משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי בסך 2.2 מיליון שקל על יזם נדל"ן, שמכר דירות פעמיים, תוך ביצוע עבירות על חוק המכר. על פי דיווח של המשרד מאתמול (א'), במסגרת הליך מנהלי שערך הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, נמצא כי היזם מכר 10 דירות בדרום הארץ - תחילה למדינה עבור דיירי דיור ציבורי ובפעם השנייה לרוכשים פרטיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בחברת בן יאיר עוקב יזמות בע"מ, שעל פי משרד השיכון גבתה כספים מרוכשי דירות מבלי שסיפקה להם בטוחות בהתאם לחוק. במקביל, עיצום כספי בסך 670 אלף שקל הוטל על חברת א.ר.י.ן-יה יזמות בניה ונדל"ן, אשר הייתה חלק מחוזי המכר מול הרוכשים.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי הבדיקה של משרד הבינוי והשיכון, החברה מכרה 10 דירות בפרויקט ברחוב אחישר 6 באשקלון, תוך גביית הכספים לחשבונה הפרטי של החברה ולא לחשבון הליווי. החברה מסרה את הדירות לרוכשים מבלי לספק להם בטוחה לכספים ומבלי לבצע רישום מסודר של הזכויות בדירה. לאחרונה נכנסה החברה להליכי פירוק.
נמצא כי 5 דירות, שנרכשו על ידי משרד הבינוי והשיכון עבור דיירי הדיור הציבורי, נמכרו פעם נוספת לרוכשים אחרים. 3 מתוך 5 הדירות נמכרו באמצעות שותפות עם חברת א.ר.י.ן-יה יזמות בניה ונדל"ן, באופן שבו הכספים נגבו ישירות לחשבונה.
במקביל, נמצא כי 5 דירות נוספות נמכרו מבלי שסופקו לרוכשים בטוחות חוק מכר, וכי הערת האזהרה שסופקה להם נחותה לעומת בטוחות שיש לבנק המממן בפרויקט. "הדבר מעמיד את הרוכשים בסיכון לאיבוד כספם", נמסר ממשרד הבינוי והשיכון. עוד נמסר כי המשרד פועל מול הבנק המממן ומפרקת החברה על מנת לנסות ולסייע לרוכשי הדירות בפרויקט.

מה צריך לדעת כדי לא ליפול בפח?

הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, מציין כי אין להעביר כספים למוכר דירה מבלי לקבל בגינם בטוחה, וממליץ לבצע מספר פעולות על מנת לוודא שחברת נדל"ן אכן פועלת לפי חוק המכר. בין היתר, על הרוכש לוודא האם קיים הסדר שוברים בפרויקט. ככל שקיים, הכספים משולמים אך ורק באמצעות פנקס שוברים ייעודי ולחשבון הליווי של הפרויקט בלבד. בשום מקרה אין להעביר כספים שלא לחשבון הליווי.
עוד ממליץ גריידי כי אם הבטוחות הניתנות בפרויקט הן מסוג הערת אזהרה, יש לוודא כי נרשמה לזכות הרוכש הערת אזהרה לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין וכי אין הערה עדיפה לטובתו של גורם אחר. בנוסף, מומלץ כי ככל שיש ספק, יש להתייעץ עם עו"ד. ניתן לפנות גם ליחידת חוק המכר ולהפנות שאלות בעניין.
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אמר: "הנחתי את ממונה חוק המכר ומנהל אגף נכסים וחברות במשרד לפעול על מנת לנסות ולסייע למפרק החברה בכל הקשור להגנה על רוכשי הדירות. בימים אלה נבחנים כמה תיקונים לחוק המכר, אשר עתידים להביא הגנה טובה יותר לרוכשי הדירות בישראל".
נתנאל לפידות, מנהל אגף נכסים וחברות, הוסיף: "במסגרת רכש דירות לדיור הציבורי, מספר דירות שרכשנו בפרויקט נמכרו בשנית. אנו נפעל על מנת לממש את זכויות המשרד והאינטרס הציבורי מול כל הגורמים בפרויקט".