הוזלה של 2.8% לליטר חלב למחלבות - ככל הנראה לא תתגלגל חזרה לצרכנים בזמן הקרוב: מועצת החלב הודיעה שמחיר המטרה של החלב, שהוא מחיר החלב הגולמי שהמחלבות משלמות בשער הרפת, יירד ממחר ב-6.95 אג' מ-244.16 אג' ל-237.21 אג'.
לכאורה, זאת בשורה לצרכנים משום שברבעון הקודם (אפריל) החלב הגולמי התייקר ב-2.17% והמדינה הזדרזה להעלות מייד את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בכ-4.5%. מה יקרה הפעם כשהחלב הגולמי מוזל? שום כלום. "המנגנון שונה", אומרים לנו במשרד החקלאות.
3 צפייה בגלריה
חלב טרה
חלב טרה
חלב
(צילום: מירב קריסטל)

עדכון מחירי המפוקחים: פעם בחצי שנה - שנה

במרץ מחיר החלב הגולמי היה 238.96 אג', באפריל הוא התייקר ל-244.16 אג' וכעת מוזל ל-237.21 אג' (בין היתר בשל הוזלה בעלות מזון לפרות והתחשבנות יתר שהייתה ברבעון הקודם עם הרפתנים שהביאה לכך שהם קיבלו החזר רטרואקטיבית גבוה מדי על חוב שהמדינה חבה להם). כלומר, מחיר החלב הגולמי עוד נמוך ממחירו לפני ההתייקרות האחרונה, אז למה לא להוריד מחירים?
מוצרי חלב מפוקחים הם מהבודדים בסופר שלעיתים מוזלים לצרכן, כשרוב המוצרים נמצאים במגמת עלייה מתמדת. למה שזה לא יקרה גם הפעם?
לפי משרד החקלאות, תחשיבי המחירים המפוקחים על פי צו הפיקוח נבחנים לפי נוסחאות קבועות אחת לחצי שנה עד שנה, במסגרת מנגנון אוטומטי שאינו מצריך חתימת שרים ולוקח בחשבון את השינויים שחלו בתשומות העיקריות בייצור המוצרים בהתחשב בשינוי במדדי התשומות והמחירים. העדכון הקודם חל כאמור ב-1 באפריל ונכנס לתוקף במאי. לפי חוק, יש להמתין ממועד זה - חצי שנה עד שנה לעדכון הבא.
מהמשרד נמסר ל-ynet כי "מחיר המטרה הוא רק רכיב אחד מתוך כלל הרכיבים הכלולים בנוסחה הקובעת את שיעור השינוי במחירי המוצרים המפוקחים. מנגנון העדכון כולל בתוכו רכיב רטרואקטיבי למחיר המטרה של החלב הגולמי, לכן שינוי במחיר המטרה יגולגל רטרואקטיבית לצרכן". כלומר, במשרד רומזים שיש למה לחכות אבל זה לא יקרה כרגע.

בינתיים אנחנו משלמים ביוקר על יוגורט, שוקו וגמדים

אחרי שהמדינה מיהרה ברבעון הקודם לייקר את המוצרים שמחיריהם מפוקחים, בין היתר חלב 1 ליטר בקרטון ובשקית, גבינה לבנה, שמנת מתוקה וחמוצה, גבינות גלבוע ועמק במעדנייה, אשל ולבן - כל המחלבות הודיעו על העלאות מחירים של שלל מוצרים נוספים, שמחיריהם לא מפוקחים על ידי המדינה.
בין היתר, אנחנו משלמים על גבינת נפוליאון 17.9-13.9 שקל, גביע קוטג' תנובה 5% נמכר ב-6.60-5.80 שקלים, שמיניית גמדים 100 גרם נמכרת ב-22.5-17.5 שקל, שמיניית יוגורט אקטיביה נמכרת ב-24.9-20.9 שקל, יופלה תות נמכר ב-6.5-4 שקלים, מולר פרופ נמכר בדרך כלל ב-6-5.5 שקלים, ולעיתים גם ב-7 שקלים, משקה יוגורט וניל גו 340 מ"ל נמכר ב-10.2-8.2 שקלים ושוקו יטבתה 1 ליטר נמכר במבצעים בפחות מ-8 שקלים, וברגיל עד 13.90 שקל.
3 צפייה בגלריה
מחלבת תנובה ברחובות
מחלבת תנובה ברחובות
מחלבת תנובה ברחובות
(צילום: רפי דלויה)
כלומר, המחלבות מיהרו אז לייקר מוצרים לא מפוקחים שלא מוחל עליהם שום חוק. אם כך, הן חופשיות באותה מידה גם להוזיל את המוצרים האלה. מדוע שלא יורידו מחירים כעת כשמחיר החלב הגולמי ירד? ובכן, אף אחת מהחברות לא ענתה לשאלת ynet האם תוריד מחירים כעת. ככל הנראה משום שהתשובה היא ממש לא. אגב, גם כשהמדינה מתישהו כן תוזיל את מוצרי החלב המפוקחים - המחלבות בדרך כלל לא מורידות את מחירי מוצריהן בהתאם. למה? ככה.

חלב מועשר יש בשפע - למה לא להכניסו לפיקוח מחירים?

במקביל למחירים הגבוהים מאוד האלה, יש שוב מחסור בחלב בקרטון. מוצר שהמדינה מפקחת על המחיר שלו. המחיר של הפריט הנפוץ ביותר בסגמנט הוא 7.11 שקלים לחלב 3% בקרטון. לשם השוואה, חלב מועשר יש בשפע והוא נמכר במחירים גבוהים: 12-8 שקלים לליטר. חלב דל לקטוז יכול להימכר גם בכ-16 שקל. למה המדינה לא מחילה על חלב מועשר את צו פיקוח בבחינת "מצרך דומה" כמו שעשתה בגבינה הלבנה? אין לנו תשובות לכך.
באחת הרשתות אמרו לנו: "טרה לא מספקת מזמן שקיות חלב ולא מספקת לנו חלב מפוקח 1 ליטר בקרטון, אלא 2 ליטר בלבד. היא מספקת חלב מועשר 1 ליטר בשפע. גם תנובה מספקת לנו במשורה ולעיתים קרובות לקוחות מגיעים בבוקר לסניף ואין עדיין חלב תנובה. יש חלב של מחלבות רמת הגולן שהוא אותו דבר בדיוק אבל אנשים מחפשים תנובה. מה כן יש לתנובה? כמובן: חלב מלא, חלב מועשר ותחליפי חלב יקרים. זה יש בשפע ואין מחסור. יטבתה מייצרת מראש חלב מועשר אז אין מה לדבר איתם. מוזר מאוד שהמדינה לא מכניסה כבר חלב מועשר לפיקוח מחירים. הטריק הזה של להכניס סידן ויטמין D לחלב ולהזניק לו את המחיר כבר מעצבן מאוד את הצרכנים".
3 צפייה בגלריה
טרה מחלבה
טרה מחלבה
מחלבת טרה
(צילום: עמית שעל)
בעל חנות מכולת במרכז הארץ מהמגזר החרדי אמר ל-ynet שתנובה עושה הקצאות בחלב, מוצר בסיס, לפי שיקול דעתה: "אין לנו מחסור בשקיות אבל יש מחסור גדול בקרטונים. לי הם מביאים רבע ממה שאני מבקש. לרשת כמו יש חסד, שנמצאת בסכסוך עם טרה, הם מביאים לכאורה שפע חלב. אין מחסור. איך זאת חלוקה הוגנת? הרי יש צריכה יותר של חלב תנובה בגלל החרם על טרה".
גם בעל מכולת בדרום הארץ מספר: "בתחילת השבוע שעבר היה מחסור קשה מאוד. אני מקבל אספקה פעמיים בשבוע של ארגזי חלב, כשכל ארגז מכיל 16 ליטר. בשבוע שעבר קיבלתי 3 ארגזים במקום 12-11 ארגזים לפחות. גם השבוע אני מזמין 12 ארגזים ומקבל 4. מה שמעניין זה שאין מחסור בחלב מלא של תנובה, אין מחסור בחלב מועשר של טרה ותנובה. רק מחסור בחלב מפוקח. אז אני לא יודע אם זה מחסור אמיתי או מחסור פיקטיבי כדי להימנע ממכירת חלב מפוקח זול. יש לתנובה קו חדש למילוי קרטוני חלב. אני לא מבין מדוע המחסור".