נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוחן אפשרות להפעיל את הבית הלבן כדי לבטל את תוכנית אגרות הגודש של ‏ניו יורק – צעד דרמטי שעשוי לעורר סערה פוליטית ומשפטית בין מדינת ניו יורק לבין הממשל הפדרלי.‏
לפי הדיווח ב״ניו יורק טיימס״, בהוראת טראמפ, משרד התחבורה האמריקני שוקל לבטל את האישור ‏הפדרלי שהוענק לתוכנית על ידי ממשל ביידן בשנה שעברה. מדובר במהלך שעלול לשים קץ לתוכנית ‏שנכנסה לתוקפה רק בתחילת החודש שעבר, אחרי שנים ארוכות של תכנון ומאבקים משפטיים. הנשיא ‏טראמפ כבר הביע בעבר התנגדות חריפה לתוכנית, וטען שהיא פוגעת בכלכלה של ניו יורק. "יש לי כבוד ‏רב למושלת ניו יורק ואני מצפה לעבוד איתה כדי להפוך את ניו יורק ואמריקה לאדירות שוב", אמר טראמפ, ‏‏"אבל אני מאוד לא מסכים עם ההחלטה על מס הגודש".
1 צפייה בגלריה
uw0nfceml_0_22_3000_1688_0_x-large
uw0nfceml_0_22_3000_1688_0_x-large
הכניסה למנהטן
(צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo)
מבקרי התוכנית, ובהם מושל ניו ג'רזי פיליפ ‏מרפי, דחפו את טראמפ לשקול מחדש את היישום שלה. מרפי כתב לנשיא בשבוע שעבר מכתב בהול, ובו ‏טען כי התוכנית היא "אסון עבור תושבי ניו ג'רזי מהמעמד הבינוני והנמוך שמגיעים לעבוד בעיר".‏
התוכנית, שנכנסה לתוקף ב-5 בינואר, היא הראשונה מסוגה בארה"ב, ולא חסרים לה מתנגדים. עוד לפני ‏הפעלתה, היא נתקלה בשלל תביעות משפטיות ובהשעיה של הרגע האחרון מצד מושלת ניו יורק, קת'י ‏הוקול. מאז נכנסה לתוקף, המושלת והנשיא טראמפ קיימו כמה שיחות בנושא ביטולה, אך טרם התקבלה ‏החלטה סופית. במהלך אחת השיחות השבוע, הוקול הדגישה בפני טראמפ שהתוכנית מתחילה להראות ‏סימני הצלחה. טראמפ, מצידו, ביקש לעדכן אותו אישית לפני כל החלטה שתתקבל בנושא. לפי מקורבים, ‏שיחה נוספת בין השניים צפויה בקרוב.‏
המהלך לבטל תוכנית בהיקף כזה הוא כמעט חסר תקדים, ומומחים משפטיים טוענים שהממשל הפדרלי ‏עשוי להיתקל בקשיים חוקיים משמעותיים בדרך. לדבריהם, קשה לראות כיצד הממשל יכול לעצור תוכנית ‏שכבר אושרה. הרשויות בניו יורק, ביניהן רשות התחבורה המטרופוליטנית (‏MTA‏), שהשקיעה כבר חצי ‏מיליארד דולר בהקמת תשתיות גבייה, ממשיכות לטעון שהן מוכנות להתמודד עם כל אתגר. יו"ר הרשות, ‏ג'אנו ליבר, ציין שהרשות ניצחה בכל מאבק משפטי שהוגש נגדה.‏
מושלת ניו יורק ציינה בעבר את החשיבות של התוכנית, בעיקר לשיפור מערכת התחבורה הציבורית ‏המיושנת בעיר, שעדיין מסתמכת על ציוד מתקופת מלחמת העולם השנייה. הכנסות התוכנית, המוערכות ‏ב-500 מיליון דולר לשנה הראשונה, אמורות לממן שיפוצים נרחבים ברכבת התחתית, בשירותי ‏האוטובוסים ובקווי הרכבת הפרבריים של העיר.‏
במסגרת התוכנית מוטלת אגרה בגובה של כ-9 דולר על כלי רכב שנכנסים לאזור המרכזי של מנהטן, מתחת ‏לרחוב 60, בעוד משאיות ואוטובוסים משלמים עד 21.60 דולר. המטרה הרשמית: להפחית את כמות כלי ‏הרכב במרכז העיר, להפחית את פליטת המזהמים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. בסקר שפורסם ‏בדצמבר האחרון נמצא כי יותר ממחצית מתושבי מדינת ניו יורק מתנגדים לתוכנית, אך תומכיה טוענים ‏שהיא תזכה לאהדה רבה יותר ככל שייראו פירותיה. ‏
הנתונים הראשונים שפורסמו אתמול לציון חודש להפעלת התוכנית מצביעים על המשך הפחתה בעומסי ‏התנועה. לפי הרשות לתחבורה מטרופולינית (‏MTA‏) נרשמה בחודש האחרון ירידה של כמיליון כניסות של ‏כלי רכב לאזור העסקים המרכזי של מנהטן. בנוסף, זמני הנסיעה השתפרו, עם הפחתה של 10% עד 30% ‏בעומסי התנועה בגשרים ובמנהרות המחברים את העיר. לפי הנתונים, מאז כניסת האגרה חלה עלייה של ‏‏7.3% במספר הנוסעים ברכבת התחתית בימי חול, ובסופי השבוע הזינוק הגיע ל-12%. גם בשירותי ‏האוטובוסים מדווחים על שיפור, מה שמצביע על מעבר של נהגים רבים לתחבורה ציבורית.‏
אגרות גודש דומות קיימות כבר בלונדון, סינגפור ושוודיה. ניו יורק מקווה שהמהלך יביא לשיפור מהותי ‏באיכות החיים בעיר, שבה נכנסו (לפני כניסת המס) יותר מ-700 אלף כלי רכב מדי יום והאטו ‏את התנועה לכ-11 קמ"ש בלבד – האטה של כ-23% בהשוואה ל-2010.