נייקי החליטה לא לחדש את החוזה שלה עם הזכיין הגדול ביותר שלה ברוסיה, קבוצת IRG, ובכך למעשה החליטה על יציאה סופית מהמדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה. כזכור, ב-3 במרץ הודיעה חברת ההלבשה כי היא משעה זמנית את פעילות החנויות בבעלותה ברוסיה, ואלה שעדיין עובדות מופעלות על ידי זכיין מקומי – IRG, באמצעות רשת חנויות בשם Up And Run.
כעת, הודיע IRG כי נייקי הפסיקה לספק את מוצריה השונים לרוסיה. "אין לנו יותר מוצרים של נייקי, מה שמכריח אותנו לסגור את החנויות תחת שם המותג Up And Run", מסר לעובדים נשיא הזכיינית, טיכון סמיקוב. "התחלנו את שיתוף הפעולה ב-2012, ובנינו באהבה את רשת החנויות הטובה ברוסיה. לצערנו, 10 שנים לאחר מכן בעקבות הסיטואציה הנוכחית העסק לא יכול להתקיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נייקי
נייקי
נייקי
(צילום: AP)
דובר IRG אמר כי הוא לא יכול להתייחס ישירות למערכת היחסים עם נייקי, אבל מסר כי "כפי שניתן לראות בחנויות שלנו, המשלוחים פסקו ומלאי המוצרים שלנו על המדפים קטן. במציאות הנוכחית אנחנו לא יכולים להמשיך בהפעלת חנויות נייקי, ונצטרך לסגור אותן".
IRG הפעילה 37 חנויות Up And Run ברחבי רוסיה, שסיפקו את מוצרי נייקי השונים, מסנט פטרסבורג ועד נובוסיבירסק. באתר החברה נכתב כי חלק מהחנויות כבר נסגרו, אך 28 מהן עדיין פועלות. עוד לפני סגירת החנויות ברוסיה, נייקי ביצעה צעד נוסף שהראה על כוונותיה, כשביטלה את חוזה האימוץ שלה עם ספרטק מוסקבה, אחת מקבוצות הכדורגל האהודות במדינה, מה שגרם למועדון לקשיים כלכליים.

מקדונלד'ס סגרה 847 סניפים ברוסיה

נייקי היא לא היחידה שהודיעה על עזיבה סופית של רוסיה. ביום שני האחרון מסרה סטארבקס שהיא עוזבת לצמיתות. כמו כן, הלוגו המפורסם של מקדונלדס, שהחליטה גם היא לעזוב את המדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה, הורד מחנות הדגל של הרשת במוסקבה, אחרי שזו נמכרה לרשת מקומית.
במסגרת ההחלטה של מקדונלד'ס, הרשת תסגור את כל 847 סניפיה במדינה, כולל אותו סניף מפורסם במרכז מוסקבה, אשר סימן במידה רבה את פריחתו של הקפיטליזם העולמי לאחר נפילת ברית המועצות. בפתיחת הסניף המקורית, בשנת 1990, נכחו למעלה מ-5,000 אנשים.
מאז סגרה הרשת את סניפיה בצל המלחמה, מקדונלד'ס הפסידה לטענתה כ-55 מיליון דולר בחודש על תשלומים לעובדים, על שכירויות ועל תשלום לספקים ברוסיה ובאוקראינה. לאחר המכירה צפויה הרשת לרשום הפסד של 1.4-1.2 מיליארד דולר בנכסים.
לטענת החברה, 62 אלף העובדים שלה במדינה ימשיכו לקבל תשלום עד לחתימה על עסקה סופית למכירת הרשת לקונה רוסי והיא תנסה להתנות את מכירת הסניפים בהמשך העסקת העובדים.