בלעדי: 76 שנים אחרי, נמצאה בימים האחרונים במרתפי בנק לאומי האמנה המקורית להדפסת שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל. תחת אבטחה קפדנית ובאמצעות מדפיס אמריקני הודפסו בקיץ 1948 השטרות הראשונים עם הקמת המדינה, שעדיין לא נשאו אפילו את שם מדינת ישראל.
בתקופה שבין סיום השלטון הבריטי וייצובה של המערכת הצבאית והכלכלית של מדינת ישראל, הקים בנק אנגלו-פלשתינה את המערכת המוניטארית במדינת ישראל שנולדה זה עתה.
2 צפייה בגלריה
שטר של בנק אנגלו פלשתינה
שטר של בנק אנגלו פלשתינה
שטר של בנק אנגלו פלשתינה
לאחר ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, בה' באייר תש"ח, היה חשש לסילוק ארץ ישראל מגוש השטרלינג, מצב פתאומי שיכול היה לגרום לאנדרלמוסיה כספית ומשקית. באותה תקופה ראשי הסוכנות היהודית, שעמדו בראש המדינה שבדרך, הפקידו את הטיפול בהדפסת השטרות והנפקתם בידי בנק אנגלו-פלשתינה.
כעת ניתן לגלות ולהיזכר כי קשריו האישיים בארה"ב של אליעזר הופיין, יו"ר בנק אנגלו-פלשתינה, איפשרו את הזמנת שטרות הכסף הראשונים ממדפיס אמריקני. על השטרות הוטבעו חתימותיהם של הופיין וד"ר אהרון בארט, מנכ"ל הבנק דאז.
הופיין נסע במיוחד לניו יורק כדי לשכנע את חברת אמריקן בנקנוט שתסכים להדפיס את השטרות של המדינה שבדרך. השטרות הגיעו לארץ תחת אבטחה קפדנית, שבועות ספורים לאחר ההכרזה על הקמת המדינה ביולי 1948.
2 צפייה בגלריה
האמנה להדפסת שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל
האמנה להדפסת שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל
האמנה להדפסת שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל
ב-17 באוגוסט באותה שנה התקבל בכנסת חוק שהפך את השטרות לחוקיים, והם נכנסו מיד למחזור. באותו היום נחתמה אמנה רשמית בין הממשלה הזמנית ובין אנגלו-פלשתינה - היום בנק לאומי. האמנה קבעה כי הבנק ישמש באותם הימים כסוכן הכספי של מדינת ישראל.
למחרת החתימה על האמנה החלו בהחלפת השטרות המנדטוריים בשטרות שהגיעו מארה"ב. התהליך שהוביל הבנק בהחלפת השטרות ממועצת המטבע הבריטית בשטרות שלא נשאו אפילו שם של מדינה, לשטרות עליהם התנוססו השם "בנק אנגלו-פלשתינה", עבר בהצלחה.
לאחר הנפקת סדרת השטרות הראשונה, נחתמו אמנות נוספות שהמשיכו להסמיך את בנק אנגלו-פלשתינה להנפקת עוד סדרות של שטרות, והסדרה שהונפקה ב-23 במאי 1952 כבר נשאה את השם החדש של הבנק -"בנק לאומי לישראל".
לאחרונה, עם השלמת מעבר בנק לאומי מתל אביב לקמפוס החדש בעיר לוד, נמצאו במפתיע בארכיון כתבי האמנה המקוריים בחתימתם ידם של הופיין ודוד בן גוריון בעצמם. אמנה אחת שנחתמה ב-26 ביוני 1949 ואמנה נוספת שנחתמה שנתיים לאחר מכן מ-29 ביוני 1951.
מחלקת ההוצאה של הבנק, בראשותו של ד"ר ארנסט להמן, המשיכה בפעולתה עד כינונו של בנק ישראל בסוף 1954.