רו"ח חן שרייבר, נשיא לשכת רו"ח, מודאג מהמצב הכלכלי, מתנגד בעת מלחמה ומצוקת המגזר העסקי ומשקי הבית להעלאת מיסים ודוגל דווקא בהפחתתם. הוא גם מבטיח שאם רפורמת "חשבוניות ישראל" המחייבת דיווח על כל עסקה מ-25 אלף שקל לא תצליח, רואי החשבון ידרשו לדון בה מחדש.
הגירעון בתקציב הולך וגדל. כנראה שלא תהיה ברירה ויהיה צורך להעלות מיסים כבר בקרוב. אילו מיסים לדעתך יש להעלות? "באוצר מכירים היטב את האפשרויות, אולם לדעתי אנחנו נמצאים בקצה היכולת הן של העסקים והן של משקי הבית לשאת בגזרות נוספות, ולא הייתי מעוניין שבתקופה הזאת ישתמשו בכלים של העלאות מיסים. אני הייתי פועל בדרכים אחרות, כמו בקיצוצים בהוצאות הממשלה ובעיקר במשרדים שבעת הנוכחית פחות חיוניים לתפקוד המדינה".
1 צפייה בגלריה
נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר
נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר
נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר
(צילום: ראובן קפוצ׳נסקי)
משקי הבית וחברות רבות נקלעו לקשיים בשל המלחמה. כיצד אתה מציע להקל עליהם? "אסור לממשלה להעלאות שוב את המע"מ. אני ממליץ דווקא לשקול את הורדת מדרגות המס לשכירים כדי להגדיל את כוח הקנייה ולעודד צמיחה. בנוסף, יש לפעול להוצאת שוק הנדל"ן מהקיפאון באמצעות שיחרור קרקעות ותוכנית להגדלה משמעותית של העובדים בענף. בסופו של דבר, המדינה תיהנה מהכנסות גבוהות ככל שכמות העסקאות תגדל".
האם למרות האינפלציה על בנק ישראל להפחית כבר כעת את הריבית או שמדובר במהלך מסוכן? "בבנק ישראל עוקבים ומתכתבים כל העת עם המתרחש בעולם ובעיקר בארה"ב והצפי הוא לכיוון מטה. ברור שהמצב של ישראל שונה וצריך לשמור על האיזונים כדי שהאינפלציה לא תשתולל, לכן הייתי ממליץ להתחיל כבר עכשיו בהורדת הריבית במנות קטנות של 0.25%".
האם שיטת המענקים הנוכחית לעסקים של מסלולי הסיוע שהנהיגה רשות המסים היא נכונה? "צריך לומר ביושר כי שיטת המסלולים הנוכחית מתאימה לאירוע, ומרביתם של המקרים מטופלים, אולם הטיפול והקצב של התשלומים חייב להיות הרבה יותר גבוה. אני מכיר אלפי פניות פתוחות של נפגעי המלחמה שטרם קיבלו את הכספים המגיעים להם כחוק, ורבים מהם על סף פשיטת רגל. המצב היותר קשה נמצא בצפון".
למה נטשתם את הדרישה לדחות לסתיו את הפעלת חוק "חשבוניות ישראל". החוק באמת נורא כל כך? "הדחייה בחמישה חודשים התרחשה בזכות הלחץ שהפעלתי על שר האוצר ומנהל רשות המיסים. הארכה נוספת הוצעה לי על ידי השר בתמורה לכך שאסכים לוותר על הזכות שלי ושל הלשכה להציג ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת בתום השנה הנוכחית את היתכנות חשבוניות ישראל – והאם היא פועלת בצורה מיטבית או שישנן בעיות. על זכות חשובה כזו לא הסכמתי לוותר בשום אופן. אני יכול להעיד שנכון להיום, אני עדיין מקבל עשרות תלונות ביום על תקלות שונות ביישום התוכנית".
אתה מסיים בקרוב קדנציה. מה הצלחת לעשות ומה בדעתך לבצע אם תיבחר שוב? "הדבר החשוב ביותר שמונח על שולחני מאז כניסתי לתפקיד, ואני מתכוון להמשיך לקדמו בכל הכח בקדנציה השנייה, הוא השלמת שינוי חוק רואי החשבון שקיים 70 שנה, שיוביל למעמד חדש ושליטה עצמית שלנו, רואי החשבון בישראל, על המקצוע בפיקוח בלבד של רגולטור. בנוסף, פעלתי לקידום עתיד הנהגת הצעירים וצירפנו אלפים מהם ללשכה. הקמנו לראשונה אקדמיה לרואי חשבון, פעלנו לחלוקה לסקטורים עסקיים במגוון רחב של תחומים, ערכנו ימי עיון ללא עלות וקידמנו משמעותית את הכנסים המקצועיים".