ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ד') תיקון בחוק ההסדרים לפני הבאתו מחר לאישור הכנסת בקריאה ראשונה, בחלק שעוסק בחיוב מראש של שומות מס. לפי החוק המקורי, חברות גדולות במשק המחוייבות בתשלומי מס גדולים שיערערו על השומה שקבעה רשות המיסים על רווחיהם היו אמורות לשלם 30% מהחוב מראש אם הוא גבוה מ-20 מיליון שקל. השינוי שהוכנס ברגע האחרון לחוק ההסדרים הוא שהחיוב יהיה רק לחובות שיידרשו בסכום העולה על 30 מיליון שקל. זוהי למעשה הקלה לחברות הגדולות במשק, מכיוון שרק הן יכולות לקבל שומות מס בסכומים כאלה גבוהים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
יצוין כי עד כה לא חויבו כלל חברות לשלם מקדמה על החוב שדורשת רשות המיסים, עד שיתבררו סופית תוצאות הערעור על דרישת המס.
משמעות התיקון לחוק: אם חברה ישראלית תחויב עתה ב-25 מיליון שקל תשלום מס ובעליה החליטו לערער, הוא לא יצטרך לשלם שקל אחד מראש וההתדיינות עלולה להימשך גם שנים. אם תחויב בתשלום של לפחות 30 מיליון שקל, יהיה על החברה לשלם מראש 9 מיליון שקל לרשות המיסים. אם יתקבל מלוא ערעורה, החברה תקבל בחזרה את 9 מיליון השקלים ששילמה מראש עם ריבית והצמדה למדד.
במקביל, הוחלט לאחרונה על הקלות לחברות שרווחיהן מופקים ממשאבי הטבע של המדינה, כמו חברות הגז. בשונה מכלל העסקים במשק - שומה על חוב של חברות הגז תחויב מעתה (החקיקה כבר עברה בנפרד מחוק ההסדרים) בתשלום של 75% מהסכום שדורשת רשות המיסים, גם אם חברת הגז תערער על השומה. תחילה דרשה רשות המיסים תשלום בהיקף מלא של 100% מדרישת המס, אך בלחץ חברות הגז הופחת הסכום ל-75% מהחוב.
יצוין שהכסף ייכנס לקרן מיוחדת הצמודה ל"קרן העושר", שאליה מופקדים המיסים על רווחי משאבי הטבע בישראל. אם הערעור לא יתקבל - הכסף יועבר ישירות ל"קרן העושר", שתתחיל להעביר כספים לטובת החינוך, הבריאות והרווחה בישראל מעת שיצטברו בה מיליארד שקלים. כיום יש בקרן שמנוהלת בהתאם לחוק "קרן העושר" על ידי בנק ישראל רק 600 מיליון שקל, ולכן עדיין לא מועברים כספים למטרות שלשמה היא הוקמה.