רמלה מתחדשת: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה אתמול (ד') להפקדה תוכנית התחדשות עירונית בשכונת עמישב בדרום העיר. התוכנית כוללת 1,693 יחידות דיור חדשות לצד שטחי ציבור בהיקף של 33,218 מ"ר ושטחי מסחר בהיקף של 3,980 מ"ר במתחם מסדה.
התוכנית, שקודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית רמלה ונערכה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות, משתרעת על שטח כולל של כ-96 דונם וממוקמת במתחם הרחובות מנחם דניאל ממזרח, רחוב הרב הרצוג מצפון, הרחובות אמיל זולא וביאליק ממערב וכביש 40 מדרום. כיום מצויות במתחם 327 דירות במבנים בגובה 1-4 קומות, במבנים צמודי קרקע, במבני גן-גג ובמבני רכבת, שחלקם יפונו לטובת הפרויקט החדש.
1 צפייה בגלריה
פרויקט מסדה שכונת עמישב רמלה
פרויקט מסדה שכונת עמישב רמלה
פרויקט שכונת עמישב ברמלה
(הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות)
התוכנית כוללת 974 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים עד 10 קומות, בהתאם לאופי השכונה שנמצאת בקרבה לעיר העתיקה, לצד 719 יחידות הדיור שיוקמו במגדלים בני 24-28 קומות. בנוסף, היא כוללת מבני ציבור לגני ילדים, מעונות יום, בית ספר, מתנ"ס קהילתי, מועדון נוער, טיפת חלב ומוסדות דת, אשר ייבנו בחלקם במשולב עם מבני המגורים וישורתו בכניסות נפרדות ונגישות מהרחובות והמרחב הציבורי.
ממינהל התכנון נמסר כי התוכנית מאפשרת יצירת חזית חדשה לעיר רמלה מדרום, המתאפיינת בבניה מודרנית עם חזיתות מסחריות, אשר צמודה לרצועה ירוקה לאורכה בסמיכות לכביש 40. כמו כן, התוכנית מציעה השלמת רשת רחובות לשיפור רשת ההליכה והנגישות בשכונת עמישב, וחיבור חדש לשכונה מכביש 40 לשיפור הגישה לנתיבי תחבורה ציבוריים המתוכננים לאורכו ומעבר לשכונת קריית האומנים.
לראשונה בותמ"ל נקבעו יחידות דיור שבנייתן תותנה בהקמת קרן לתחזוקת המבנים על ידי היזם. מדובר בתחזוקה שנועדה לממן את עלויות החלפת המערכות היקרות המשולבות במגדלים, ולמנוע את הטלת העלויות הכרוכות בכך על הדיירים.

פסיפס אנושי ייחודי

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, מסר: "הותמ"ל אישרה להפקדה תוכנית נוספת ומשמעותית ברמלה, המצטרפת לתוכניות התחדשות רבות המקודמות בותמ"ל בעיר, אשר ברובן מאושרות וחלקן נמצאות בהליך תכנוני. התוכנית שואפת לתת מענה למגוון האוכלוסיות הנמצאות במתחם, תוך הבטחת סביבת מגורים עירונית איכותית בקישוריות מיטבית למטרופולין".
מתכננת הוותמ"ל במינהל התכנון, אדריכלית סיגי בארי, הוסיפה: "התוכנית מהווה השלמה חשובה לתהליכי ההתחדשות המואצים בעיר רמלה. היא מוסיפה לחיזוק העירוניות, תוך יצירת בינוי מותאם למרקם השכונתי הקיים, לצד שמירה על איכויות שכונתיות לטובת הקהילה בשילוב שטחים פתוחים שכונתיים ושימושים ציבוריים לטובת התושבים".
מנהל אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, ציין כי "אישור הפקדת התוכנית בזמן שיא - תוך שנה וחצי מתחילת העבודה - התאפשר תודות לשיתוף הפעולה עם עיריית רמלה, צוות הותמ"ל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). העיר רמלה ממשיכה להוביל בהיקפי ההתחדשות העירונית, והתוכנית תהפוך אזור מוזנח בשולי העיר לשכונה עירונית איכותית, גדולה ומשמעותית".
ראש העיר רמלה, מיכאל וידל, אמר: "תוכנית ההתחדשות במתחם מסדה היא דוגמה לאופן בו העירייה מקדמת תכנון, תוך רגישות למאפיינים המיוחדים של העיר. התוכנית כוללת התחדשות בנייני השיכונים באזור הוותיק של העיר, שיפור רשת הרחובות ויצירת שטחים ציבוריים. היא יוצרת מסלולי התחדשות שונים ומותאמים, שנקבעו בהתאם למאפייני הבינוי והאזור, ומתוך שיח עם התושבים. השכונה מייצגת את הפסיפס האנושי הייחודי של רמלה, עם קהילה מעורבת של ערבים ויהודים החיים בהרמוניה ובשיתוף פעולה, דבר שמעשיר את המרקם החברתי והתרבותי של העיר. העירייה בראשותי מחויבת להמשך קידום תחום ההתחדשות העירונית ברמלה, עם דגש על פיתוח בר-קיימא ושיפור המרחב הציבורי. אנו פועלים בשיתוף עם התושבים והקהילה באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית".