1 צפייה בגלריה
למה זוגות מתגרשים
למה זוגות מתגרשים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בנצרת קבע לאחרונה במסגרת תביעה לאיזון משאבים כי גבר יפצה את אשתו לשעבר ב-320 אלף שקל על הפרשי שכר משמעותיים ביניהם. השופט אסף זגורי קבע אף שהאישה לא הייתה "בת זוג ביתית", ולא הקריבה את עצמה לטובת הקריירה שלו, היא בכל זאת "הצד החלש" מבחינה כלכלית.
בני הזוג נפרדו ב-2018 בעקבות טענת האישה שבעלה בגד בה. לאורך 19 שנות זוגיות הם חיו חיי פאר כשהבעל עבד בחברת נדל"ן מצליחה ששייכת לאביו, ואילו האישה עבדה כקוסמטיקאית והרוויחה כ-7,000 שקל בחודש. ב-2017 היא הפסיקה לעבוד לאחר שחלתה במחלה אוטואימונית וכיום היא מתקיימת מגמלת נכות של 6,000 שקל.
במסגרת תביעה לאיזון משאבים היא ביקשה בין היתר פיצוי על פערי השכר המשמעותיים בינה לבין בעלה, שלטענתה מרוויח לפחות 60 אלף שקל בחודש.
הבעל התנגד בטענה שהוא עובד כשכיר בחברה של אביו ומרוויח רק 15 אלף שקל בחודש ואשתו יכולה לחזור לעבוד. לדבריו היא לא הייתה "בת זוג ביתית" ולא הקריבה דבר למען הקריירה שלו, ולכן לא מגיע לה פיצוי על הפרשי השתכרות.
עו"ד יעל ורדעו"ד יעל ורדצילום: ליהי קליין
השופט אסף זגורי קבע שאין כל ספק שרמת החיים הגבוהה של בני הזוג התאפשרה בזכות הבעל. הוא ציין כי לא ייתכן שבני הזוג הצליחו להחזיק בית עם בריכה, רכבי יוקרה, מנקה בריכה, גנן, עוזרת משק בית ושמרטפית, לרכוש רהיטי יוקרה ותכשיטים ולהוציא מאות אלפי שקלים בחודש כשהם מגדלים שלושה ילדים, רק עם המשכורת שלה טען הבעל. בהתאם למומחה מטעם בית המשפט נקבע ששכרו של הבעל הגיע ל-31,800 שקל בחודש, כך שיש הפרשי שכר משמעותיים בין בני הזוג.
עם זאת, השופט ציין כי פיצוי על פערי שכר נפסק בדרך כלל כאשר מוכח שאחד מבני הזוג ויתר על עצמו והשקיע בבית ובילדים למען התפתחותו המקצועית של האחר. התנאי הזה לא מתקיים במקרה הזה כיוון שהאישה לא הייתה "בן הזוג הביתי". היא עבדה רוב השנים במשרה מלאה, בבית טיפלו עובדים והיא לא הקריבה מעצמה למען ההתקדמות של בעלה. יותר מזה, ההתפתחות של הבעל לא הייתה תלויה במרץ ובזמן שהשקיע אלא בהשתייכותו המשפחתית.
ולמרות זאת קבע השופט כי זהו מקרה חריג שמצדיק לפסוק פיצוי מסוים מאחר שבלעדיו תישאר האישה כמעט בלי כלום. בפסק הדין צוין כי לפי חישובי המומחה, האישה תצטרך להשתתף בחובות שצבר הבעל לאביו בשל הלוואות לחברה שפתח, ולשלם עבור חצי מהזכויות בבית. כל זאת, כשהיא ההורה הדומיננטי, מתקיימת מקצבת נכות ועדיין "הצד החלש" כלכלית.
המומחה מצא שהפרשי ההשתכרות בין הצדדים עומדים על כ-1.5 מיליון שקל, והשופט זגורי פסק לאישה רבע מהסכום. לאחר איזון כולל של הכספים, החובות והזכויות של בני הזוג, נקבע היא שהבעל ישלם לאשתו לשעבר 320 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד יורם אבירם • ב"כ הבעל לשעבר: עו"ד סיגלית גוזלן • עו"ד יעל ורד עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין