החגים כבר חלפו, אז למה עדיין יש מחסור בחלב? לאחר שבתחילת השבוע המחסור בחלב החריף, בשטח נכון להיום יש יותר חלב במקררים - אך עדיין נצפים חוסרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מבדיקת נתוני סטורנקסט עולה כי בשבוע האחרון נמכרו 4.5 מיליון ליטר חלב בכלל השוק. לעומת שבועות קודמים זאת אספקה דומה לממוצע, כך שזאת לא כמות נמוכה - אז למה יש הרגשה של חוסר? אין להשיג כמעט חלב מועשר של תנובה וקשה למצוא חלב של המותג הפרטי של שופרסל.
2 צפייה בגלריה
חלב מחסור
חלב מחסור
מחסור בחלב
(צילום: מירב קריסטל)
ייתכן שהסיבה היא הצטיידות של צרכנים בחלב בגלל השיח על החוסר שיוצר ביקוש עודף. סיבה נוספת היא טרה: החברה הפסיקה לייצר שקיות חלב - מוצר החלב הניגר הזול ביותר שמחירו (מקסימום 5.43-5.04 שקלים לליטר) מפוקח על ידי המדינה. במקביל, היא החלה לשווק לאחרונה חלב מועשר חדש בקרטון.
בעוד שחלב שמחירו מפוקח על ידי המדינה נמכר במקסימום 5.86 שקלים לליטר חלב 1% בקרטון עד 6.23 שקלים לליטר חלב 3% בקרטון, החלב החדש של טרה שמועשר בוויטמין D וסידן נמכר ב-9.90-6.90 שקל לליטר (המחיר הגבוה יותר הוא לחלב 3%) פער של עד כ-60%.
2 צפייה בגלריה
טרה חלב מועשר
טרה חלב מועשר
טרה חלב מועשר
(צילום: מירב קריסטל)
בשבועות האחרונים, טרה ירדה מאוד בייצור חלב מפוקח מכ-800 אלף ליטר בשבוע לכ-600-400 אלף ליטר בשבוע, אבל כעת שבה לייצר 762 אלף ליטר. ייצור החלב המיוחד שלה שנמכר ביוקר זינק בכ-55%, מ-140 אלף ליטר ל-217.7 אלף ליטר בשבוע. מכאן שטרה מייצרת יותר חלב מועשר אבל כבר לא על חשבון החלב שמחירו מפוקח.
כמו כן ניתן לראות ששטראוס סיפקה לאחרונה כמות נמוכה של חלב יטבתה ותנובה פיצתה עליה, אבל בשבועיים האחרונים דווקא סיפקה מעל הממוצע. שטראוס מוכרת רק חלב מועשר יקר.
החוסר הגדול במדפים הוא בחלב תנובה, אבל זה כי הביקוש לו הוא הגדול ביותר כי תנובה דווקא מייצרת יותר. מיולי - טרה ושטראוס הורידו היקפי אספקה ותנובה מספקת משמעותית מעל הממוצע: קרוב ל-3 מיליון ליטר חלב בשבוע בממוצע, במקום כ-2.5 מיליון בדרך כלל, כשטרה שסיפקה בעבר מיליון ליטר בממוצע בשבוע, ירדה לאספקה של 780 אלף ליטר ומטה. שטראוס סיפקה 700 אלף ליטר בשבוע בממוצע וכעת מספקת 600 אלף ליטר.
עקב כך תנובה הפסיקה לייצר חלב מועשר ומתמקדת בחלב מפוקח בלבד. כאמור: לא ניתן למצוא חלב מיוחד של תנובה בימים אלה למעט "חלב של פעם".