"אינסומניה": מטרידה ואפילו קצת מסוכנת, אבל בת טיפול

ג'ניפר אניסטון, השחקנית ההוליוודית בת ה־53, לעולם רייצ'ל הבלתי נשכחת מ"חברים", עוררה לאחרונה שיח מחודש סביב מחלת האינסומניה, לאחר שהודתה שהיא סובלת ממנה מאז היותה בת 30. "לקח זמן עד ששמתי לב לסימפטומים של מחסור בשינה, והבנתי כמה זה משפיע על היום שלי בעבודה, על התפקוד המוחי שלי ועל המצב הפיזי שלי".
הגדרה ונתונים
כשאומרים אינסומניה, מכוונים להפרעת שינה כרונית. על־פי מחקרים, כ־95% מכלל האוכלוסייה המערבית סובלים לפחות פעם אחת בחייהם מנדודי שינה. אלא שאינסומניה אינה תופעה חד־פעמית, אלא כרונית, שכוללת קושי להירדם והתעוררויות תכופות ומרובות במהלך הלילה. התוצאה היא ירידה בערנות במהלך היום, פגיעה בזיכרון ובתפקודים קוגניטיביים אחרים ושינויים במצב הרוח עד כדי דיכאון קליני, לכן יש המגדירים אותה מחלה, כשעל־פי מחקרים, היא הולכת ומתחזקת ככל שמתבגרים. אם באוכלוסייה הכללית שכיחות המחלה מוערכת בכ־20%, הרי שבקרב גילאי 60 ומעלה שכיחותה חוצה את ה־50%. עוד נמצא, כי נשים סובלות ממנה פי שניים מגברים באותם גילאים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסיבות העיקריות, העלולות להוביל לאינסומניה כרונית בגילאים מבוגרים
1. מחלות רקע שונות, פיזיות ונפשיות.
2. נטילת תרופות שונות ורבות, חלקן תרופות מעוררות.
3. שעות שינה לא מסודרות.
4. צריכת קפאין, אלכוהול ועישון בסמוך לשעת השינה.
5. חוסר פעילות פיזית במהלך היום.
6. שהייה ממושכת בבית ללא חשיפה לאור.
7. סביבת שינה לא נוחה.
זכרו: להפרעות שינה רבות ניתן למצוא פתרון וכך לשפר את איכות החיים והבריאות. הפתרון יכול להיות תרופתי או התנהגותי־קוגניטיבי (CBT). תבחרו את המתאים לכם, העיקר תטפלו.

מה עושים?

מודעות תחילה: אל תתכחשו לבעיה.
ניגשים להיבדק: היוועצו עם רופאים ואנשי מקצוע בנושא.
אמצו פתרון: הרפואה הקונבציונלית מציעה תרופות שונות וטיפולים פסיכולוגיים, הרפואה המשלימה מציעה שיטות טבעיות, בהן שינוי תזונה, שיטות הרפייה ואימוץ אורח חיים שיסייע להורדת המתח הנפשי, הידוע כגורם למחלה.
אמצו שעות שינה ויקיצת בוקר קבועות, גם בסופי שבוע.
הוציאו את הטלוויזיה מחדר השינה, הקפידו לקראת השינה על חדר חשוך ושקט. מומלץ להרחיק מכשירים סלולריים מהמיטה ככל האפשר, כדי שלא תהיה אליהם גישה במהלך הלילה.
אל תקיימו פעילות גופנית בשעות הערב המאוחרות. זה מעלה את רמת האנרגיה בגוף ומקשה על הירדמות.
אל תאכלו בטווח של כשעתיים לפני השינה.
הימנעו משתיית קפאין או/ו אלכוהול לפני השינה.
שתו תה עשבים מרגיע.
הימנעו, ככל המותר לכם, מתרופות מעוררות
לפני השינה.

45 שנה ל"יד שרה": כוחה של התנדבות

בתחילת אפריל בהיכל מנורה בתל אביב ציין ארגון החסד "יד שרה", המעניק שירותים לאנשים עם לקויות ומחלות כדי לאפשר להם להמשיך באורח החיים בביתם עם משפחתם וקהילתם, 45 שנה להיווסדו. באולם נכחו אלפי אנשים, בהם מעל 6,000 המתנדבים, מבוגרים וצעירים, הפעילים ב־122 הסניפים בארץ, ראשי הארגון, ראשי ערים, מנהלי קופות חולים ומרכזים רפואיים ובכירי המשק, שתומכים ומסייעים לפעילות ההתנדבותית של הארגון.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יד שרה)
"יד שרה" החל לפעול בתחילת שנות ה־70 בביתם של בני הזוג מיכל ואורי לופוליאנסקי (לשעבר ראש עיריית ירושלים), שרכשו מספר משאפים כדי להשאילם לחולים בשכונתם שבירושלים. הפעילות התרחבה, וב־1976 נוסד המרכז החדש כמלכ"ר, והשם "יד שרה" נבחר לזכרה של שרה לופוליאנסקי, סבתו של לופוליאנסקי, שנספתה בשואה. ב־2005 הוכר "יד שרה" כארגון מייעץ למועצה הכלכלית־חברתית של האומות המאוחדות. נכון להיום מעל מיליון איש ברחבי הארץ מקבלים סיוע בשירותים שונים מהארגון במהלך השנה, בהם שירותי ציוד רפואי, שירותי מידע ושיקום וכן שירות תמיכה, מידע וליווי לניצולי שואה. במהלך הקורונה מנעה פעילות הארגון אשפוז של אלפי מטופלים, שטופלו בביתם, וכן הוקמו "מרכזים להפגת בדידות", בהתחשב בהשלכות הבריאותיות של הבדידות בקרב אוכלוסיית הקשישים. כל השירותים ניתנים ללא תמורה, במתן פיקדון או בהשתתפות חלקית לכיסוי חלקי של ההוצאות.
את האירוע פתח נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהודה בדבריו למתנדבים וסיפר על הסיוע שלהם בטיפול באימו, אורה הרצוג ז"ל, שהיתה גם מתנדבת בעמותה במשך שנים רבות. אחריו בירכו לופוליאנסקי ואיש העסקים אהרון פרנקל, יו"ר המועצה הבינלאומית של הארגון, שגם יזם ותרם להקמת מרכז פרנקל לרפואה דחופה של הארגון. "אתם משאירים בבית את הילדים והנכדים, את שעות הפנאי שלכם, ובאים לעזור לאנשים שאינכם מכירים בכלל", אמר לופוליאנסקי, והוסיף ושאל: "איפה יש עוד ארגון כזה, שמסייע לכמיליון איש בשנה, שאינו זוכה לשום תקצוב ממשלתי, ומתקיים אך ורק מנדיבות ליבם של אנשים?".
פרנקל, שותף בכל פעילות הארגון, הודה למתנדבים מהזווית האישית שלו, על הזכות להיות שותף לעשייה, במיוחד סביב הקורונה, שמנעה אשפוז מיותר. "תהיו תמיד בצד של הנותנים, ליד אלו שזקוקים לכם, תהיו מוכנים לסייע בכל דבר ועניין", אמר.