יואל נווה בשיחה עם אולפן ynet
(צילום: מיקי שמידט)

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את ההצעה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להגדיל את מסגרות התקציב לשנת 2024 בכ-3.4 מיליארד שקל, בניגוד לעמדת בכירי האוצר, ובנוסף קיצוצים בסך של כחצי מיליארד שקל - שיתבטלו לטענת האוצר לאחר שפריצת התקציב תאושר בחקיקה מלאה בכנסת. יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר, התייחס להחלטת הממשלה בשיחה עם אולפן ynet, הסביר מה המשמעות שלה ומדוע היא בעייתית.
"הכוונה בפריצת התקציב היא להגדיל את ההוצאה הממשלתית מעבר לסכום שנקבע בחוק התקציב, ולצורך זה צריך ללכת חזרה לכנסת ולהגדיל את הסכום הזה שהממשלה רשאית להוציא בשנת 2024", מבהיר נווה.
1 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יריב כץ)
למה זה כל כך בעייתי? בעקבות המלחמה המדינה צריכה כסף. "אפשר לעשות הרבה מאוד דברים בזמן מלחמה ואסור להזניח את המצב הכלכלי המתדרדר בזמן מלחמה, כמו שמטפלים במצב הביטחוני שנמשך ונמשך, צריך מיד להתחיל ולטפל בבעיה הכלכלית - הגירעון של הממשלה. הממשלה מוציאה הרבה יותר כסף ממה שהיא מכניסה, והגירעון הזה מגיע כבר ל-8% תוצר, ועלול לגדול עד סוף הרבעון הזה ל-10% תוצר, זה סכום בהיקף מאוד מאוד גדול שמייצר בעיה מאוד מאוד גדולה למשק הישראלי.
"כתוצאה מהגירעון הזה וחוסר הרצון של הממשלה להתמודד איתו, משקיעים זרים וחברות דירוג אשראי רואים שאנחנו במצב כלכלי בלתי נשלט והנתונים הכלכליים של הממשלה הם בלתי נשלטים. כתוצאה מכך, אנחנו עלולים לראות עוד הורדת דירוג, שמשמעותו עליית ריבית שהממשלה משלמת על החוב, שכולנו מממנים כמובן. וזה משפיע גם על הריבית שאנחנו משלמים ומהווה התדרדרות נוספת במצב הכלכלי".
השר סמוטריץ' לא מתייחס לכל האזהרות שהוא מקבל מהגורמים המקצועיים במשרדו. "זה חוסר אחריות משווע, זה חוסר אחריות שלו ושל ראש הממשלה, שבעצם לא מנהלים מדיניות כלכלית. הם נגררים אחרי האירועים. צריך יותר כסף - נגדיל את ההוצאה, לא נטפל בצד ההכנסה, לא נפנה מקורות מתוך התקציב שקיימים. כמו שאומרים אנשים במשרד האוצר, שבמצב כמו שאנחנו נמצאים בו, מצב ביטחוני לא פשוט ומורכב והוצאות ביטחוניות והוצאות נלוות גדולות מאוד, צריך לפנות מקורות ממקורות אחרים בתוך התקציב, הממשלה חייבת לשנות את סדר העדיפויות שלה ולשים אם צריך את כל ההוצאות הביטחוניות האלה וצריך לממן את המפונים לאורך זמן יותר ארוך. ובגלל שצריך, תתכבד הממשלה ותחליט מאיפה היא לוקחת את הכסף הזה, שתחליט מה הדברים שפחות נחוצים כרגע. אבל הממשלה רוצה להוציא גם על ביטחון, גם הוצאות אזרחיות נלוות למלחמה וגם לשלם כספים קואליציוניים. אי אפשר לא לוותר על שום דבר.
"בסוף, צריך להבין, זה לא כסף של שר האוצר, זה הכסף שלנו, אנחנו מממנים את הגירעון הזה, אנחנו נשלם בסוף יותר מיסים, אנחנו נשלם ריבית יותר גבוהה ואנחנו נקבל שירותים ממשלתיים פחותים בהרבה ממה שהתרגלנו".
אז מה צריך לעשות לדעתך? "צריך כמובן לשנות את סדר העדיפויות ולהעביר תקציבים מתוך התקציב עצמו להוצאות הכי נחוצות, אבל צריך גם להתחיל לטפל בצד ההכנסה. צריך כבר עכשיו להתחיל ולהעלות מיסים כדי להתמודד עם הגירעון הגדול. אם לא נעשה את זה עכשיו, אנחנו הולכים ומתדרדרים, הבעיה תהיה הרבה יותר חמורה, באיזשהו שלב יצטרכו לעלות הרבה יותר מיסים וגם בדרך אנחנו עלולים לראות את עצמנו שוב נקלעים להורדת דירוג נוספת".
מה היית עושה במקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, אחרי ששר האוצר אמר לו שהוא מוזמן להניח את המפתחות? "אני חושב שהממונה התקציבים צריך להישאר בתפקידו, אני חושב שהבעיה תהיה הרבה יותר חמורה אם הוא יתפטר, כי כמו שראינו בממשלה הזאת, המינוי הבא שממונה התקציבים יהיה מישהו שיהיה באופן משמעותי לא ראוי לתפקיד, ככל הנראה, ובעצם הממונה על התקציבים הוא אחד הפקידים המשמעותיים ביותר במארג הכלכלי של מדינת ישראל. אני חושב שמה שהוא עושה זה נכון, הוא חייב להתריע בפני שר האוצר על היעדר הפעילות שלו והניהול, והוא צריך להגיד את הדברים האלה גם לציבור באופן ברור, כי הממונה על תקציבים הוא לא נאמן לשר האוצר, הוא נאמן לכולנו, הוא נאמן לאזרחי מדינת ישראל ולמדינת ישראל, וחשוב שיישאר בתפקידו בעת הזאת".