בשיתוף אתר "המקצוענים"
מזג-האוויר הישראלי, הקורונה שגרמה לרבים להידבק בחיידק הבישול והאופי הישראלי המארח ומתארח – כל אלו הגבירו את השימוש במטבחי חוץ. בין אם מדובר בגריל ידני או במטבח חוץ שהפך להיות פעיל יותר ממטבח הפנים – עד כדי כך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם בחירת שיש למטבח רגיל היא אתגר, הרי שהוא כפול כשמדובר בשיש שאמור להיות חשוף לשמש ולגשם. גם אם הוא מיועד להיות מקורה (תחת תקרה בנויה במרפסת, למשל), הרי שהוא עדיין יהיה חשוף לאבק ולהפרשי טמפרטורה קיצוניים.
כמו כן, גם חולי הניקיון ישקיעו פחות בתחזוקת מטבח חוץ, מאשר במטבח פנים. כלומר, יהיו זהירים פחות עם סירים ומחבתות חמים, יקפידו על ניקיון פחות יסודי בסיום כל שימוש ויתייחסו אליו כמו שמתייחסים אל ריהוט חוץ. כזה, שממילא ייהרס מהר יותר.
גם מטבח חוץ בסיסי יחסית, לרוב יכלול משטח עבודה, כיור, גריל, תנור, כיריים וארון אחסון (או מספר ארונות, ככל שהמטבח גדול יותר).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו הם סוגי השיש המומלצים למטבח חוץ

שיש מאבן גרניט טבעית: היא נחשבת לאחת האבנים העמידות ביותר, ולכן היא מתאימה להיות חשופה לשמש ולגשם.
בשל הצפיפות שלה היא מאוד חזקה. היא אינה סופגת כמעט נוזלים, אינה נוטה להישרט או להישבר ואינה רגישה במיוחד להפרשי טמפרטורה.
היא מגיעה בעיצובים שונים (חלק או מגורען) וברמות גימור שונות (מט עד מבריק).
שיש סינתטי מסוג גרניט פורצלן: בשל העובדה שהוא מלאכותי, הוא מגיע במגוון עצום של צבעים ודוגמאות. גם הוא נחשב לעמיד במיוחד בפני חום, קור, ספיגת כתמים או שריטות. ואולם, בשל העובדה שהוא קשה מאוד, במשך הזמן הוא עלול להישבר בקצוות שלו.

אילו סוגי שיש פחות יתאימו למטבחי חוץ?

שיש חברוני: זהו כינוי למשטח שיש העשוי מאבן חברון. זוהי אבן גיר טבעית שנחשבת לאוורירית יותר. לכן, היא נוטה יותר לספוג נוזלים ולהבליט כתמים, להצהיב, להישרט ואף להיסדק ולהישבר תוך זמן קצר יחסית.
אם תבחרו באבן זו, תהיו חייבים למקם אותה באזור מקורה, ולהימנע מהנחת סירים רותחים ישירות על האבן.
אם זהו מטבח זמני, בתקציב נמוך ומתוך ידיעה שתחליפו אותו מדי כמה שנים, הרי שפתרון זה יכול להתאים לכם.
ואולם, זכרו שעלות השיש אינה מסתכמת בעלות החומר, אלא כוללת גם עלויות של התקנה ופירוק. לכן, בחישוב כולל לטווח ארוך, לא בטוח שמדובר בחיסכון גדול במיוחד.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שיש סינתטי מסוג קוריאן, סליסטון או קיסר: משטחים סינתטיים רבים (שאינם גרניט פורצלן) נחשבים לפחות מתאימים למטבחי חוץ.
הם רגישים יותר להפרשי טמפרטורה ולשריטות, נוטים לספוג יותר כתמים ומחייבים אתכם בשימוש זהיר יותר ובהקפדה על תחזוקה רבה יותר.
אם בכל זאת תבחרו בהם, אל תתפשרו על שכבת ציפוי (סילר), והקפידו לחדש אותו מדי שנה (או כל כמה חודשים אם יש בלאי גדול יותר).
ולסיכום, לא משנה באיזה סוג של שיש אתם בוחרים, כדאי לוודא שמדובר במשטח מקורי ולא בחיקוי. בלי קשר לסכום שאתם משלמים, אתם עלולים לגלות בשלב מאוחר מדי, שמדובר בחיקוי.
איך בודקים? מתעקשים לראות את ההטבעה המקורית של חברת השיש. חברות מוכרות שמכבדות את עצמן יטביעו את חותמת המקור על הלוח עצמו.
כמו כן, תוכלו לדרוש מהמתקין הוכחת רכישה של לוח מקורי מהחברה היצרנית. הדבר בהחלט יכול להקטין את הסיכון שינסו לעבוד עליכם.
אם אתם רוצים להיות לגמרי בטוחים, ציינו במפורש בהזמנת העבודה שאם יתברר לכם על-ידי בעל מקצוע אחר שמשטח השיש שהותקן לכם אינו תואם את ההזמנה או שאינו מקורי – כספכם יוחזר אליכם, כולל עלות ההתקנה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על מה להקפיד בשלב התכנון?

בחירת מיקום למתקנים: בשלב ראשוני יש לבחור את מיקום המתקנים שברצונכם לשים במטבח החוץ גריל, כיור, תנור, כיריים, משטחי עבודה וכן הלאה. זאת, על מנת שכשתפנו אל קבלן השיש, יהיו לכם מידות מדויקות ומיקומים בהם יהיה צורך בחיתוך השיש.
אם הגריל הוא האלמנט המרכזי שאתם מתכננים למטבח החוץ שלכם, התחילו בבחירה שלו.
ממש כמו בבחירת מטבחי פנים, כדאי לעשות סיבוב מקדים באולמות התצוגה השונים, לבחור את הכלים הסניטריים ואת מכשירי החשמל והגז ורק אז לגשת למלאכת התכנון וקביעת המידות.
יציבות לפני הכל: כבר בשלב התכנון חשוב לדאוג לכמה שפחות משטחים ריקים מתחת לשיש. זאת, על מנת שהוא יהיה יציב ככל הניתן. "מרווחי אוויר" רבים מדי מתחת למשטח, יכולים לגרום לסדקים ולשברים במשך הזמן.
לכן, כבר בשלב התכנון חשוב לדאוג שלפחות מסגרת השיש תהיה עשויה משלד יציב (בטון, ברזל או גבס המיועד לתנאי חוץ).
העדיפו לוחות שלמים בקווים ישרים: ככל שהלוחות יהיו גדולים יותר, וככל שכמות החיתוכים או הדבקת התוספות תהיה נמוכה יותר, כך תקטינו את הסיכוי שהוא יתפרק עם הזמן. זאת, משום שמשטחי שיש מודבקים עם דבק שיש.
דבק שיש, נחשב לעמיד מאוד בתנאי פנים, אך בשמש ישירה הוא יתבלה מהר מאוד. ואז, הדרך לחדירת מים ולשברים קצרה.
אם המטבח שאתם מתכננים גדול יחסית, מוטב לעצב אותו ללא הדבקות (שני משטחים מקבילים של לוחות שלמים או בזווית של 90 מעלות שאינה כוללת חיבור בהדבקה).
בהיעדר חיבורים והדבקות, משטח השיש יהיה עמיד יותר לאורך זמן ואף ימנע חדירת מים אל תוך הארונות.
כמו כן, כדאי להימנע גם מכל מיני פאנלים, הגבהות, קנטים מעוצבים או כל אלמנט דקורטיבי שאינו חלק אינטגרלי מהמשטח.
אלו, יתנתקו כעבור זמן קצר יחסית, ויחייבו אתכם בתחזוקה רבה ובהתעסקות מיותרת של חידוש דבק במקרה הטוב, עד להחלפת כלל המשטח במקרה הגרוע.
בתקציב מוגבל? היצמדו למידות הסטנדרטיות: שימו לב שבמחירונים השונים המפורסמים ברשת, החישוב מתייחס ללוח שיש בעומק סטנדרטי של 60-70 ס"מ. מידת רוחב גדולה יותר, תעלה יותר.
אם בכל זאת אתם מעוניינים במשטח שיש עמוק, ערכו סקר שוק מקדים. ייתכן ששיקול זה יגבר על השיקול בבחירת סוג המשטח, ועל מנת להישאר במסגרת התקציב תחליטו להחליף את סוג השיש, ולא להתפשר על המידה, למשל.
השאירו את הפינישים ליום ההתקנה: ישנם חיתוכי שיש קטנים יחסית, שמוטב לבצע בשטח. זאת, בכדי למנוע מצב של פשרות בשטח, חורים מיותרים בשיש או עבודה שאינה מספיק מדויקת. מה למשל? חיתוך פתחי הברזים, חיתוך לצורך העברת צנרת בארונות וכן הלאה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה ומה לבדוק לפני שמבצעים הזמנה?

לא משנה מהו הסוג שאתם בוחרים הרי שחשוב לוודא מה עומק השיש, שהמחיר אכן כולל חיתוך והתקנה והאם הוא כולל מע"מ או לא. לא כדאי לגלות זאת בשלב שאחרי ביצוע ההזמנה, שכן זה רק בסיס לוויכוחים מיותרים.
בעל מקצוע אמין שמעוניין לקחת את העבודה, יציע לכם מחיר סופי מספיק אטרקטיבי שיכלול משטח עבודה איכותי ומחיר התקנה בטווח המחירים הנהוג בתחום זה. כל מחיר זול במיוחד אמור לעורר אצלכם חשד, שכן לא בטוח שהוא יהיה ממילא המחיר הסופי שתשלמו.
כדי שיהיה לכם קנה מידה למחירים בתחום זה, ראשית כדאי לבדוק את המחירונים הנהוגים בשוק, ולוודא שאתם בטווח המומלץ. שנית, כדאי לבדוק מה עומק המשטח ומה אורכו והאם ההתקנה שלו היא ביחידה אחת או בהדבקה של חיתוכים.
מעבר לכך שמוטב לכם להתקין לוח באורך מלא וללא חיבורי דבק שיש שיתבלו מהר בחוץ, הרי שלא כדאי להתפשר על לוח מחולק. אתם לא רוצים שיתקינו לכם 'שאריות' של משטחים שממילא נמצאים אצל המתקין.
באותו המחיר או בסכום קרוב יחסית, תוכלו לקבל משטח מלא ללא חיבורים. לעתים, בעלי המקצוע פשוט מנסים להיפטר מחומרי גלם שממילא יש אצלם, תמורת אותו סכום בדיוק.

כמה אמור לעלות משטח שיש ומה כלול במחיר?

כאמור, המשטחים הפחות מומלצים הם גם זולים יותר: שיש חברוני יעלה 500-800 שקל לכל מטר רץ. אבן קיסר יעלה 1,000-1,800 שקל לכל מטר רץ.
משטח סינתטי של גרניט פורצלן יעלה החל מ-1,300 שקל למטר רץ. משטח שיש גרניט טבעי מתחיל ב-1,000 שקל למטר רץ, אך יכול לטפס גם לעד 5,000 שקל למטר רץ, אם תבחרו בגוון או בדוגמה נדירים.
ויודגש, מחירים אלו מתייחסים למשטח בעומק סטנדרטי (60-70 ס"מ). מחירים אלו אינם כוללים מע"מ, אך כוללים את מחיר החיתוך וההתקנה של השיש.
לכן, אם בעל המקצוע גובה מכם תוספת מחיר עבור החיתוך וההתקנה, דעו שזה לא לגיטימי אם זה לא סוכם ותומחר מראש.