אווירת נכאים שוררת במשרד האוצר. זה כבר לא סוד. במסדרונות שבבניין הישן מול משרד ראש הממשלה והכנסת, ותיקים, גם לא בכירים, הולכים שפופים.
ארבע שנים אחרי המהומה הקודמת, שהביאה להתפטרותם בזה אחר זה של שלושת הבכירים ביותר במשרד האוצר, הציע אמש שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ', לראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, להתפטר לאלתר. וזה עוד בעיצומה של מלחמה מתמשכת וכאשר אין אפילו הכנות לגיבוש תקציב המדינה הבא.
1 צפייה בגלריה
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות משרד האוצר, שלו שלום)
האירוע החמור מתרחש, כאשר כולם - המשקיעים, חברות דירוג האשראי ובכירי המשק הישראלי - עוקבים בתדהמה אחר המתרחש במשרד הכלכלי החשוב ביותר במדינה השרויה בעיצומה של מלחמה קשה, שגרמה כבר לעליית הגירעון הרבה מעבר ליעד שנקבע - 8.1% לעומת 6.6% שנקבע בחוק התקציב.
"אתה מוזמן להניח את המפתחות", כתב השר לגרדוס, מבלי לחשוב לרגע על התוצאות החמורות שעלולות לנבוע מהצעד הזה. אמירה כזאת לא נשמעה באוצר כבר שנים. גם שלושת הבכירים שהתפטרו בתקופתו של שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ, לא התבקשו לעשות זאת. הם החליטו להתפטר בעצמם.
השלושה, המנכ"לית קרן טרנר-אייל, החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים שאול מרידור, פרשו רק כאשר הפנימו שראש הממשלה בנימין נתניהו לא מתכוון להביא לאישור הכנסת תקציב מדינה לשנת 2021, אלא להוליך את המדינה לבחירות, תוך אי עמידה בהסכם הרוטציה עם השר בני גנץ. בלי תקציב, כך הם הבינו היטב, אי אפשר לנהל מדינה.
והנה, בעצם הימים האלה, ההיסטוריה חוזרת על עצמה, אולם בהחמרה יתרה.

הממונה על התקציבים לא לבד

העימות החזיתי של שר האוצר מול גרדוס אינו הראשון במשרד, וכנראה גם לא האחרון. למשל, סמוטריץ' מנסה כבר חודשים להיפטר מהיועץ המשפטי הוותיק של המשרד, עו"ד אסי מסינג. יודעי דבר מספרים שסמוטריץ' כבר נפגש לאחרונה עם מועמדים אפשריים לתפקיד שהוא עצמו מכנה "משרה נחשקת". היחסים בין השניים מתוחים עד הקצה, ומסינג לא מוזמן שוב ושוב לישיבות בעניינים דחופים בעת מלחמה, שהייעוץ המשפטי בהם רב חשיבות. ולא נפרט כאן מה בדיוק אומר שר האוצר על מסינג בשיחות סגורות
גם לחשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, שבדרך כלל נמצא ביחסים טובים עם השר, סמוטריץ' כבר שיגר מכתב נזיפה וגער בו באחת הישיבות, מה שעושה השר תדיר כלפי ראש אגף התקציבים גרדוס.
גם אף עצה של מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ, חלקן טובות ונחוצות מאוד, לא אומצה עד כה על ידי סמוטריץ'. את דעתו על חלקן הוא מביע בתנועת יד של ביטול וזלזול.
בכלל, יחס של המנהל הבכיר למנהלים הבכירים שתחתיו, שכולל מכתבי נזיפה בלשון שכזאת, הוא נדיר למדי בעולם העסקי וגם במשרדי הממשלה. נכון, לא מדובר בשר האוצר הראשון שדואג להזכיר לפקידים ש"הוא השר ולכן הוא המחליט", אולם מאז סמוטריץ' נכנס לתפקיד אותם "פקידים" טוענים שכל שיחה מתחילה ומסתיימת באופן הזה, ו"ככה אי אפשר להמשיך".
רלוונט: איך סמוטריץ' מגיב כשלא מסכימים איתו
(רלוונט)

בכיר מאוד לשעבר במשרד האוצר אמר לנו הבוקר: "אין לגרדוס שום ברירה אחרת. כל שעה נוספת שלו באוצר זה פשוט בזבוז זמן. השר הזה לא מתכוון ממילא לבצע שום המלצות שלו, בטח לא את הנכונות. ראש אגף התקציבים אפילו לא מוזמן לדיוני תקציב אצל ראש הממשלה. מוטב שילך הביתה, בדיוק כמו שעשה ראש אגף התקציבים הקודם".
משום מה, יש גם בכירים לא מעטים לשעבר שסבורים אחרת. לדבריהם, הגיע הזמן ששר האוצר סמוטריץ' יהיה דווקא הוא שיניח את המפתחות, ומוטב שעה קודם.
הסיכויים לכך, במצב הפוליטי של היום כמובן, שואפים לאפס. לכן נותרת שאלה אחת בעקבות חילופי המכתבים האחרונים: האם ומתי יניח גרדוס את המפתחות, והאם ייפתח בכך הליך של התפטרויות בצמרת משרד האוצר, כמעט כפי שאירע בקיץ של שנת הקורונה 2020.
ולמה כמעט? כי אז לא הייתה מלחמה בישראל. התפטרויות של בכירי המשרד הכלכלי החשוב ביותר בעת הזאת יובילו למשבר כלכלי חמור, על סף קטסטרופה, כהגדרת בכירים במשק, וככל הנראה גם להורדת דירוג אשראי נוספת של ישראל, שגם כך נמצאת על הפרק.