"השיקול הכלכלי כפוף לשיקולי התכנון ולא להיפך. מטרת התוכנית אינה ליצור רווח ליזם או לדיירים" – כך התנסח השופט מנחם רניאל מבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה ביחס לעתירה שהגישו חברת "אאורה" ובעלי דירות בקריית ים, התוקפת החלטה לאשר בעיר פינוי-בינוי שלטענתם אינו כדאי מבחינה כלכלית. טענות העתירה נדחו ברובן למעט בנוגע למתחם אחד. בהתאם הוחלט לעכב את הוצאת התוכנית לפועל עד לבירור הכדאיות הכלכלית שלו.
מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית במתווה פינוי-בינוי בשטח של כ-115 דונם ליד חוף הים. התוכנית, שמחולקת לשישה מתחמים, כוללת בנייה של 1,876 יחידות דיור במקום 452 היחידות הקיימות, ועתידה להכיל בין היתר מגדלים שיגיעו עד לקומה ה-30. עוד מתוכנן להקים חזית מסחרית לאורך שדרות ספיר וכן מוסדות ציבור. בדצמבר אשתקד אישרה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור ("הוותמ"ל") את התוכנית ובינואר האחרון פורסם דבר האישור בעיתונים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בעתירה המינהלית שהגישו "אאורה" ובעלי דירות ברחוב יוספטל נטען שהחלטת הוועדה לוקה בכמה כשלים המביאים לכך שהיא התקבלה בחוסר סמכות ודינה להתבטל. בין היתר נטען שההחלטה אינה לוקחת בחשבון אירועים דרמטיים שהתחוללו מאז הערכת השווי האחרונה כמו העלייה הניכרת בריבית ומלחמת "חרבות ברזל" שהביאה למחסור חמור בידיים עובדות ובחומרי בניין.
לעמדת העותרים, חוסר התחשבות הוועדה בהעדר הכדאיות הכלכלית הגלום בפרויקט מצדיק את ביטול החלטתה וחיובה לערוך דיון מחודש תוך התייחסות לתנאי המשק העדכניים.
מנגד טענו הוותמ"ל, רשות מקרקעי ישראל והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי אישור התוכנית הוא תוצר של עבודה תכנונית מקיפה ויסודית שנעשתה כחלק מהליך תקין ותוך הפעלת שיקול דעת מקצועי – כך שאין מקום להתערבות בית המשפט.
השופט רניאל דחה את עמדת העותרים שלפיה ודאות לכדאיות כלכלית גבוהה היא תנאי לאישור תכנית להתחדשות עירונית. לדבריו הדרישה לוודאות בכלל, ולוודאות מעל לכל ספק בפרט, היא מופרכת.
הוא הזכיר לעותרים שאין להפוך את היוצרות בכל הנוגע להתחדשות עירונית, שכן "השיקול הכלכלי כפוף לשיקולי התכנון ולא להיפך. מטרת התוכנית אינה ליצור רווח ליזם או לדיירים", אלא "לתת מענה תכנוני לבעיות שונות ובהן, במקרה הזה, הזדקנות הבניינים והצורך בבניינים מתאימים לדרישות התכנוניות והבטיחותיות הקיימות".
נדחתה גם הטענה שלפיה היעדר התחשבות לכאורה בעליית הריבית ובהשלכות המלחמה גוררת את ביטול ההחלטה. "עליית ריבית היא אחד האירועים הצפויים במשק", הדגיש השופט, ומשכך סביר להניח שנלקחה בחשבון. הוא ציין כי היקף המלחמה הנוכחית אמנם לא היה צפוי אלא שלעמדתו, החלטת הוותמ"ל לאשר התחדשות עירונית הנפרשת על פני שנים מבלי להתחשב בהשלכות משבר שיש תקווה לצאת ממנו בתוך חודשים – אינה בלתי סבירה.
לפיכך דחה השופט את טענות העתירה ברובן, למעט בנוגע למתחם אחד שלגביו התקבלה טענת העותרים כי נפל פגם בהערכת הכדאיות הכלכלית שלו מצד הוועדה. בהתאם לכך נקבע שביצוע התוכנית יעוכב עד אשר ייערך דיון מחודש לגבי הכדאיות במתחם זה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד עידו גרינפלד עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין