מכונות אוטומטיות להחזרת מכלי משקה ריקים יוצבו במרחב הציבורי בפריפריה ולא רק ברשתות השיווק, כך לפי מהלך שמקדמת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. 288 מכונות יוצבו ב-77 רשויות מקומיות בהשקעה של 41 מיליון שקל מתקציב המשרד להגנת הסביבה.
המכונות יוצבו בין היתר בסכנין, צפת, אילת, עפולה, זכרון יעקב, מועצה אזורית גלבוע, קריית ארבע, מג'ד אל-כרום, ג'וליס, כרמיאל, עכו, דימונה, מעלה אדומים, עומר, טמרה, כפר ורדים ודליית אל-כרמל. חלק מהיישובים האלה אמנם נמצאים באזורי פריפריה אך לא נחשבים פריפריה. מספר המכונות ישתנה בין יישוב ליישוב. לדוגמא: במועצה אזורית גולן יוצבו 31 מכונות, באשכול 16, בתל שבע שתיים, במטה בנימין 28, בדיר אל-אסד אחת ובחוף אשקלון יוצבו שבע מכונות.
2 צפייה בגלריה
מכונות מיחזור בקבוקים
מכונות מיחזור בקבוקים
מכונות מיחזור בקבוקים
המהלך לא אמור להחליף את רשתות השיווק, אלא להוות נקודת איסוף נוספת. ברשתות השיווק מתלוננים רבות על הצורך לתפעל את המכונות שצרכנים מחזירים באמצעותן מכלי משקה ומקבלים בחזרה את דמי הפיקדון שנגבו מהם בגובה שלושים אגורות לבקבוק. הרשתות גם נדרשות לאסוף באופן ידני בקבוקי שתייה שלא נכנסים למכונות וכן מכלי משקה שיש עליהם פיקדון של 1.2 שקלים. חלק מהרשתות לא תמיד עומדות בחוק.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המטרה היא להפוך את מיחזור מכלי המשקה לנגיש יותר, ולהבטיח שהחזרי הפיקדון יגיעו לכל תושבי המדינה, גם באזורים מרוחקים. במסגרת המהלך, שזוכה לתמיכת השלטון המקומי, יוענקו לרשויות הפריפריה תמיכות בגובה של עד 95% לרכישה ולתחזוקה של מכונות ההחזרה המתקדמות, שיפעלו במשך שלוש שנים במרחב הציבורי.
2 צפייה בגלריה
מכונות מיחזור בקבוקים
מכונות מיחזור בקבוקים
מכונות מיחזור בקבוקים
"המהלך מתבצע בשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי, מרכז השלטון האזורי, והחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, מתוך מטרה לאחד כוחות ולהוביל תהליכים משמעותיים לשיפור השירותים הניתנים לרשויות המקומיות ולתושביהן. המשרד שם דגש מיוחד על רשויות באשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים (1-5), כדי לאפשר לכל האזרחים לקחת חלק בתהליך המיחזור ולקבל את הפיקדון שהשקיעו במכלי המשקה".
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "המהלך הזה הוא צעד משמעותי לקראת מהפכת הפיכת הפסולת למשאב. היוזמה תהפוך את המיחזור לנגיש לכל אזרח".