הסנאטור של מערב וירג'יניה, ג'וזף (ג'ו) מנצ'ין, הודיע בסוף השבוע שעבר כי לא יתמוך בהצעת החוק של הנשיא, ג'ו ביידן, הכוללת מימון של תוכניות לאנרגיה ירוקה והעלאת מיסים על עשירים ועל תאגידים. בכך, מנצ'ין הדמוקרט ניצל למעשה את היותו לשון המאזניים בסנאט האמריקני כדי להכשיל - לפחות לעת עתה - את המדיניות של מפלגתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זוהי לא הפעם הראשונה שמנצ'ין, אשר טען בעבר כי יתמוך בחבילה, מקלקל לנשיא ביידן את התוכניות. בסוף השנה שעברה התנגד במפתיע לתוכנית Build Back Better שכונתה "תוכנית ההשקעות של פעם בדור", לאחר חמישה חודשים של משא ומתן.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו מנצ'ין ג'ו ביידן
ארה"ב ג'ו מנצ'ין ג'ו ביידן
הסנאטור ג'ו מנצ'ין והנשיא ג'ו ביידן
(צילום: AP, AFP)
מעבר להשפעה הפוליטית הקשה של התנגדותו של מנצ'ין למהלך, לדבריו היו גם השלכות על השוק. סאן-פאוור (SunPower), פירסט סולאר (First Solar) ואנפייז אנרג'י (Enphase Energy), יצרניות מובילות של ציוד, של קולטנים ושל רכיבים משלימים לייצור אנרגיה סולארית - נפלו בכ-10% כל אחת במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר.

לצד דבריו של מנצ'ין, החברות סבלו גם מחקיקה שהעביר בית הנבחרים בארה"ב המחייבת כי העובדים במתקני אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח יהיו אזרחים אמריקניים או תושבי קבע בלבד, מה שמגביל משמעותית את היכולת שלהן להעסיק עובדים זרים.
סאן-פאוור ופירסט סולאר איבדו כ-50% משוויין מאז הגיעו לשיא בחודש נובמבר אשתקד, בעוד מניית אנפייז אנרג'י רשמה מגמה מעט יותר חיובית ואיבדה כ-25% "בלבד".

החברה שצרפת רצתה להלאים זינקה, והמסחר הופסק

לפי כשבועיים הכריזה ממשלת צרפת על כוונתה להלאים את EDF, חברת החשמל הגדולה במדינה ומהמובילות באירופה, בין היתר במטרה למתן את עליות מחירי החשמל לצרכן וכדי להשקיע בהפחתת התלות של צרפת בדלקי מאובנים.
3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני לייצור חשמל של EDF, צרפת
מתקן גרעיני לייצור חשמל של EDF, צרפת
מתקן גרעיני לייצור חשמל של EDF, צרפת
(צילום: AFP)
כתוצאה מכך, מניית החברה עלתה ב-7% בשבוע שעבר והשלימה זינוק של למעלה מ-30% בשבועיים האחרונים. המסחר במניה הופסק ביום שלישי האחרון והוא צפוי להימשך רק לאחר שהחברה תפרט על אודות האופן בו יושלם תהליך ההלאמה, במסגרתו ממשלת צרפת צפויה לרכוש 16% ממניות החברה שעדיין לא בבעלותה.
המהלך מגיע בין היתר ברקע לעלייה הניכרת במינוף של החברה וברקע רצון הממשל למתן כאמור את העלאת המחירים ולתחזק את מתקני הגרעין של החברה, המהווים 69% מסך צריכת החשמל הכוללת בצרפת.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • סיטיגרופ (Citigroup), הבנק השלישי בגודלו במונחי שווי בארה"ב, זינק ב-13% ביום שישי האחרון והשלים עלייה שבועית כוללת של כ-8%. ברקע: הבנק הציג תוצאות טובות משמעותית מהצפי וזאת על אף חשיפתו הגדולה לשוק הרוסי. זאת, בין היתר, בשל זינוק של 14% בהכנסה מריבית נטו ברקע להעלאות הריבית בארה"ב ועלייה של 7% בהכנסה מבנקאות קמעונאית ושל 25% ממסחר, בעיקר באיגרות חוב.
  • הלן אוף טרוי (Helen of Troy), יצרנית מוצרי חשמל מובילה, בהם מייבשי שיער, מסלסלים, מברשות ועוד, נפלה ב-18% במסחר בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה חתכה משמעותית את תחזיות הצמיחה שלה לשנה הקרובה ברקע לירידה בביקושים למוצרי טיפוח ולמותרות, בצל העלייה באינפלציה. מתחילת השנה נפלה המניה בכ-50%.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.