בנק ישראל הודיע כי הריבית הבסיסית בישראל תישאר גם בשישה השבועות הבאים ללא שינוי, בשיעור של 0.1% לשנה. בכך הריבית תישאר בשיעור השפל שנקבע באפריל 2020 ותשלים כשנה וחצי ללא שינוי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהחלטתה התקופתית מדי שישה שבועות, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל הותירה גם היום (ב') את שיעור הריבית הבסיסי בישראל על 0.1% לשנה. ריבית הפריים תישאר לכן בשיעור של 1.6% לשנה. זאת ההחלטה האחרונה לפני החגים, אולם בשל העלייה בשיעור האינפלציה יש חזאים הצופים שלקראת תחילת שנת 2022 הריבית בישראל תעלה לרבע אחוז בשנה, בעיקר אם משבר הקורונה ידעך.
1 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
(צילום: משה מזרחי)
בוועדה הסבירו היום כי "תהליך התאוששות המשק הישראלי מהמשבר נמשך, אך עם זאת עדיין קיימים אתגרים לפעילות הכלכלית, נוכח התגברות הסיכונים הבריאותיים בארץ ובחו"ל. לכן, הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה לאורך זמן, תוך שימוש במגוון כלים ככל שיידרש, כולל כלי הריבית. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, בהתאוששות הכלכלית מהמשבר ובהבטחת המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסים".
כידוע, בנק ישראל שומר על עצמאותו המלאה בהחלטות הריבית, אך לעיתים מעביר בהסבריו מסרים לממשלה על מצב המשק הנוכחי והחזוי לעתיד. זאת החלטת הריבית השנייה מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד ועיתויה - המעיד על שמירת היציבות המוניטארית בישראל - ערב אישור תקציב המדינה בקריאה ראשונה בכנסת חשוב.
ריבית בנק ישראל שונתה על ידי בנק ישראל בפעם האחרונה בעיצומו של הסגר הראשון, בחודש אפריל 2020. אז הופחתה הריבית הבסיסית במשק, בפעם היחידה בעידן הנגיד פרופ' אמיר ירון, משיעור שנתי של 0.25% ל-0.1% - כאשר אז הוסבר כי המטרה היא לסייע בהנעת המשק וחילוצו מהמשבר הקשה.
הייתה זאת גם הפעם היחידה בעידן הנגיד, פרופ' אמיר ירון, ששונה גובה הריבית במשק מאז שנכנס לתפקידו בדצמבר 2018. חודש לפני תחילת כהונתו העלתה במפתיע ממלאת מקום הנגידה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, את הריבית משיעור של 0.1% ל-0.25%.
היה זה בחודש היחיד שבו הייתה בודו-טרכטנבג ממלאת המקום, לאחר שפרופ' קרנית פלוג, הנגידה הקודמת, פרשה בתום חמש שנות כהונתה, והנגיד שמונה, פרופ' אמיר ירון, עדיין לא נכנס לתפקידו. שנה וארבעה חודשים לאחר מכן הפחית הנגיד ירון, בשל משבר הקורונה, את הריבית בחזרה לשיעור של 0.1%.
כעת ההערכות הן ששינוי הריבית אינו על הפרק עד לסוף השנה האזרחית, אולם, מאחר שהאינפלציה כבר עלתה מראשית השנה בשיעור חריג, מזה יותר מעשור, ב-2%, קיימות ציפיות לכך שהריבית הבסיסית בישראל תועלה על ידי בנק ישראל לראשונה מ-0.1% ל-0.25% בתחילת שנת 2022. זאת, כמובן, אם משבר הקורונה לא יחריף עוד יותר.
העלאת הריבית הבסיסית, אם וכאשר תתרחש, עלולה לגרום - בהעלאת ריבית הפריים ל-1.85% - למצב שיקשה על חלק מנוטלי המשכנתאות בשיעורי שיא בחודשים האחרונים לעמוד בהחזרי הלוואות הדיור.