נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוחן אפשרות להפעיל את הבית הלבן כדי לבטל את תוכנית אגרות הגודש של ניו יורק – צעד דרמטי שעשוי לעורר סערה פוליטית ומשפטית בין מדינת ניו יורק לבין הממשל הפדרלי.
לפי הדיווח ב״ניו יורק טיימס״, בהוראת טראמפ, משרד התחבורה האמריקני שוקל לבטל את האישור הפדרלי שהוענק לתוכנית על ידי ממשל ביידן בשנה שעברה. מדובר במהלך שעלול לשים קץ לתוכנית שנכנסה לתוקפה רק בתחילת החודש שעבר, אחרי שנים ארוכות של תכנון ומאבקים משפטיים. הנשיא טראמפ כבר הביע בעבר התנגדות חריפה לתוכנית, וטען שהיא פוגעת בכלכלה של ניו יורק. "יש לי כבוד רב למושלת ניו יורק ואני מצפה לעבוד איתה כדי להפוך את ניו יורק ואמריקה לאדירות שוב", אמר טראמפ, "אבל אני מאוד לא מסכים עם ההחלטה על מס הגודש".
מבקרי התוכנית, ובהם מושל ניו ג'רזי פיליפ מרפי, דחפו את טראמפ לשקול מחדש את היישום שלה. מרפי כתב לנשיא בשבוע שעבר מכתב בהול, ובו טען כי התוכנית היא "אסון עבור תושבי ניו ג'רזי מהמעמד הבינוני והנמוך שמגיעים לעבוד בעיר".
התוכנית, שנכנסה לתוקף ב-5 בינואר, היא הראשונה מסוגה בארה"ב, ולא חסרים לה מתנגדים. עוד לפני הפעלתה, היא נתקלה בשלל תביעות משפטיות ובהשעיה של הרגע האחרון מצד מושלת ניו יורק, קת'י הוקול. מאז נכנסה לתוקף, המושלת והנשיא טראמפ קיימו כמה שיחות בנושא ביטולה, אך טרם התקבלה החלטה סופית. במהלך אחת השיחות השבוע, הוקול הדגישה בפני טראמפ שהתוכנית מתחילה להראות סימני הצלחה. טראמפ, מצידו, ביקש לעדכן אותו אישית לפני כל החלטה שתתקבל בנושא. לפי מקורבים, שיחה נוספת בין השניים צפויה בקרוב.
המהלך לבטל תוכנית בהיקף כזה הוא כמעט חסר תקדים, ומומחים משפטיים טוענים שהממשל הפדרלי עשוי להיתקל בקשיים חוקיים משמעותיים בדרך. לדבריהם, קשה לראות כיצד הממשל יכול לעצור תוכנית שכבר אושרה. הרשויות בניו יורק, ביניהן רשות התחבורה המטרופוליטנית (MTA), שהשקיעה כבר חצי מיליארד דולר בהקמת תשתיות גבייה, ממשיכות לטעון שהן מוכנות להתמודד עם כל אתגר. יו"ר הרשות, ג'אנו ליבר, ציין שהרשות ניצחה בכל מאבק משפטי שהוגש נגדה.
מושלת ניו יורק ציינה בעבר את החשיבות של התוכנית, בעיקר לשיפור מערכת התחבורה הציבורית המיושנת בעיר, שעדיין מסתמכת על ציוד מתקופת מלחמת העולם השנייה. הכנסות התוכנית, המוערכות ב-500 מיליון דולר לשנה הראשונה, אמורות לממן שיפוצים נרחבים ברכבת התחתית, בשירותי האוטובוסים ובקווי הרכבת הפרבריים של העיר.
במסגרת התוכנית מוטלת אגרה בגובה של כ-9 דולר על כלי רכב שנכנסים לאזור המרכזי של מנהטן, מתחת לרחוב 60, בעוד משאיות ואוטובוסים משלמים עד 21.60 דולר. המטרה הרשמית: להפחית את כמות כלי הרכב במרכז העיר, להפחית את פליטת המזהמים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. בסקר שפורסם בדצמבר האחרון נמצא כי יותר ממחצית מתושבי מדינת ניו יורק מתנגדים לתוכנית, אך תומכיה טוענים שהיא תזכה לאהדה רבה יותר ככל שייראו פירותיה.
הנתונים הראשונים שפורסמו אתמול לציון חודש להפעלת התוכנית מצביעים על המשך הפחתה בעומסי התנועה. לפי הרשות לתחבורה מטרופולינית (MTA) נרשמה בחודש האחרון ירידה של כמיליון כניסות של כלי רכב לאזור העסקים המרכזי של מנהטן. בנוסף, זמני הנסיעה השתפרו, עם הפחתה של 10% עד 30% בעומסי התנועה בגשרים ובמנהרות המחברים את העיר. לפי הנתונים, מאז כניסת האגרה חלה עלייה של 7.3% במספר הנוסעים ברכבת התחתית בימי חול, ובסופי השבוע הזינוק הגיע ל-12%. גם בשירותי האוטובוסים מדווחים על שיפור, מה שמצביע על מעבר של נהגים רבים לתחבורה ציבורית.
אגרות גודש דומות קיימות כבר בלונדון, סינגפור ושוודיה. ניו יורק מקווה שהמהלך יביא לשיפור מהותי באיכות החיים בעיר, שבה נכנסו (לפני כניסת המס) יותר מ-700 אלף כלי רכב מדי יום והאטו את התנועה לכ-11 קמ"ש בלבד – האטה של כ-23% בהשוואה ל-2010.