לפי בנק ישראל, המקרה של האישה בת ה-74 ששרפה שטרות בשווי 10,000 שקל במיקרוגל כדי "לחטא אותם מקורונה" אמנם די מקורי, אך מצטרף לפניות לא מעטות על של השחתת שטרות שמגיעות למוקדי הבנק. כך, לפני כמה שנים הגיע סיפור נוסף מהורים אובדי עצות שפנו וסיפרו: "הבנות שלנו גזרו את כל עשרת השטרות של 200 שקל שמצאו בבית לחתיכות קטנות, בערך כולל של 2,000 שקל, כי הן חשבו שכך יהיה לנו יותר כסף לקנות להן מתנות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשתי הפניות שתוארו כאן החליטה הוועדה הרלוונטית בבנק ישראל לפצות את הניזוקים במלוא הכסף, לאחר שכל השטרות נבדקו ואומתו. אך לא כך יקרה בכל מצב דומה.
2 צפייה בגלריה
שטרות שרופים מחימום במיקרו
שטרות שרופים מחימום במיקרו
השטרות השרופים מחימום במיקרו
(צילום: בנק ישראל)
בישראל מועברים מדי שנה לבנקים ולבנק ישראל מיליוני שטרות פגומים. רובם פשוט התבלו או נקרעו, יש כאלו שכובסו בטעות ונשחקו ויש גם שטרות שקשקשו עליהם, עד שקשה לזהות את ערכי השטר ומספרו הסידורי. לבנקים מועברים מדי יום עשרות אלפי שטרות פגומים מסיבות שונות, שאותם מחליטים בבנק להעביר לבנק ישראל ולהחליפם. הכללים ברורים: שטרות שהתבלו יוחלפו, אלא אם הבלאי אינו מאפשר זיהוי של נתוני השטר. כך למשל, קיימת חובה להציג יותר ממחצית שטר הכסף, אחרת הרי ניתן יהיה להחליף שטר "בלוי" של 100 שקל פעמיים ולקבל 200 שקל תמורת שני החצאים.
יצוין, כי השחתת שטר כסף בכוונה תחילה היא עבירה פלילית והמשחיתים עלולים לעמוד לדין.
תזכורת: שרפה 10,000 שקל במיקרוגל וקיבלה זיכוי כספי
(צילום: משי בן עמי)

פגום, ניזוק או מזויף

ארז פרפל, סמנכ"ל תפעול ברינקס ישראל, החברה המובילה מיליארדי שטרות בשנה, הסביר כי "שטרות מטבע השקל הישראלי מחולקים לשני סטטוסים – ראויים ולא ראויים. כל שטר שיוצא למשק דרך כספומט שאותו מטעינה ברינקס או דרך סניפי הבנק, הוא שטר בסטטוס ראוי. מדובר בשטר שעבר בחינה באחד ממרכזי המזומנים או שהוא חדש. כל שטר המופקד למכשירי הכספומט או לבנק מחויב בתהליך מיון וטיוב במכונות חכמות, המאושרות ומתופעלות בהתאם לרגולציה של בנק ישראל".
פרפל מוסיף, כי "לעומת זאת, שטר בסטטוס דחוי הוא שטר שהמכונה מפנה לטיפול ידני, כיוון שאינו עומד בהגדרות המחייבות לפי תקן השטרות של בנק ישראל". מצב כזה עלול להיגרם מקרע, הדבקה בנייר דבק או סיכות, קשקוש המסתיר סימני זיהוי או שריפת השטר.
שטרות דחויים עוברים מיון ידני הן בבנקים, הן בבנק ישראל והן בברינקס ומסווגים לאחד משלושת הסטטוסים הבאים: פגום, ניזוק או מזויף. שלוש הקבוצות הללו נארזות בנפרד, על בסיס ערך וסטטוס, נשקלות ונשלחות לבנק ישראל – שם מתבצעת בחינה איכותית וכמותית של השטרות וגריסה שלהם במידת הצורך.

2 צפייה בגלריה
שטרות שרופים מחימום במיקרו
שטרות שרופים מחימום במיקרו
השטרות שנשרפו
(צילום: בנק ישראל)

פרפל ציין, כי "מדי שנה, ברינקס מעבירה לבנק ישראל מיליוני שטרות לא שמישים. צורת עבודה זו מבטיחה שלמשק מופצים שטרות באיכות גבוהה, רק שטרות ראויים, ושטרות הנמצאים בשוק נבחנים על בסיס קריטריונים קשיחים בכל פעם שהם מופקדים מחדש בבנק או במכשיר אוטומטי".
כל מקרה של שטר שנראה פגום, גם ישן (משנת 2000 ואילך) ניתן להעביר לבנקים, או במצבים חריגים לבנק ישראל. ככלל, בנק ישראל לא מחליף אוטומטית שטרות שעל פניהם נראה שהושחתו בזדון, או שנעשה בהם ניסיון על ידי חיתוכם והדבקתם לייצר שטרות נוספים. במקרה כזה מועברים שטרות הכסף לחקירה משטרתית.
בבנק ישראל הסבירו, כי "שטר פגום יוחלף רק אם נפגם שלא כתוצאה מפעולה מכוונת או רשלנות חמורה. ככל שאדם קיבל לידיו שטר כסף, שנפגם בצורה קיצונית, הוא רשאי להגיש בקשה לבנק ישראל, ישירות או באמצעות בנק מסחרי, להחליפו, לפרט את נסיבות הפגימה ולבקש את החלפת השטר. ככלל הבנק יחליף שטר כזה, אלא אם כן חושבים בבנק כי הפגימה נעשתה במזיד. שטר פגום עד מאד לא יוחלף אלא אם כן נמסר הסבר מניח את הדעת לסיבת היות השטר פגום על ידי מחזיק השטר".