מסלול חדש להנפקת היתר בנייה: החל מתחילת חודש יולי 2024 נכנס לתוקפו חוק חדש שמעניק לגוף נוסף, מלבד הרשות המקומית, את היכולת לאשר היתרי בנייה למגורים. מדובר ברשות רישוי ארצית שהוקמה בשנה שעברה ופעלה בתחילה רק בהקשר של תשתיות לאומיות. כעת, החל מתחילת יולי, יכולה הרשות הארצית לעסוק גם במתן היתר לפרויקט מגורים תחת שני תנאים. הראשון הוא שמדובר בפרויקט מגורים הכולל למעלה מ-80 יחידות דיור לפחות והשני הוא שהיתר הבנייה התעכב למעלה משמונה חודשים.
שלב הרישוי בישראל הוא שלב הכרחי אך ארוך ולעיתים זמן קבלת היתרי הבנייה לפרויקטים למגורים יכולים להימשך חודשים ארוכים ואף שנים. על פי בדיקה שערכו במנהל התכנון על בסיס פנייה לרשויות המקומיות עולה כי נכון להיום קיימים במערכת 194 בקשות להיתר שמתעכבות ובאופן עקרוני יכולות כעת לעבור לאישור רשות הרישוי הארצית. מדובר בכ-20 אלף יחידות דיור בכלל ההיתרים הללו שמתעכבות.
1 צפייה בגלריה
בנייה חדשה בישראל
בנייה חדשה בישראל
בנייה חדשה בישראל
(צילום: דנה קופל)

הוועדה הארצית תשמע גם את עמדת מהנדס הרשות

יש לציין כי במסגרת ההליך החדש יוכלו היזמים לבחור האם להשאיר את הבקשה להיתר ברשות המקומית, או להעביר באופן יזום את הבקשה לרשות הרישוי הארצית לאחר עיכוב של 8 חודשים. באם יעבור ההיתר לאישור הרשות הארצית היא תקיים דיון מקדמי כדי לקבל החלטה האם נכון לאשר אותו וגם תפשר למהנדס הרשות המקומית הרלוונטית להביע את עמדתו בנידון. ממנהל התכנון נמסר בהקשר זה כי: "כל טענה מקצועית נבחנת לגופה של טענה באופן מקצועי".
עוד נציין כי רשות הרישוי הארצית היא זו שתקבל ההחלטה בסופו של דבר והיא מחויבת על פי חוק לפרסם ת ההחלטה תוך 45 יום ממועד העברת הבקשה אליה. באם מוגש ערר על הבקשה הוא יוגש לוועדת משנה שתצטרך לתת את תשובתה תוך 90 יום ממועד ההגשה. מי שעומד בראש רשות הרישוי הארצית הוא רון רקח.
רון רקח מנהל רשות הרישוי הארציתרון רקח מנהל רשות הרישוי הארציתצלם: רז רוגובסקי
במנהל התכנון מסבירים כי "במסגרת תיקון מספר 143 לחוק התכנון והבניה נוסף גוף סטטוטורי חדש אשר בסמכותו להעניק היתרי בניה למגורים בהתאם לתכניות מאושרות. מדובר במסלול מקביל לזה הנעשה בוועדה המקומית, כאשר בכפוף לעמידה בתנאי החוק יכול היזם לבחור להעביר את הבקשה לטיפול ברשות רישוי ארצית".
עוד מציינים כי "בהתאם לתיקון לחוק מגיש הבקשה להיתר של 80 יחידות דיור ומעלה, רשאי המגיש לבקש את העברת הבקשה לרשות רישוי הארצית במקרה בו חלפו שמונה חודשים ממועד קליטת הבקשה, וטרם ניתנה החלטה על מתן היתר או החלטה על סירוב לבקשה להיתר. רשות הרישוי הארצית למגורים תורכב מיו"ר ומתכנן רשות הרישוי , ומהנדס הוועדה המקומית שבתחומה ההיתר. רשות הרישוי הארצית ערוכה באופן מיידי לקבלת היתרים למגורים כפי שנעשה בתשתיות בשנה האחרונה".
כאמור, מדובר במהלך חשוב שיכול לקצר את תהליכי מתן ההיתר הארוכים. ואולם, בענף הנדל"ן מציינים כי חשוב להמשיך ולפתור גם חסמים נוספים. לדברי מריו קופל, מנכ"ל אורן נדל"ן, "המהלך הזה חשוב וכל דבר שיכול לסייע לקצר את משך קבלת היתרי הבנייה הוא חיובי. אבל יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון שאם יתייחסו גם אליהם המהלך יוכל להיות אפקטיבי יותר. נכון להיום ההחלטה הזו מתמקדת בשלב הבקשה להיתר, והיתר שמתעכב. אבל צריך להבין שפרויקט שמגיע לאישור ועדה מקומית יש לו כמה תחנות בדרך והרשות המקומית יכולה לשלוט בזמן הוצאת ההיתר בכמה נקודות".
מריו קופל מנכ"ל אורון נדל"ןמריו קופל מנכ"ל אורון נדל"ןצילום: ליה יפה
לדבריו, "יש למשל את שלב תוכנית העיצוב האדריכלית, רק הוא יכול לקחת בין שנה או שנה וחצי וזה תלוי בוועדה. יש את השלב של בקרות התכן וגם שכבר התקבל ההיתר הנכסף, יש את צו התחלת העבודה שהרשות המקומית צריכה לתת. בכל שלב כזה יש עיכובים וחשוב לטפל בכל אחד מהם כדי לקצר התהליך. אני חושב שהמהלך שישרו עכשיו הוא אצבע אחת בסכר, אבל באותו הזמן צריך לאשר מהלכים לעוד כמה אצבעות בסכר, רק אז באמת יוכלו לעשות שינוי אמיתי. אני מקווה שאף יזם לא יצטרך להגיע בכלל לוועדת הרישוי הארצית כי כל העיריות פשוט יעמדו בזמן שנקבע והוצאת היתר תהיה הליך קצר".
דורון לוי, מנכ"ל משותף בחברת גיא & דורון לוי התייחס אף הוא לנושא ואמר: "אין ספק כי להתארכות זמן הרישוי יש השפעה ישירה על היצע הדירות הזמין ועל מחירן. כל מהלך לקיצור תקופת הרישוי מבורך, לרבות רישוי מגביל שיוריד את העומס הקיים ברשויות המקומיות. יחד עם זאת, הצעת החוק כלשונה, אינה נותנת מענה נדרש לקיצור הזמנים וזאת מכמה טעמים. בראש ובראשונה, אינה פותרת את שלב "התנאים המקדמיים" (ההליכים טרם קליטת הבקשה) כשלעצמו אשר אורך תקופה ממושכת שלעיתים לוקח אף מספר שנים. ע"פ החוק, ניתן לפנות לרשות הרישוי הארצית בתום 8 חודשים וזאת לאחר קליטת הבקשה שנעשית, רק לאחר עמידה בתנאים המקדמיים, ומכאן נסללת הדרך להיתר בתנאים (החלטת ועדה), כשלאחר מכן נדרשים עוד מספר חודשים לתיקונים והשלמות להוצאת ההיתר.
דורון לוי מנכ"ל חברת גיא ודורון לוי דורון לוי מנכ"ל חברת גיא ודורון לוי קרדיט: חברת גיא ודורון לוי
התקופה שנימנת בחוק 'שמונה חודשים' היא ארוכה מאוד וכפי שסביר להניח שום בקשה לא תוגש במדויק בתום 8 חודשים כך שבפועל התקופה תתארך אף עוד יותר. יתרה מזאת, ע"פ החוק, נציגי הוועדה החדשה הם עדיין נציגי הוועדה המקומית וכוללים את 'מהנדס העיר' – אם כן, נשאלת השאלה היכן השינוי? הרעיון צריך להיות רישוי מקביל".