פצמ"ר "עוקץ פלדה"
(צילום: אלביט מערכות)
אלביט הודיעה הבוקר (שני) כי זכתה בחוזה בסכום של כ-190 מיליון דולר לאספקה של פצצות מרגמה (פצמ"ר) מונחות לייזר ו-GPS שלה מסוג עוקץ פלדה למשרד הביטחון. החוזה יבוצע על פני תקופה של שנתיים. מתחילת המלחמה בעזה צה"ל עושה שימוש בעוקץ פלדה וחיסל באמצעותה מאות מחבלים. כמו כן, נעשה בה שימוש בצוותי חי"ר גדודיים שפועלים בגזרת גבול לבנון.
עוקץ פלדה הינה פצמ"ר מונחית-מדויקת, הנורית ממרגמת 120 מ"מ, אשר מתוכננת להתביית בדיוק על המטרה ולהשמידה, תוך שימוש בטכנולוגיות הנחייה הן של GPS חסין והן של לייזר. יש לה טווח של עד 10 ק"מ.
2 צפייה בגלריה
הפצמ"ר המדויק, מונחה לייזר- "עוקץ פלדה"
הפצמ"ר המדויק, מונחה לייזר- "עוקץ פלדה"
עוקץ פלדה
(צילום: משרד הביטחון)
עוקץ פלדה כוללת מרעום רב-תכליתי עם מצבי פעולה של הפעלה במגע (PD), השהיית הפעלה במגע (PDD) וחיישן קירבה PRX. זמן הטעינה שלה הוא כ-15 שניות.
השימוש המבצעי הראשון בעוקץ פלדה בוצע פחות משלושה שבועות לאחר מתקפת הטרור של חמאס בעוטף עזה, כאשר לוחמי יחידת מגלן מעוצבת הקומנדו היו אלה שירו אותה כאשר תקפו באמצעותה עמדת שיגור של חמאס ממנה שוגרו רקטות לעבר שטח ישראל.
את ההפעלה המבצעית הראשונה של הפצמ"ר המדויק ביצע צוות עוקץ פלדה מיחידת המילואים של מגלן - תחילה ברצועת עזה, ובחלוף ימים גם לעבר מטרות בלבנון כמו צמתים שדרכם ניסו להימלט מחבלי חיזבאללה.
מפקד עוצבת הקומנדו, אלוף-משנה עומר כהן, אמר אז כי "הודות ליכולת דיוק, קטלניות ומומחיות הלוחמים, יחידת מגלן בשיתוף חיל האוויר סיכלה עשרות מחבלים במגוון אמצעים, שאחד מהם הוא הפצמ"ר המדויק עוקץ פלדה. מתחילת המלחמה עוצבת הקומנדו נלחמה בעוז במתקפה האכזרית של האויב וחיסלה יותר מ-100 מחבלים בעוטף עזה. יחידות מגלן, אגוז ודובדבן בסדיר ובמילואים יגיעו לכל מקום שנדרש ולכל אויב ויחסלו אותו".
2 צפייה בגלריה
עוקץ פלדה
עוקץ פלדה
עוקץ פלדה
(צילום: אלביט מערכות)
במשרד הביטחון אמרו לפני כשנתיים וחצי כי הפצמ"ר המדויק יעיל לשטחים פתוחים ואורבניים צפופים כאחד, תוך צמצום נזק אגבי ומניעת פגיעה בבלתי מעורבים: "כניסתה לשימוש מבצעי תביא למהפכה בלוחמה היבשתית ותספק לגדוד יכולות חדשות של כוח אש אורגני, יעיל ומדויק ובהפעלה עצמאית".
יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל אלביט, התייחס לעסקה עם משרד הביטחון: "בהמשך לניסיון המבצעי שצברה הפצמ"ר המונחית המתקדמת שלנו, חוזה זה מחזק עוד יותר את מעמדנו כמובילים בשוק הפתרונות לחימוש מדויק. עם העלייה בקונפליקטים צבאיים בסביבות אורבניות, כוחות צבאיים מסביב לעולם דורשים טכנולוגיות מדויקת שמפחיתות נזק אגבי. עוקץ פלדה עונה על צורך אקוטי".