חודש יוני 2024 הסתכם ברכישתן של 8,160 דירות (חדשות ויד שניה), גידול של 15% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול מתון של 2% בהשוואה לחודש הקודם, כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר. למרות שמדובר בהמשך העלייה בהיקף רכישת הדירות, ואף בקצב דו ספרתי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הנתונים מצביעים על כך ששיעור הגידול ברכישת הדירות בחודש יוני הוא המתון ביותר מאז ינואר השנה (אז עמד שיעור הגידול על 14%). לשם השוואה, בחודש מאי השנה היקף רכישת הדירות זינק ב-30%, ובחודש אפריל נרשם גידול חריג של 84%.
בראייה היסטורית, עסקאות המכירה של דירות בשוק החופשי (ללא מחיר למשתכן) בחודש יוני האחרון ממוקמות בחלק התחתון של חודשי יוני מאז שנת 2000. זוהי ירידה נוספת בדירוג זה בהשוואה לחודשים הקודמים (כך למשל, חודש אפריל השנה דורג במקום העשירי בהשוואה היסטורית של חודשי אפריל ב-23 השנים האחרונות וחודש מאי דורג במקום ה-16). כמו כן, השוק מצביע על חולשה בשוק היד שנייה, כאשר מכירות הקבלנים בחודש יוני השנה דורגו במקום הרביעי, ואילו מכירות יד שנייה הן בין הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי יוני ב-23 השנים האחרונות (למעט יוני אשתקד ויוני 2005 – בימי האינתיפאדה השנייה).
1 צפייה בגלריה
בניית דירות בישראל
בניית דירות בישראל
(צילום: אוראל כהן)
מכירות הקבלנים בחודש יוני הסתכמו ב-3,528 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, עלייה של 24% בהשוואה ליוני אשתקד. באזור רחובות ובאזור באר שבע חל גידול חד של 74%. לעומת זאת, באזור חדרה חל גידול מינורי של 2% בלבד. היקף הרכישות החריג באזור באר שבע הראה, כי בדומה לחודשים הקודמים, הסגמנט של רוכשי דירה ראשונה היה המשמעותי ביותר ועמד על 43% מסך המכירות בחודש יוני, יותר מכל סגמנט אחר בשוק באזור זה. השכר הממוצע למשקי הבית של הרוכשים הללו נחשב לנמוך ועמד על 16.4 אלף שקל ברוטו לחודש.
בקרב הרוכשים באזור באר שבע, יותר ממחצית מהרכישות היו "על הנייר", כאשר 60% מתוכם יקבלו את הדירה (על פי תנאי החוזה) למעלה משלוש שנים מיום חתימת החוזה. האוכלוסייה שרכשה דירות "על הנייר" מתאפיינת ברמות שכר נמוכות מאלו של כלל רוכשי דירה ראשונה באזור ולכן יש להניח שתנאי המימון שהציעו להם הקבלנים הם אלה שאפשרו את רכישת הדירות.

ירידה רצופה בעסקאות בגליל העליון ובגולן - מאפריל 2022

היקף העסקאות בדירות יד שנייה בחודש יוני עמד על 4,632 דירות, גידול של 9% בהשוואה ליוני אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול במספר עסקאות יד שנייה בהשוואה ליוני אשתקד הקיף את רוב האזורים, כאשר ירידות נרשמו באזורי חיפה (5.0%-), נצרת (8%-) וטבריה (27%-). לגבי אזור טבריה, הכולל בין היתר את יישובי הגליל העליון והגולן, יש לציין כי זהו האזור היחידי בו הירידה החדה במספר העסקאות בפלח שוק זה נמשכת ברציפות מאז אפריל 2022.
רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1,314 דירות, גידול של 16% בהשוואה ליוני אשתקד, כמחצית (51%) מהדירות שנרכשו על ידי משקיעים בחודש יוני היו דירות חדשות. באזור תל אביב שיעור הדירות החדשות בסך רכישות המשקיעים היה 72%. מנגד, באזור חיפה חלקם של המשקיעים היה 36%.
סך רכישות תושבי החוץ (נכללים בתוך סגמנט המשקיעים) עמד בחודש יוני על 161 דירות, גידול של 45% בהשוואה ליוני אשתקד, אולם כמותית מדובר בתוספת רכישות של 50 דירות בלבד.
מתוך כלל הרכישות, היקף הדירות שרכשו מי שעבורם זוהי הדירה הראשונה הסתכם ב-4,767 דירות, כולל בסבסוד ממשלתי, גידול של 25% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 5% בהשוואה לחודש הקודם. נציין כי אף כי מדובר ברמה גבוהה של רכישות על ידי סגמנט זה (הגבוהה ביותר ברכישות אלו מאז יוני 2022), שיעור הגידול הוא הנמוך ביותר מאז דצמבר אשתקד (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת). סך הרכישות בסבסוד ממשלתי ("מחיר למשתכן" ו"מחיר מופחת") בחודש יוני היה 621 דירות, ירידה של 21% בהשוואה ליוני אשתקד וירידה מתונה יותר, של 4% בהשוואה לחודש הקודם.
הרכישות של משפרי הדיור בחודש יוני הסתכמו ב-2,080 דירות, ירידה של 4% בהשוואה ליוני אשתקד וירידה של 1% בהשוואה לחודש הקודם. בכך היה זה הסגמנט היחידי שרשם ירידה ברכישות בחודש יוני.

המפונים מהצפון רכשו פחות דירות בצפון

באוצר בחנו את דפוס הרכישות של התושבים מישובים שפונו בצפון ובדרום, כולל אופקים ונתיבות שאינן חלק ממינהלת תקומה. נמצא כי בעוד ברמה הארצית נרשם גידול של 26% ברכישת דירות בחצי השנה הראשונה של 2024, הרכישות של התושבים מעוטף עזה והישובים המפונים בצפון ירדו ב-8% בתקופה זו. מספר הדירות שנרכשו על ידי תושבים מהישובים המפונים מהדרום (ללא אופקים ונתיבות) היה גבוה יותר מפי 2 מאלו שרכשו התושבים מהישובים המפונים בצפון – 586 לעומת 228. זאת, כאמור למרות שבשיאו היה מספר המפונים מהדרום דומה לזה של הצפון.
המפונים מהצפון רכשו פחות דירות בצפון - 43% בלבד לעומת 76% במחצית הראשונה אשתקד - ובמקביל רכשו יותר דירות במחוז חיפה, עלייה מ-9% אשתקד ל-28% במחצית הראשונה השנה. גידול ברכישות של תושבים מגבול הצפון נרשם גם במחוזות תל אביב והמרכז.