנתפס ללא לוחית זיהוי כבר נדחו בחודש נוסף, וצפויים להיכנס בספטמבר. בשנה הראשונה הקנס צפוי להיות "סימלי" ולעמוד על 100 שקל בלבד, בספטמבר 2025 הוא יעלה ל-500 שקל ובספטמבר 2026 ל-750 שקל.
1 צפייה בגלריה
 קורקינט חשמלי
 קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
אולם, נודע כי גם עתה, ימים ספורים לפני כניסתם לתוקף של הקנסות, לעיריות אין עדיין סמכות בחוק לאכוף את חובת התקנת לוחית זיהוי באמצעות פקחים או מצלמות, ואף אין להם מערכת שמאפשרת להצמיד בין מספר לוחית זיהוי לפרטי הרוכב. המשמעות: רק שוטרים או ניידות "שיטור משולב" שכוללות שוטר ופקח של העירייה יוכלו לאכוף את הצו החדש.
לפי נתונים עדכניים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, עד כה נרשמו כ-83 אלף אנשים להוצאת לוחית זיהוי לקורקינט או לאופניים החשמליים, מתוך כ-300 אלף כלים כאלה שקיימים בארץ. כלומר, כ-28% בלבד מבעלי הכלים החלו בתהליך להוציא לוחית זיהוי – 20 יום לאחר כניסתו לתוקף של הצו.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מחזיקת תיק התחבורה בעיר ומהיוזמות של החובה החדשה, אמרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "כרגע לא נתנו לנו סמכות ומי שיכול לאכוף זה רק המשטרה. אנחנו ממשיכים לאכוף עבירות אחרות על המדרכות באמצעות פקחים (לדוגמה: נסיעה על המדרכה במקום שאסור או נסיעה ללא קסדה – ד.ר). אני מניחה שזה ישתנה, כי ברור לכל בר דעת שהאכיפה הכי יעילה מתבצעת על ידי עיריות ומשטרת ישראל עושה מבצע מזדמן כשהיא אוכפת, אבל בסופו של דבר בשביל לאכוף באופן רציני צריך את הרשות המקומית שפנויה ויכולה להקצות לדבר הזה את המשאבים הנדרשים".
להבי הוסיפה כי "הכמה ימים לפה או לשם פחות מדאיגים אותי, מה שאותי מעניין זה ההסתכלות ארוכת טווח על הסיפור הזה שמייצר שינוי משמעותי שיאפשר לייצר אכיפה יעילה. האינטרס של תל אביב מאוד ברור, כי הכי הרבה רכיבות יש אצלנו והכי הרבה אסדרה (רגולציה) מתרחשת אצלנו, ואני מאוד מקווה שהדבר הזה יוסדר. גם אם בעוד חודש נקבל סמכויות אכיפה, אני מעריכה שייקח שנה עד שיתניעו בכלל את הנושא הזה. בהתחלה גם הקנס הוא מינורי ומהווה יותר אזהרה מהתראה".
מתן הסמכויות לאכיפת העבירה על ידי פקחי העירייה נמצא כרגע בידי המשרד לביטחון לאומי, בראשות השר איתמר בן גביר. מהמשרד נמסר בתגובה כי "בימים אלו המשרד לביטחון לאומי מקדם מול הגורמים המקצועיים הרלוונטיים תיקון צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (שינוי התוספות הראשונה והשנייה לחוק), התשפ"ד-2024, לשם הענקת סמכויות לפקחים עירוניים לאכוף את חובת הנהיגה ברכב לתחבורה קלה עם לוחית זיהוי, בהתאם לשינויים המחייבים".
בכל הנוגע להקמת מערכת שתאפשר לרשויות להזין לוחית זיהוי ולקבל פרטי רוכב – צעד קריטי עבור אכיפה יעילה של העיריות, מסרו במשרד התחבורה כי "אכיפה של פקחים בכל הנוגע ללוחיות רישוי עוד לא הוסדרה בחקיקה ונמצאת בשלבי גיבוש מתקדמים של המשרד לביטחון לאומי. משרד התחבורה עושה את מירב המאמצים, על מנת שכשתושלם החקיקה והפקחים יוסמכו, הם יוכלו להיעזר בממשק טכנולוגי יעיל, במטרה להגביר את האכיפה והשמירה על בטיחות משתמשי הדרך".