כ-250 נהגי מוניות הפגינו בצהריים בנתב"ג נגד חברת גט טקסי שזכתה במכרז ההפעלה למוניות בשדה התעופה ומשרד התחבורה. ההפגנה התקיימה יממה לפני שפעילות גט בשדה מתחילה באופן רשמי. הנהגים, השייכים להתאגדות נהגי המוניות בהסתדרות, טוענים כי בשביל לפעול בנתב"ג עליהם כעת להיות תחת חוזה עם חברת גט אותו הם מגדירים "דרקוני".
על פי הנהגים, החברה דורשת מהם בחוזה לחתום על סעיפים מגבילים ומקפחים את זכויותיהם, כולל הסכמה מראש שלא יוכלו לתבוע את החברה ומנגד זו תוכל לערוך שינויים עתידיים בחוזה ללא צורך בהסכמתם.
4 צפייה בגלריה
מחאת נהגי המוניות
מחאת נהגי המוניות
מחאת נהגי המוניות
(צילום: רועי רובינשטיין)

בנוסף, הנהגים מלינים על כך שמי שחותם עם גט צריך לרשום את פרטיו האישיים ושל הלקוחות הפרטיים שלו שהוא אוסף מנתב"ג. הנהגים שמסרבים להצטרף לגט ומכוח כך לא יוכלו לעבוד עוד בשדה התעופה מלינים כי בחוזה מאיימת גט על הנהגים בהגעה לוועדת משמעת בשל תלונות של נוסעים והטלת קנסות כספיים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רועי רובינשטיין)

"בצל המצב הביטחוני והכלכלי בארץ הכנסות הנהגים נפגעו ב-50% ויותר", אמר יו"ר איגוד נהגי המוניות בהסתדרות, זוהר גולן, עוד לפני תחילת ההפגנה. "המחטף שחברת גט מנסה לבצע שמבקש להחתים נהגים אינו מתקבל על הדעת ולא אנושי. מדובר בציבור גדול שעובד שעות ארוכות ובתנאים קשים ולא ניתן לתאגיד גדול שכזה לדרוס אותם. אנו קוראים למשרד התחבורה להתערב באופן מיידי בנושא".
על פי השיטה החדשה, נוסע שרוצה להזמין מונית מהשדה לכל אזור בארץ יוכל לעשות זאת בעזרת האפליקציה או הקיוסק. לאחר שייבחר לאן ירצה להגיע, יקבל מספר הזמנה המשויכת למונית המיועדת לו שהנהג שלה ייצא ממתחם המתנה שנמצא בתוך השדה וכאשר השניים יאשרו שזו ההזמנה הוא יוכל להסיע אותו ליעד המבוקש לפי תעריף מונה בלבד. השיטה אמורה לפקח על פעילות המוניות בשדה בדגש על הפעלת מונה בכל נסיעה.
הכעס של הנהגים על החוזה החדש בשדה מגיע לדבריהם לאחר שבשנים האחרונות הורידו להם הטבות מסוימות כמו תוספת מזוודות ונוסעים שהונהגו בעבר. הנהגים מלינים כי לטענתם בחוזה עם גט מוצעים להם מסלולים שלטענתם אינם אטרקטיביים כלכלית ומחייבים אותם לשלם לחברה כספים בעבור אחוזים בנסיעה.
דוד שרביט, נהג מונית כבר 14 שנים בנתב"ג, טען הערב כי גט מתנהגים כמו שוטרים. "אנחנו באים להתפרנס והם רוצים לדרוס את הנהג ועושים דברים שלא היו בחיים בשדה כמו מונה וקנסות", אמר. "אין לי בעיה להפעיל מונה אבל לפני שלוש שנים הורידו לנו 40% אז אני לא מרוויח כסף מול ההוצאות על המונית. במשרד התחבורה וגט רוצים לאכול אותנו. אני מוכן לחזור למונה אם יחזירו לי את המונה כמו לפני שלוש שנים. היום המונה לא זז".
4 צפייה בגלריה
"המונה לא זז". דוד שרביט
"המונה לא זז". דוד שרביט
"המונה לא זז". דוד שרביט
(צילום: רועי רובינשטיין)
במהלך המחאה יצאו נהגים רבים בנסיעה לכיוון טרמינל 3 והקיפו אותו מספר פעמים תוך שהם צופרים בכל פעם שהגיעו לעמדת איסוף המוניות של גט.
שילת מזרחי, נהגת מונית מזה תשע שנים, אמרה ל-ynet כי זו רק הפגנה ראשונה מבין רבות עד שהיא וחבריה יוכלו שוב לעבוד בנתב"ג ללא כניסה לגט. "המחאה הזו היא לטובת הלקוחות הפרטיים שלנו, שבכדי להסיעם אנו צריכים להירשם שעתיים לפני שהם נוחתים. היא עבור אלו שלא רוצים לשלם לגט ולהיכנס לאפליקציה. לא נפגשנו איתם, אני עצמאית ולא אתן לאף אפליקציה לשלוט לי בחיים או לפגוע בפרנסה שלי".
4 צפייה בגלריה
"לא אתן לאף אפליקציה לשלוט לי בחיים או לפגוע בפרנסה שלי". שילת מזרחי
"לא אתן לאף אפליקציה לשלוט לי בחיים או לפגוע בפרנסה שלי". שילת מזרחי
"לא אתן לאף אפליקציה לשלוט לי בחיים או לפגוע בפרנסה שלי". שילת מזרחי
(צילום: רועי רובינשטיין)

שביט מנחם, אף הוא נהג מונית, דיבר על סוגייה אחרת. "אין לנו בעיה עם המונה, אבל הם רוצים להשתלט עלינו ועל הלקחות, אני לא יכול להוציא את הלקוחות שלנו. לקוח אחד שהגיע השבוע ורצה לנסוע איתי אמר לי: 'סע לתחנת דלק אני אבוא לשם בכדי לחמוק מהם'".
מי שהצטרף למוחים היה יו"ר תנועת העצמאים, אורן בוטא, שטען כי לאחר שבשנים האחרונות הורידו לנהגי המוניות הרבה זכויות זה צעד אחד יותר מידי. "הורידו ב-40% את המונה, לקחו את תעריפי המזוודות והנוסע השלישי וכל ההוצאות עלו בין אם זה הדלק ורכישת הרכב ומצפים שנהג יתפרנס בכבוד. בנוסף על כל הצרות האלו מוסיפים מצב שחברת גט תרוויח 2,000 שקל ויותר על נהגים ויתנו להם קנסות. החוזה שהוצע להם הוא לא ראוי ופותח פתח לפיו הם גם חשופים לתביעות".